Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt dette studiet? eller noe innenfor dette fagfeltet? Som kan si litt om det er gøy eller ikke. Hva som er bra og hva som ikke er bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har tatt dette studiet? eller noe innenfor dette fagfeltet? Som kan si litt om det er gøy eller ikke. Hva som er bra og hva som ikke er bra?

Holder på å ta en master i arkeologi nå. Har tatt både BA og MA ved UiO, så jeg kan jo bare svare for hvordan det er der, jeg vet det er veldig ulike ordninger på de ulike universitetene.

Bra:

- godt opplegg med fagene og mulighet til å sette seg inn i andre emner

- stort sett gode forelesere

- lite og oversiktlig fag, bra sosialt miljø

- engasjerte undervisere og studenter

- mulighet for selvstendighet, oppfordrer å fordype seg i selvvalgte emner m.m.

- eget institutt med lesesal, bibliotek, datasal og pauserom

Dårlig:

- dårlig råd på instituttet, noe som fører til bl.a. mange midlertidig ansatte i undervisningsstillinger og ingen feltkurs før på masternivå (feltkurs er det mulig å ta på egen hånd ved andre universiteter, men må da betales)

- arbeidsmulighetene etter endt studie. Man kommer ingen vei med en BA i arkeologi (konservering vet jeg ikke), men må ha en MA. Om man er flink og jobber hardt er det ikke for vanskelig å få jobb, men selv da er det stort sett prosjektbasert og få faste stillinger. Jeg har inntrykk av (men jeg kan ta feil!) at det er lettere å få fast jobb som konservator.

Hm, det var det jeg kom på nå i farten ihvertfall. Skal komme med mer informasjon om jeg kommer på noe mer :)

Skrevet

Takk for svar :)

Det er mest den der konservatorbiten jeg er intr i..tror jeg...har jo ikke prøvd noe av delene så kan jo ikke si sikkert.

Kan jeg spørre om hvor gammel du er? Og hvor gamle de er de du studerer med?

Lurer bare på hvor alderssnittet ligger sånn ca ;)

Skrevet

hihi,snoka inne på profilen din og ser at du er året yngre enn meg...er så redd for å være for gammel for å begynne å studere. Jada,man er aldri for gammel men frykten er å flytte til en by jeg ikke kjenner og begynne på et studie hvor jeg er minst 8 år eldre enn alle andre.. :sjenert:

Skrevet
Takk for svar :)

Det er mest den der konservatorbiten jeg er intr i..tror jeg...har jo ikke prøvd noe av delene så kan jo ikke si sikkert.

Kan jeg spørre om hvor gammel du er? Og hvor gamle de er de du studerer med?

Lurer bare på hvor alderssnittet ligger sånn ca ;)

Aha, nei konservering har jeg ikke så god oversikt over desverre. Men jeg kjenner flere som jobber som konservatorer, og de virker jo fornøyd ;)

Jeg er 26, startet da jeg var 20 da jeg var ferdig på folkehøyskole etter videregående. Det er nok i den alderen de fleste begynner, men vi hadde også flere som var i midten og sent i 20-årene, og flere "godt voksne" (altså 50-60 år gamle). Og noen andre innimellom :) Nå som jeg er på master er det litt mer variasjon siden noen bruker lang tid på bachelor mens andre bruker kort tid.

Det er UiO du skal til? Har du kikket på nettsidene til arkeologi og konservering? Ellers kan du jo også snike deg inn på arkeologiforum.no og spørre der. Det er et relatvt nytt forum, og det er ikke all verdens aktivitet enda, men det kan jo være verdt å sjekke ut :)

Skrevet
hihi,snoka inne på profilen din og ser at du er året yngre enn meg...er så redd for å være for gammel for å begynne å studere. Jada,man er aldri for gammel men frykten er å flytte til en by jeg ikke kjenner og begynne på et studie hvor jeg er minst 8 år eldre enn alle andre.. :sjenert:

Hehe, jeg skjønner bekymringen, men jeg tror det burde gå greit altså. Som nevnt er det flere som er i midten og slutten av 20-årene når de begynner, og universitetet generelt er jo fult av folk i alle aldre! :)

Skrevet

Slik jeg forstår det så er det kun ved UIO at man kan ta arkeologi og konservering som et fag..Var litt vanskelig å finne info synes jeg. Mulig jeg ikke har lett på de rette sidene dog.

Uansett,tusen takk for svar!

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet
Holder på å ta en master i arkeologi nå. Har tatt både BA og MA ved UiO, så jeg kan jo bare svare for hvordan det er der, jeg vet det er veldig ulike ordninger på de ulike universitetene.

Har de etårige Master of Arts grader ved UiO? Jeg trodde det var kun Master of Philosophy i tilbudet fra UiO?

Skrevet
Slik jeg forstår det så er det kun ved UIO at man kan ta arkeologi og konservering som et fag..Var litt vanskelig å finne info synes jeg. Mulig jeg ikke har lett på de rette sidene dog.

Uansett,tusen takk for svar!

Det står om oppbygging o.l. av arkeologistudiet her, og om konservering (som nå heter kulturarv og bevaringskunnskap) her

. UiO har håpløse sider :roll:

Har de etårige Master of Arts grader ved UiO? Jeg trodde det var kun Master of Philosophy i tilbudet fra UiO?

