Gå til innhold

Hva er riktig?

Linenor

Anbefalte innlegg

En ting som virkelig har vært høyt diskutert i det siste er følgende:

Når man går langs etter veien, skal man gå med bilene eller imot?

Jeg mener bestemt at det riktige er å gå med bilene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal vel alltid gå på venstresiden av veien? Altså mot bilene.

Det har iallefall jeg alltid fått höre fra barneskolen av.

Ganske logisk egentlig... tenk som så at sjåfören skal se at du går på veien, og DU skal se at det kommer en bil og ha muligheten til å flytte deg om nödvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en diskusjon jeg og venner har hatt i det siste!

Da merker jeg at jeg tar feil, ja... Siden tre av dere har svart i mot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man KAN gå på hvilken side man vil. Det er ikke noen lov for dette. Men det er allment kjent at man går på venstresiden av veien, både for å se bilene som kommer, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke vært medlem av Barnas trafikklubb.... Jeg var medlem fra jeg var 3 år, tidlig på 70-tallet, og fikk stadig små plater hjem som vi spilte på platespilleren. der var det små historier og gode råd om hvordan man skulle forholde seg i trafikken. Og siden har jeg gått på venstre side....

Som bilfører siden -97, må jeg si at jeg forbanner tullinger som går på høyresiden, altså MED bilene, like mye osm jeg forbanner tullinger uten refleks og syklister uten refleks og lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde alle hadde lært dette i barndommen jeg, at man alltid går på venstre side av veien der det ikke er fortau.

På den andre siden, jeg har jo sett nok tosker som både går og sykler på feil side av veien, så det overrasker meg jo ikke at det kommer et slikt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at det like godt var greit å spørre hva som var riktig slik at dette ble en ting de fleste forstår, en gang for alle! Deriblant meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at folk faktisk bryr seg om dette.

Jeg har foresten aldri blitt opplært noe som helst av hvilken vei man skal gå. Bruk refleks er alt jeg har fått med meg. Kan forsåvidt forstå det med å gå mot bilene når der ikke er fortau. Men er der fortau, på en eller begge sider, så går jeg der jeg føler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fortau har det så klart ingenting å si hvilken side man går på, det er når det ikke er det at det er lurt å holde seg på venstre side, slik at man ser kommende trafikk og kan se om sjåførene ser deg og legger seg ut eller om man bør ta et hopp ned i grøfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Peder Ås
En ting som virkelig har vært høyt diskutert i det siste er følgende:

Når man går langs etter veien, skal man gå med bilene eller imot?

Jeg mener bestemt at det riktige er å gå med bilene...

Det er en forskrift som omhandler trafikkregler (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html). Her står det at en skal gå på venstre side av veien, med mindre man leier på en sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjengerne skal gå på venstre side, syklistene skal sykle på høyre side.

Det lærte vi faktisk i 1. klasse på skolen, så det går ikke an å si at man ikke har lært dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall lært aat refleksen skal festes på høyre side av jakken og skal den synes må jeg da gå på venstre.

Syns selv det er best å gå i mot bilene også og foretrekker som sjåfør å "møte" de gående ansitk til ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...