Gjest Catwoman Skrevet 27. september 2009 #1 Skrevet 27. september 2009 Har nettopp flyttet, for fire dager siden, med pus. Det har gått veldig greit. Han føler seg hjemme og storkoser seg Det er andre gang jeg flytter med katt, det gikk greit sist og - men tok litt lenger tid enn denne gangen. Hendelselforløpet var i grunn nesten helt likt, og dette er to puser med vidt forskjellig personlighet. Pus kommer inn i huset, er forvirret og skeptisk, svinser rundt, finner seg deretter et hjemmested og ligger der. Nekter å komme frem, og nekter å spise og drikke. Cita (forrige pusen, som desverre er død) gjemte seg et døgn før hun kom frem og begynte å utforske, med Zorro tok det noen timer. Deretter er det full utforsking av alle kriker og kroker i sitt nye hjem, deretter vil pus ut. Begge gangene prøvde jeg å drøye det litt, men pus ble bare mer og mer frustrert og panisk, så jeg slapp pus ut. Da var det full utforsking av hagen og terassen, rundt husveggene - og så en litt lenger tur. Etter en stund kommer pus tilbake glad og fornøyd, og er sitt gamle jeg. Min erfaring er altså at pus må ut for å roe seg ned i nytt hjem, å skulle holde de inne i flere uker som noen anbefaler hadde bare gjort vondt verre, begge mine puser var nødt til å få se uteområdet sitt for å føle seg trygge innendørs. Og begge disse to er katter som holder seg mest i nærområdet - hagen og terassen. Katter har god stedsans - de roter seg ikke bort så lett. Andre som har gjort seg samme erfaringer som meg?
angie Skrevet 27. september 2009 #2 Skrevet 27. september 2009 Har nettopp flyttet, for fire dager siden, med pus. Det har gått veldig greit. Han føler seg hjemme og storkoser seg Det er andre gang jeg flytter med katt, det gikk greit sist og - men tok litt lenger tid enn denne gangen. Hendelselforløpet var i grunn nesten helt likt, og dette er to puser med vidt forskjellig personlighet. Pus kommer inn i huset, er forvirret og skeptisk, svinser rundt, finner seg deretter et hjemmested og ligger der. Nekter å komme frem, og nekter å spise og drikke. Cita (forrige pusen, som desverre er død) gjemte seg et døgn før hun kom frem og begynte å utforske, med Zorro tok det noen timer. Deretter er det full utforsking av alle kriker og kroker i sitt nye hjem, deretter vil pus ut. Begge gangene prøvde jeg å drøye det litt, men pus ble bare mer og mer frustrert og panisk, så jeg slapp pus ut. Da var det full utforsking av hagen og terassen, rundt husveggene - og så en litt lenger tur. Etter en stund kommer pus tilbake glad og fornøyd, og er sitt gamle jeg. Min erfaring er altså at pus må ut for å roe seg ned i nytt hjem, å skulle holde de inne i flere uker som noen anbefaler hadde bare gjort vondt verre, begge mine puser var nødt til å få se uteområdet sitt for å føle seg trygge innendørs. Og begge disse to er katter som holder seg mest i nærområdet - hagen og terassen. Katter har god stedsans - de roter seg ikke bort så lett. Andre som har gjort seg samme erfaringer som meg? Jeg flyttet til et nytt sted for 2 mnd siden. Jeg slapp tre av dem ut etter 6-7 dager. En av dem kom ikke tilbake:( Jeg skulle aldri ha sluppet henne ut så fort.. De 2 andre pusene slapp jeg ut etter 2 og 4 dager. Det gikk kjempefint! En venn av en venn av meg har hørt et noe merkelig råd ang. katter og flytting... Det går ut på at du skal holde katten din og gå rundt huset du flytter til 20 ganger... Dette har denne vennen av en venn av meg gjort flere ganger. De har flyttet til et nytt sted, de har hytte på fjellet og flere vennepar av dem har passet katten deres når de har vært bortreist. Og de har gått rundt huset 20 ganger på hvert sted. Så det må jo nesten funke? Vet ikke helt om jeg hadde tort å gjøre det med mine katter da..
leirbål Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 Jeg vet om katter som har kommet pent hjem igjen etter en liten stund ute, når den ble sluppet ut etter et par dager. Og jeg vet om katter hvor eieren måtte lage plakater for å finne katten igjen. Den ble sluppet ut etter 5-6 dager. Begge hadde det veldig godt hjemme, så det gikk ikke på det. Jeg ville ventet to uker.
Lalle Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Vi hadde med katten til vogna for første gang. Vogna har vi på fjellet og der hadde pus aldri vært. Vi slapp ut pus, etter han hadde gjort seg kjent i vogna og sett senga si og kattesanda. Hadde pus kunne er jeg sikker på han jubla når han så slikt deilig høyt gress og mange insekter Det var ikke noe problem, han kom inn til sanda si for og gjøre fra seg. Og kom inn på kvelden for og sove og kose seg i senga. Kattungen vår er 6 måneder. Vi tok kanksje en stor sjangs?
la Flaca Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 Det er vel ikke akkurat ei uke eller to uker som gjør den store forskjellen, men hvor gammel katten er, hvor mye eierne har vært rundt omkring på det nye stedet og satt igjen lukt i omgivelsene, om det er mange andre katter i området, om innflytterkatten er stødig nok til å forsvare seg, er komfortabel på nye steder osv osv. Sikkert mange mange ting som spiller inn, så man får gjøre det man tror er best for sin katt. Syns 20 runder rundt tomta/huset med katta på armen hørtes bra ut jeg, i tillegg til å vente ei stund til den slippes ut alene. Går selv tur sammen med katta på nye steder de første dagene før han slippes ut. Men han er vant til å være med mye rundt og ser ut som han har bodd der for alltid med det samme vi går inn døra omtrent. (Har lånt han ut flere ganger til folk som er allergiske, "allergivennlig" rase, og han har så til de grader funnet seg til rette hos alle sammen. Men mange katter er jo ikke sånn og det må man ta med i berekningen.
Gjest Wolfmoon Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Kanskje også litt avhengig av hvor lang du flytter. Vi flyttet veldig krot med pusen, og det tok lang tid før den skjønte hvor det nye hjemmet var. Heldigvis bodde bestemor i gamle huset, så vi fikk telefon hver gang den dukket opp der Ellers tror jeg nok det er veldig individuelt fra katt til katt.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Det er vel ikke så mange katter som er villig til å sitte på armen mens man tar 20 runder rundt huset. Jeg synes det er lurt å være ute sammen med katten de første gangene man slipper den ut. Da vil den automatisk holde seg i nærheten av deg. Prat litt til den og hold deg rundt huset.
Gjest dsoens Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg har en katt som bor hjemme på gården hos pappa, men nå har katten begynt å bli mer og mer hjemme alene, dvs ute på låven. Jeg synes synd på den som får så lite kos og lurte på om jeg skulle ta den med meg hjem. Jeg bor langt unna i et mer traffikert område med flere katter som naboer, og lurer på hvordan dette vil gå. er det heller lurt å la han være der han er. Jeg har også tinget på en kattunge som kommer om en uke. Veldi usikker på hva jeg skal gjøre!! Noen råd??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå