Gå til innhold

Leier leilighet/etasje

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere tråden, men det ble altså her.

Jeg leier øverste etasje i et hus, der jeg har tilgang til et stort rom (soverom og stue), en liten gang, toalett og et lite rom med kokemuligheter. I etasjen under bor leietakerne, og vi har samme inngang.

Når jeg skrev under på leiekontrakten opplyste de om at de kom til å bruke etasjen "min" til overnattingsbesøk og kontor, men understrekte at det ikke var noe jeg kom til å merke noe særlig til.

Vel, nå har jeg bodd her i ca. 1 år, og de bruker stadig etasjen "min". Datteren er hjemme et par ganger i året (i 1 - 2 uker), og bruker badet jeg har tilgang til. De har også ofte overnattingsgjester, så i snitt ligger det vel noen der ca. 1 gang i mnd. Ofte over flere dager.

Er dette helt urimelig? Jeg føler meg som gjest i min leilighet, og er redd for å utfolde meg helt. Setter en liten stopper for privatlivet, da jeg alltid må tenke meg om før jeg går i fra rommet og ut til badet. Føler de vil ha i pose og sekk - leieinntekter og benyttelse av etasjen.

Hva synes dere?

Nå skal det jo nevnes at jeg var klart over dette før jeg skrev under på kontrakten, men de framla det på en måte uten problemer. Det ville "skje en gang i blant".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble litt forvirret her - er det flere leietakere enn deg? Er det et slags fellesområde som dere begge har tilgang til?

Skrevet

TS, du mener vel utleierne?

Anyway, så har jeg opplevd noe ala det samme. Jeg skulle flytte på hybel i et gedigent hus, og opplevde at spesielt mannen i familien kom inn i hybelen min titt og ofte. Gleden var stor når skolen begynte og ei i klassen trengte en til å flytte inn i tomanns leiligheten hennes. Tror aldri jeg har vært så lettet i hele mitt liv jeg altså. Jeg kunne aldri ha levd sånn. Jeg TRENGER og kunne slappe av i mitt eget hjem, uten å måtte passe meg for en familiefar med lange øyne.

Skrevet

Jeg leide engang hybel i et hus hvor jeg delte bad og vaskerom med huseierne (og det var ikke innlagt vann på kjøkkenet mitt, så jeg vasket opp på vaskerommet). Det lærte meg en ting: Aldri aldri aldri leie noe som ikke er 100% adskilt fra resten av boligen. Det var utrolig ubehagelig!

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Jeg ville sett meg om etter ett annet sted å bo. Skjønner godt at det er slitsomt å bo slik du beskriver og det vil trolig bli enda mer belastende i perioden fra du tar opp problemstillingen med utleier til den blir løst. Selv om det løser seg slik du vil(noe jeg igrunn tviler på) blir det fort misnøye hos utleier som du merker på andre måter. Det er også trolig at saken uansett ender opp med at du må flytte og da har du bare forsinket prosessen.

Ikke alle slag er verd å kjempe. Å flytte vil bety at du med mindre energi raskere kommer til en leilighet der du trives bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...