Gå til innhold

Hva kjennetegner depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har erfaring med depresjon? Jeg føler meg så "nede" og negativ, men vet ikke helt hvorfor. Har hatt det sånn lenge. Har noen her hatt depresjon? Hva kommer det av, hvordan føles det, og hva kan jeg gjøre? Håper noen har erfaringer å dele med meg.

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å svare deg, har nemlig hatt en moderat/alvorlig depresjon selv... En slik sykdom kan arte seg veldig forskjellig fra person til person. Selv var jeg helt tom for energi, måtee hvile meg flere timer etter en liten tur på butikken som lå 5 minutter unna. Fikk også veldig dårlig matlyst, dårlig søvn/overfladisk søvn, konsentrasjonsproblemer osv...For å få diagnosen depresjon må du ha minst to av disse hovedsymptomene:

1. Betydelig senket stemningsleie som varer det meste av dagen og ikke lar seg endre stort av ytre påvirkning.

2. Føle likegyldighet overfor ting du tidligere satte pris på som hobbyer, venner etc...ingenting betyr noe.

3. Ha et nedsatt energinivå fysisk sett.

I tillegg må du ha 3-4 av disse tilleggskriteriene: Dårlig matlyst, dårlig søvn, dårlig konsentrasjon, pessimistiske tanker om fremtiden, isolasjonstendens. Noen har tanker om selvmord i tillegg.

Om du har depresjon kan nok ikke vi som sitter her vite, men anbefaler på det sterkeste at du oppsøker fastlegen din for hjelp! Det finnes mye bra hjelp for depresjon! Hos meg selv ble den utløst av at jeg strøyk på en eksamen, i tillegg til at jeg er vokst opp med psykisk syke familiemedlemmer og rusproblemer.

Håper du tar kontakt med lege slik at du kan finne ut om du har depresjon eller hva det nå er som plager deg. Lykke til :)

Skrevet

Glemte å legge til at min hjelp var psykolog og antidepressiva, pluss lange turer hver dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...