Gå til innhold

Burde jeg skaffe meg hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har felles økonomi, men det beste er jo å tenke at jeg må ha råd til å ha hest med min egen inntekt. Hvordan jobb/stilling burde en ha mens man har hest. Eller hva er det dere hesteeiere pleier å gjøre? (tjene i året med den jobben dere har?) Regner med at en ikke kan ha en jobb som tar så mye tid.

Om jeg skulle skaffe meg hest, vil jeg bruke tid på dyret og er redd for å møte motstand når det gjelder det økonomiske og tid. Derfor vil jeg være litt sikker på dette før jeg kan oppfylle drømmen min. Føler nesten at det er som å planlegge å få barn. (Når har man egentlig råd og tid til det, hehe)

Har hørt at en hest koster alt fra 500 i mnd til 6000. http://www.canis.no/innlegg.php?nr=51655&start=1

Jo mer tid du bruker på den, jo mindre trenger du jo å betale andre. Men det må jo selvsag gå opp i opp uansett.

Av og til kan det nesten virke umulig å ha hest, noe som virkelig ikke kan stemme da det ser ut til å funke såpass bra for så mange. Noen studenter har jo hest - da burde vel jeg klare det og? ^^

Akkurat nå tjener jeg 100.000 i året med en jobb jeg har hatt mens jeg har studert. Regner med å få en jobb hvor jeg kommer til å tjene litt mer i året, mellom 150-250.000 om jeg får en litt bedre tjent jobb snart.

Nå har jeg ikke tenkt å skaffe meg med det samme da, men planlegging og slikt er jo aldri for tidlig.

Hva sier dere. Kan jeg skaffe meg en hest? Har god erfaring som stalljente så vet generelle stallting, samtidig som jeg har ridd mye siden jeg var liten og føler at jeg har god erfaring sådan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mange år siden sist jeg eide hest selv, så jeg vet ikke hva prisene på ting er nå og kan ikke svare deg på den biten. Men, jeg har selv tenkt til å anskaffe meg hest i nær framtid, og vet at jobb og studier tar opp en god del av tiden min. Jeg har derfor tenkt til å ha hest på for ett år for å se om tiden strekker til (jeg skal da ha den på en stall der andre tar seg av foring og å slippe ut, noe jeg selv gjorde da jeg sist eide hest).

Jeg har tidligere hatt hest på for før jeg kjøpte, og da hadde jeg ham fra begynnelsen av september til midten av juni, og så dro han tilbake til rideleiren (som eide ham) for sommeren. Var en veldig OK ordning. Etter to år var jeg sikker på at tiden og økonomien strakk til så kjøpte jeg hesten fra samme sted (dette var en tilfeldighet dog) ;)

Endret av Phaedra
Skrevet

Synes det høres ut som en veldig god ide. Er kanskje i de banene jeg også burde starte. Føltes litt mer betryggende:)

Har tenkt på det før, men har vært stalljente i mange år så jeg har kanksje tenk litt at jeg allerede har hatt hest på for. Men egentlig ikke med tanke på utgifter og det største ansvaret. Så nå fikk jeg noe å tenke på:)

Tusen takk!

Skrevet

Jeg kjenner mange med hest med forskjellige typer jobb, men jeg vil anbefale å sette den på en stall der de tar seg av utslipp og foringer. På den måten får du mye mer frihet. Jeg ville også vurdert å skaffe en pålitelig hjelper, som kan ta hesten ett par ganger i uken, slik at du får litt tid til andre ting og. Det vil jo hjelpe litt økonomisk og, siden mange vil betale for å låne en hest noen ganger i uken.

Og, jeg ville vært sikker på at kjæresten din også synes det var greit, hvis du skulle få influensa og trenger noen til å dra og stelle og møkke for deg^-^

Også, hvis du ikke har tilgang på bil med henger / lappen, så er du avhengig av å få hjelp med det, skulle du dra på stevner / sette hesten på beite etc.

Det koster endel penger, men det koster mer tid :)

Skrevet

Jeg ville forhørt meg litt om rundt der du bor. Det er veldig forskjellig fra sted til sted hva det koster å hesten oppstallet.

Hvor har du lyst å stå? Ta deg en tur og snakk med dem, er det muligheter for å få plass i fremtiden, eller er det lange ventelister? Hvor mye koster det og hva er inkludert i prisen.

Bortsett fra de faste månedsutgiftene, er det jo også skoing, vaksiner, ormekur, forsikring, utstyr osv osv. Skal du ri på treninger og stevner er dette i tillegg. Det er dyrt med hest og det tar mye tid - men jeg synes definitivt det er verdt det. :)

Jeg vil også anbefale deg å få hest på for i første omgang, da har du mulighet til å levere den tilbake om det skulle vise seg at det ikke går.

Lykke til med valget :)

Skrevet

Synes også det hørtes lurt ut å prøve hest på for først :-)

å ha hest er dyrt, det kommer man jo ikke utenom. Pris på stallplass kan være VELDIG varierende, ikke minst etter hvor man bor. I området rundt Trondheim, f.eks, har jeg hørt at de fleste staller er temmelig dyre. Her oppe der jeg bor, er det liitt lettere å finne noe ikke fullt så dyrt :) I tillegg til at man kan velge halvpensjon, helpensjon o.l, så kan man jo også velge å ha hesten f.eks på utegang? Det er billigere enn å leie boks.

Det "skumleste" med økonomi og hest er jo at det plutselig kan skje uforutsette ting som hesten trenger behandling for. Det kan bli dyrt.. jeg kjenner noen som hver måned legger av en liten sum penger til en "nødkonto" i tilfelle noe skulle skje, det tror jeg kan være smart :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...