Arkeologi er toårig M.Phil ihvertfall, men det er mulig de har ettårige grader innen andre fag? Ellers er det bare jeg som bruker forkortelser uten å tenke meg om ;)

Skrevet

Ahaaa! Ja se der du,tusen tusen takk for den linken :)

Da skal jeg gå i tenke boksen å vurdere litt så kanskje blir det kultrarv og bevaringskunnskap på meg neste år!

Skrevet

Hei! :)

Jeg har akkurat begynt på en bachelor i kulturarv og bevaringskunnskap (eller konservering) som du snakker om her. All infoen vi har fått angående jobb etter endt utdanning tilsider at det er stor etterspørsel etter konservatorer, og at man er nærmest garantert jobb etter fullført master (har ikke fått med meg hvordan det stiller seg med kun bachelor).

I tillegg.. Kulturarv og bevaringskunnskap har opptak kun annenhvert år. Neste opptak til bachelor her er i 2011.

Skrevet
Man kommer ingen vei med en BA i arkeologi

Kjedelig å ta en BA i arkeologi og så får man ikke en jobb innenfor det engang... :-p

Skrevet
Kjedelig å ta en BA i arkeologi og så får man ikke en jobb innenfor det engang... :-p

Jepp, det er en av de negative sidene med mange humanistiske fag egentlig. Men: om man ikke er veldig opphengt i at en MÅ jobbe med arkeologi spesifikt, er det mange spennende jobber man er bedre kvalifisert for etter tre år med studier. Så helt bortkasta er det jo ihvertfall ikke, det bare kommer an på hva en vil :)

Skrevet
Jepp, det er en av de negative sidene med mange humanistiske fag egentlig. Men: om man ikke er veldig opphengt i at en MÅ jobbe med arkeologi spesifikt, er det mange spennende jobber man er bedre kvalifisert for etter tre år med studier. Så helt bortkasta er det jo ihvertfall ikke, det bare kommer an på hva en vil :)

Jeg kombinerer min halve MA i arkeologi med arkiv. Tror jeg passer mer til å være nede i et mørkt avlukke i en dyp kjeller med masse arkiv enn å søke på jobber i felt som jeg ikke får fordi jeg ikke har så mye felterfaring...

Skrevet
Jeg kombinerer min halve MA i arkeologi med arkiv. Tror jeg passer mer til å være nede i et mørkt avlukke i en dyp kjeller med masse arkiv enn å søke på jobber i felt som jeg ikke får fordi jeg ikke har så mye felterfaring...

Høres ut som en bra kombo! Det er gode felttider for tiden, men man vet jo aldri når det vil endre seg.

Skrevet
Hei! :)

Jeg har akkurat begynt på en bachelor i kulturarv og bevaringskunnskap (eller konservering) som du snakker om her. All infoen vi har fått angående jobb etter endt utdanning tilsider at det er stor etterspørsel etter konservatorer, og at man er nærmest garantert jobb etter fullført master (har ikke fått med meg hvordan det stiller seg med kun bachelor).

I tillegg.. Kulturarv og bevaringskunnskap har opptak kun annenhvert år. Neste opptak til bachelor her er i 2011.

Heisann. Kanskje litt tidlig å spørre men hva synes du hittil og hva består dette semestert av? Synes du det hele virker lovende og hva er det dere skal lære?

Kjedelig at det er bare opptak annenhvert år..blir vel sikkert vanskeligere å få studieplass også da..

Skrevet

Hei.

Så langt så har vi ikke hatt noen konserveringsfag. Av en eller annen grunn så starter ikke konserveringsfagene før i andre semester. Gleder meg til vårsemesteret for å finne ut hva jeg egentlig har søkt meg inn på.

Dette semesteret består av exphil, exfac pluss et valgfritt emne/fag fra 40 gruppe.

I år var første året kulturarv og bevaringskunnskap ble lagt ut som en egen studieretning, og det var ikke uoverkommelige krav for å komme inn. 38,9 var grensa for ordinærkvote, og alle fra primærkvota kom inn. Men det blir kanskje litt anderledes om to år når flere har fått med seg at faget faktisk finnes, og at man ikke må søke arkeologi (som hadde 46,3 i krav i ordinærkvota).

• 2 uker senere...
Skrevet

Tenkte jeg kunne utfylle litt. :)

Etter en 3 år med arkeologi får man jo graden bachelor i kultur og samfunnsfag.... Det er denne som også historie og antropologi studenter får. (pluss flere)

Og jeg har opplevd at det er dette eventuelle arbeidgivere ser på, veldig lite på faggruppen arkeologi og mest på den generelle bacheloren.

Det kan hende du får noe spm om faggruppen på et intervju, men generelt veldig lite. Dermed står du på mange måter på samme nivå som MANGE studenter. Og de fleste har jobb. Bare ikke som arkeolog..

Så umulig er det jo ikke. Har selv denne graden og jobber i det offentlige..

Skrevet
Tenkte jeg kunne utfylle litt. :)

Etter en 3 år med arkeologi får man jo graden bachelor i kultur og samfunnsfag.... Det er denne som også historie og antropologi studenter får. (pluss flere)

Og jeg har opplevd at det er dette eventuelle arbeidgivere ser på, veldig lite på faggruppen arkeologi og mest på den generelle bacheloren.

Det kan hende du får noe spm om faggruppen på et intervju, men generelt veldig lite. Dermed står du på mange måter på samme nivå som MANGE studenter. Og de fleste har jobb. Bare ikke som arkeolog..

Så umulig er det jo ikke. Har selv denne graden og jobber i det offentlige..

HVor studerte du? Oslo? Trondheim?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...