Gjest Gjest_studenten_* Skrevet 27. september 2009 #1 Skrevet 27. september 2009 hei! jeg tar innføring i sosiologi ved UIO nå, og sliter litt med hvor mye jeg bør lese. hører om folk som leser 6 timer hver dag og alt, selv leser jeg ikke så mye. :S lurer derfor om det er noen her som tar faget eller har tatt, om hvor mye dere leser/jobber med faget?
Pingting Skrevet 27. september 2009 #2 Skrevet 27. september 2009 Hei! Jeg har ikke tatt noen sosiologifag, men jeg har studert i 5 år nå, å jeg kan jo svare deg på generelt grunnlag. Etter min erfaring varierer det voldsomt hvor mye folk må lese for å komme gjennom studiet. Noen har fotografisk hukommelse og er kjappe til å lese og finne sammenhenger i stoffet, og kan derfor klare seg med to-tre timer om dagen + forelesninger. De fleste andre er litt treigere og må arbeide litt mer med stoffet før det sitter, alt fra fire til åtte timer om dagen. Det beste rådet jeg kan gi deg er å jobbe nok til at du lærer det du skal. Det høres kanskje innlysende ut, men kan være lett å glemme når man står midt oppi det. Skaff deg en god forståelse av pensum, følg gjerne temaer og tempoet på forelesningene. Poenget med et studie er jo ikke å jobbe et bestemt antall timer hver dag, men å tilegne seg ny kunnskap og forstå. Og da vil det også variere hvor mye du må jobbe med ting, noe er kanskje spennende og sitter med en gang, mens andre ting er kjedelige og går treeeigt. Men - det er en del av det å være student!
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 27. september 2009 #3 Skrevet 27. september 2009 Hei! Jeg har tatt samme fag ved NTNU, og opplevde det som et lett fag. Mye du leser om i pensum er ting du visste fra før/skjønner at er sånn. Lær deg sentrale begrep, så går det helt sikkert fint på eksamen. Jeg fikk god karakter etter å ha lest i bare noen få dager (skippertak). Tror jeg møtte opp på maks 50% av forelesningene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå