Gå til innhold

Katt og søvn

Gjest fersk kattemamma

Anbefalte innlegg

Gjest fersk kattemamma
Skrevet

Katten min på ca 14 uker sover og sover. Han kan sove i mange timer i strekk, alt fra 5 til 8 timer. Tror ikke har står opp får å spise, drikke eller gå på do i disse timene. Er det normalt at en katt sover så mange timer i strekk? Han sovner ved 14-tida og når han våkner spiser han og deretter leker han litt og sover litt på sofaen, og våkner først skikkelig til i 23-tida, og da leker han i noen timer med oss og for seg selv. Kanskje han kjeder seg, er det derfor han sover så mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Katten min på ca 14 uker sover og sover. Han kan sove i mange timer i strekk, alt fra 5 til 8 timer. Tror ikke har står opp får å spise, drikke eller gå på do i disse timene. Er det normalt at en katt sover så mange timer i strekk? Han sovner ved 14-tida og når han våkner spiser han og deretter leker han litt og sover litt på sofaen, og våkner først skikkelig til i 23-tida, og da leker han i noen timer med oss og for seg selv. Kanskje han kjeder seg, er det derfor han sover så mye?

Kattunger har visst et stort behov for søvn, så jeg ville ikke bekymret meg.

Gjest fersk kattemamma
Skrevet

Ja, jeg vet at de trenger mye søvn. :) Men er det normalt for kattunger å sove opptil 18-20 timer i døgnet? Det er ikke for mye, og eventuelt tegn på at den kjeder seg? Den må være innekatt i noen uker da vi nettopp har fått den, og den skal gjøre seg kjent i huset og med oss før får lov til å være ute.

Skrevet

hei ta det med ro de sover ganske mye i begynnelsen :) det gjorde mine ihvertfall.

Skrevet

Vår lille guttepus på ca 12-15 uker kan gå fra ivrig lek til å sovne pladask på stedet ;) da snakker vi om å bli plutselig trøtt, henge med hodet - for så og omtrent miste balansen og sovne der leken foregikk. Om det så er opp-ned i vinduskarmen. Det er ganske søtt og se på :fnise:

Ellers har han stunder der han er våken og "raserer" huset med sin ADHD-oppførsel. Klatrer på tapeten opp til taket, river ned blomser og tygger på alt han finner. Spiser, driter - før han sovner og sover i noen timer igjen :)

Tror det er ganske vanlig :)

Skrevet
Vår lille guttepus på ca 12-15 uker kan gå fra ivrig lek til å sovne pladask på stedet ;) da snakker vi om å bli plutselig trøtt, henge med hodet - for så og omtrent miste balansen og sovne der leken foregikk. Om det så er opp-ned i vinduskarmen. Det er ganske søtt og se på :fnise:

Ellers har han stunder der han er våken og "raserer" huset med sin ADHD-oppførsel. Klatrer på tapeten opp til taket, river ned blomser og tygger på alt han finner. Spiser, driter - før han sovner og sover i noen timer igjen :)

Tror det er ganske vanlig :)

PS: han sover nå også ;) på 2. eller 3. timen..

Skrevet

En kattunge sover i snitt 16 timer i døgnet, +/-. Og det er stor forskjell i søvnmønsteret fra katt til katt.

Enkelte har soveperioder og våkenperioder som du beskriver (kanskje vanligere blant eldre katter). Og mange kattunger leker og sover om hverandre, som en beskriver over her.

Så kattungen din er nok helt normal, og den styrer dette helt fint selv.

Skrevet

heisann

Dette høres helt normalt ut..

Mine kattunger sov ekstremt mye frem til de var ca 15-16 uker , det var litt kjedelig ;) Man skal jo helst ikke vekke dem fra dyp søvn heller. Det går seg no til etterhvert.

Skrevet

Når katten min var kattunge, vekslet hun mellom å løpe tulling rundt, eller å sove, sove og.. sove. :ler: hun er tre år nå, og sover fremdeles en god del. Ville ikke bekymret meg :)

Gjest Katteelsker
Skrevet

Min kattunge er ca. 11 uker gammel, og hun sover omtrent bestandig. Enten er hun en plass og gjør ugang,eller så sover hun. Vil jeg ha det litt rolig, så leker jeg med henne ett par minutter, så sovner hun av utmattelse^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...