Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 27. september 2009 #1 Skrevet 27. september 2009 Hei ! Vi har en katt som fikk 5 kattunger for en liten stund siden. Men vi hadde 4 katter fra før, og mamma sa at pappa måtte "ta dem"...så nå er de borte :'( Altså : Nå har kattemoren veldig mye melk i pupene sine. De henger veldig mye ned på en måte under magen.. :/ Er dette farlig ? Kommer melken til å gå vekk?
Gjest Pannekaker Skrevet 27. september 2009 #2 Skrevet 27. september 2009 (endret) ... Endret 27. september 2009 av Pannekaker
Raven Emerald Skrevet 27. september 2009 #3 Skrevet 27. september 2009 Men i alle dager, da, Pannekaker! Klart katten vil slutte å produsere melk, og melken vil jo da forsvinne! Ikke tar det alvorlig lang tid, heller. MEN, melkespreng er vondt, så katten vil ha ubehag fram til den tid. Og kroppen til katta vil nok ikke skjønne hvorfor ungene er borte. Men at den vil skjønne at det ikke er noen som trenger melka lenger, er det ingen tvil om, så da innretter den seg etter det, og melkeproduksjonen vil opphøre. Nå har jeg inntrykk av at det ikke er TS som har siste ord i hvorvidt katten skal få p-piller eller ikke, så det er liten vits i å angripe henne. Da er det bedre å gi henne tips og råd som hun kan ta med videre til dem som sitter og tar avgjørelsene. Så til TS: Om dere har en eller flere katter som ikke er sterile, eller går på p-piller, burde du kanskje foreslå for foreldrene dine at katten(e) bør fratas muligheten til å få kattunger.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 27. september 2009 #4 Skrevet 27. september 2009 Altså, det er ingenting vi kan gjøre ?
Gjest Marlo Skrevet 27. september 2009 #5 Skrevet 27. september 2009 At pattene henger mye ned som du sier, er jo helt naturlig. 1) Katten har hatt stor mage med kattunger inni, det er klart det tar tid för dette trekkes tilbake. 2) Katten produserer melk for å klare å holde kattungene i live, dette tar også litt tid för det forsvinner. Jeg mener - seriöst! Når man fjerner kattungene fra mora, så forsvinner ikke alt i löpet av en dag (pupper, overflödig hud etc)
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #6 Skrevet 27. september 2009 Neei, men før har hun jo ikke hatt en "henge" mage..For å si det sånn :/
Trillrund Skrevet 27. september 2009 #7 Skrevet 27. september 2009 Jeg synes det finnes for mange katter, men når det først er blitt kattunger, synes jeg man skal beholde 1. Da slipper man at det blir slike problemer med melken. Melkesprengte jur kan føre til jurbetennelse, noe som er svært smertefullt. 1
Raven Emerald Skrevet 27. september 2009 #8 Skrevet 27. september 2009 (endret) Altså, det er ingenting vi kan gjøre ? Nei, det er ingenting å gjøre annet enn å vente. Dere bør unngå å massere henne rundt pattene, og helst ikke klemme ut melk for å "lette på trykket". Det hjelper der og da, men det stimulerer også melkeproduksjonen, slik at det tar lengre tid enn nødvendig før melka forsvinner. Og som Marlo sier: Det går seg ikke til i løpet av en dag. Men hengete hud på magen, og slike ting, gjør jo ikke katten vondt på noe vis. Melkespreng er noe helt annet, men det går seg til i løpet av relativt kort tid. Min katt mistet et kull kattunger, og tror det tok litt over en uke før melka var borte. P.S. Selv om det ikke er noe du kan gjøre, bør du likevel holde ekstra øye med formen hennes. Antar jeg i utgangspunktet ikke hadde trengt å si det, men som brukeren over meg påpekte, så kan hun få brystbetennelse. Så om almenntilstanden til katten plutselig forverres, bør dere ta henne til veterinær. Endret 27. september 2009 av Raven Emerald
spezitas Skrevet 27. september 2009 #9 Skrevet 27. september 2009 Altså, det er ingenting vi kan gjøre ? Selvfølgelig er det noe dere kan gjøre! Dra til dyrlegen å forklare problemet, så vil han mest sannsynlig skrive ut resept på tabletter som skal stoppe melkesprengen og melka, men som de andre sier lengre oppe i tråden her, vil melka forsvinne etterhvert, men det er smertefullt for katten å ha melkespreng, og det er også fare for jurbetennelse. Om du velger å ikke dra til veterinæren, så bør du følge veldig godt med på allmenntilstaden hennes de kommende ukene. 1
Phaedra Skrevet 27. september 2009 #10 Skrevet 27. september 2009 (endret) Tråden er ryddet iht KGs regler. Phaedra, mod Endret 27. september 2009 av Phaedra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå