kissmequick Skrevet 27. september 2009 #1 Skrevet 27. september 2009 Hei! Jeg har begynt å tenke på julegaver, siden min familie alltid har insistert på hjemmelagde julegaver så er det greit å begynne litt tidlig. Jeg er delvis ferdig med de største prosjektene (mamma og dama til broren min, som vel er en av mine beste venninner) og begynte å tenke på hva i alle dager jeg skulle gi til mennene / resten av familien. Men! Så begynte jeg å tenke på familien til min nye kjære. Hva i alle dager skal jeg gi til de? Eller, skal jeg gi noe? Jeg kom ut av ett lengre forhold for omtrent ett år siden, og der ga vi som par sammen til begge sider. Vi ble sammen en januar, så hadde vært sammen lenge før første jul. Men det har jeg ikke nå. Jeg har besøkt han to ganger, en gang hos hans familie. Kommer til å ta en tur i november, og har også planlagt besøk hos han 26 desember til 3 januar. Han bor i nederland, jeg aner ikke hvordan juletradisjoner de har, jeg har inntrykk at de ikke gir så mye gaver spesielt på julaften, men heller sprer det rundt. Da han besøkte meg i sommer hadde han med ett sjal til meg fra moren, og kjøpte blomster til mamma. Han har en søster, en bror, en mor og en far. Søsteren har to tvillinggutter på 7-8 år, og en jente på 2-3. Jeg kommer til å lage noe til niesen hans tror jeg, hun er verdens søteste (bortsett fra min egen niese) og jeg 'kjenner' henne litt, siden vi passet henne en dag når jeg var på besøk. Jeg kjenner vel moren litt også, bedre enn faren ihvertfall. Faren er veldig søt, men snakker egentlig ikke engelsk. Broren har jeg bare vekslet ett ord med, og han og min kjære er ikke akkurat nære. Men han har ett veldig godt forhold til søsteren. Hans familie er veldig ulik min, (ikke hippier) og jeg er usikker på hjemmelaget, men å kjøpe julegaver er relativt utelukket. Så, spørsmålet, for de som har giddet å lese rablingen min til nå >.> Hvem skal jeg lage til? Skal jeg i det hele tatt lage noe? Jeg tenkte å lage noe alla disse http://www.garnstudio.com/drops/mag/98/41/41-2.jpg Men blir det rart å bare lage til jentene? Hvis jeg gir til niesen synes jeg egentlig jeg burde gi til moren også, men hva med niesens brødre? Gutter er mye vanskeligere å finne på ting til, og jeg kjenner de ikke >.> Hva med bror / søster / far? Jah, mye rabling, men, hjelp?
Rosalie Skrevet 27. september 2009 #3 Skrevet 27. september 2009 Jeg og samboer gav kun gaver til våre egne familier fram til vi flyttet sammen. Etter det har vi skrevet oss begge på gavelappene. Han fikser til sin familie, jeg til min.
kissmequick Skrevet 27. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. september 2009 Hvis jeg spør han vil han bare svare at jeg gjør som jeg vil. Han er ikke særlig snakkesalig^-^ Hvis jeg ikke hadde skullet besøke de i julen så hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det (hadde vel fortsatt tenkt på det da) men jeg skal jo være der fra andre juledag og over nyttår. Jeg tror jeg kommer til å få gave av moren også og da blir det jo litt rart å ikke ha noe til henne, men jeg vet ikke jeg*-*
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #5 Skrevet 27. september 2009 Vi gjør det også sånn at jeg kjøper til min familie og han til sin også skriver vi begge sine navn på gavelappen
kissmequick Skrevet 27. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. september 2009 Ja, vi har ikke helt kommet så langt enda...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #7 Skrevet 27. september 2009 Spør han om han gir julegaver til familien. Hvis de ikke gir hverandre gaver syns jeg ikke du behøver å tenke på det, men heller gi til de du vil gi til. Hvis du gir til noen av ungene syns jeg du bør gi til alle. Og kanskje til moren/faren hans? Selbuvotter til guttene, pluss til "svigerfar" feks. Svigermor er sikkert lettere å finne på noe til.
Sheenaca Skrevet 28. september 2009 #8 Skrevet 28. september 2009 Hvis de fleste bor sammen/er sammen i julen, kan du ikke ha med noe som kan deles på/brukes av alle? Noe fancy snacks - kjæresten din burde jo vite hva slags snacks familien hans liker og om noen er kresne eller allergiske. Eller...uhm. Hvis familien liker film, en fin familiefilm dere kan se, et brettspill hvis de liker det og du kanskje kan få ham til å kjøpe så det blir på riktig språk, et utespill à la krokket til sommeren... Noe i de baner? Snacks kan du jo lage selv, de andre tingene må vel kjøpes, men det var nå bare for å komme med eksempler på hva jeg tenkte på. Eller kanskje bare lage et pent kort med en hyggelig hilsen, heller enn å fokusere på gave til noen du ikke kjenner.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Jeg har ogsaa nederlandsk svigerfamilie, og de feirer ikke jul i like stor grad her, de feirer sinterklaas med gaver til barna i storre grad. Jeg ville kjopt noe sammen med kjaeresten etter deres tradisjoner, og evt gitt noe mindre fra deg. Jeg har gitt rokelaks og en stor spekeskinke av rein med enorm suksess!
kissmequick Skrevet 28. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 28. september 2009 Jeg vil egentlig ikke gi noe sammen med han, litt for tidlig for meg. Men mat var en god ide! Takk
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #11 Skrevet 29. september 2009 Tror jeg ville tatt med meg noe når jeg kom jeg, enten mat eller norsk godteri (evt noe du har laget selv) som kan deles på alle, mer som en hyggelig "takk for at jeg får komme" gest, enn julegave. Tror ingen forventer at du skal gi gave til alle, det vil jo ta fryktelig lang tid og koste mye penger...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #12 Skrevet 29. september 2009 Er ikke en ostehøvel en klassisk gave til utlendinger?
Anglofil Skrevet 29. september 2009 #13 Skrevet 29. september 2009 Jeg visste heller ikke hva jeg skulle gi til mine svigerforeldre den først julen, så det ble en nydelig juleengen i glass, som de ble veldig glade for (spesielt svigermor). I år skal de få en bolle til juleserviset de sparer på. Synes det kan være vanskelig å vite hva jeg skal gi dem, så det gjelder å virkelig vri hjernen litt. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #14 Skrevet 29. september 2009 Har selv bodd i nederland i mange år, og er helt enig med de som foreslår mat. En slags fruktkurv/eske med norske spesialiteter. Det synes de nok er spennende. Mange nederlendere er fascinerte av norge, naturen her, og hvis du fyller opp en kurv med bl.a. spekeskinke, røykalaks, elgepølse, flatbrød, en liten brunost, moltesyltetøy el.l., blir de nok kjempeglade, og det kan samle familien til et koselig snacksmåltid? Hvis du kjenner niesen bedre enn de andre, og har lyst til å gi noe, blir hun sikkert kjempeglad for hjemmestrikkede sokker/tøfler fra Norge! Ostehøvel ville jeg droppet. Der nede tror mange nemlig at dette er en nederlandsk oppfinnelse, og du får kjøpt ostehøvler med nederlandske motiv på de fleste souvenirbutikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå