Gjest Bilgæren Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Dette skal muligens ikke være her men.... Hvor vanlig er det å gi finnerlønn når man får tilbake noe andre har funnet? Fikk idag 500 kr for en forsvunnet lommebok, har litt dårlig samvitighet for at jeg tok i mot, men sa til personen at det ikke var nødvendig, men nei, de måtte jeg ta!! Hadde jeg mista min lommebok så hadde jeg jo gjerne ville hatt innholde tilbake.. Hva mener dere? Bør jeg ha dårlig samvitighet? Lever vi i en sånn verden at man skal betale for å få tilbake sine egne ting?
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Hvor vanlig er det å gi finnerlønn når man får tilbake noe andre har funnet? Man har faktisk krav på finnerlønn mesteparten av tiden; http://www.lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#9 se spesiellt §9 Lever vi i en sånn verden at man skal betale for å få tilbake sine egne ting? Ja.
Gjest Grafica Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Ærlig talt, mennesket ble så takknemlig for at en ærlig sjel fant lommeboka, og ville belønne deg, og du sitter og furter?! Tenk på hvor mye man har i en lommebok; gjerne 2-3 bankkort, førerkort, bilder, kvitteringer, og mye annet rart i tillegg til kontanter. Når du leverte tilbake lommeboka, slapp personen å ringe banken og sperre alle kredittkort samt skaffe seg nytt førerkort, og slapp også bekymringen for om lommeboka har havnet i virkelig gale hender (identitetstyveri). Jeg synes det er rett å rimelig å gi noen finnerlønn om de leverer tilbake en lommebok, for det er faktisk større sjangs for at man IKKE får igjen lommeboken om man først mister den! Hvor mye man gir er helt opp til hver enkelt. Du traff et gavmildt menneske. Len deg tilbake, vær fornøyd med dagens gode gjerning, og ti still...
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Hvor mye man gir er helt opp til hver enkelt. Nja, ikke helt; § 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn. Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer. Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500. Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel.
MarianneE Skrevet 27. september 2009 #5 Skrevet 27. september 2009 500 spenn i labben? Jeg hadde vært happy!
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Dette skal muligens ikke være her men.... Hvor vanlig er det å gi finnerlønn når man får tilbake noe andre har funnet? Fikk idag 500 kr for en forsvunnet lommebok, har litt dårlig samvitighet for at jeg tok i mot, men sa til personen at det ikke var nødvendig, men nei, de måtte jeg ta!! Hadde jeg mista min lommebok så hadde jeg jo gjerne ville hatt innholde tilbake.. Hva mener dere? Bør jeg ha dårlig samvitighet? Lever vi i en sånn verden at man skal betale for å få tilbake sine egne ting? Det er vanlig å gi finnerlønn når man får tilbake noe man har mistet. MEN, jeg synes det er ille at man ikke kan hjelpe noen uten å forvente å få betalt for det. Jeg har selv gitt tilbake lommebok to ganger, og nektet å ta i mot betaling. Men på den annen side hadde jeg vært så sjeleglad om jeg fikk igjen en mistet lommebok selv, at jeg i lykkerus ville insistert på å få gitt noe som takk for hjelpen. Men uansett, jeg synes det er trist at alt handler om hva man kan få ut av ting selv nå om dagen...
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Vær glad du, ts! Jeg fant en gang en mobiltelefon på bakken ute en sen kveld, og tok den med meg hjem. Jeg gikk gjennom kontaktlista for å finne noen jeg kunne ringe for å fortelle at jeg hadde funnet telefonen, men fant ingen åpenbare kontaktpersoner. Så jeg lot telefonen ligge og ventet på at eieren skulle ringe for å prøve å lokalisere den. Og rett nok, utpå formiddagen dagen etter ringte eieren. Jeg forklarte at jeg hadde funnet telefonen, og at han kunne hente den hjemme hos meg. Kort tid etterpå sto fyren i døra (normalt oppegående og voksen, velkledd fyr). Han fikk telefonen tilbake, og jeg fikk ikke engang en takk for at jeg hadde tatt vare på den for han. Jeg hadde neppe klart å ta imot om han ville gitt meg finnerlønn, for jeg er oppdratt til å hjelpe andre uten å vente noe igjen. Men en takk forventet jeg, og kanskje et høflig smil. Men neida, han omtrent røska telefonen til seg og sa hadet. Og borte var han. DA tenkte jeg at jeg pokker ta skulle krevd finnerlønn!
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #8 Skrevet 28. september 2009 Fant faktisk en lommebok forrige uke og fikk også 500 kr i finnerlønn.. Hadde ikke forventeet det og ble ganske overrasket, men skjønner etter å ha lest her at det er vanlig og gi finnerlønn..
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Vær glad du, ts! Jeg fant en gang en mobiltelefon på bakken ute en sen kveld, og tok den med meg hjem. Jeg gikk gjennom kontaktlista for å finne noen jeg kunne ringe for å fortelle at jeg hadde funnet telefonen, men fant ingen åpenbare kontaktpersoner. Så jeg lot telefonen ligge og ventet på at eieren skulle ringe for å prøve å lokalisere den. Og rett nok, utpå formiddagen dagen etter ringte eieren. Jeg forklarte at jeg hadde funnet telefonen, og at han kunne hente den hjemme hos meg. Kort tid etterpå sto fyren i døra (normalt oppegående og voksen, velkledd fyr). Han fikk telefonen tilbake, og jeg fikk ikke engang en takk for at jeg hadde tatt vare på den for han. Jeg hadde neppe klart å ta imot om han ville gitt meg finnerlønn, for jeg er oppdratt til å hjelpe andre uten å vente noe igjen. Men en takk forventet jeg, og kanskje et høflig smil. Men neida, han omtrent røska telefonen til seg og sa hadet. Og borte var han. DA tenkte jeg at jeg pokker ta skulle krevd finnerlønn! Den var drøy! Håper faktisk at den dusten du møtte mister telefonen sin igjen, og at den blir overkjørt av en lastebil! Jeg tar heller ikke imot finnerlønn om jeg finner noe, men jeg forventer at eieren skal være hyggelig og si takk.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. september 2009 #10 Skrevet 28. september 2009 Hadde mistet modiblen min forleden og min mann fikk telefon om at telefonen var funnet av en koselig dame.Er kjempe avhengig av mobilen og lette høyt og lavt. Desverre hadde vi ikke noen kontanter der og da men tok med en flaske vin. Hun ble glad for det, men kanskje det ville vært best med kontanter? Virker som folk forventer det...
Raven Emerald Skrevet 28. september 2009 #11 Skrevet 28. september 2009 Jeg fant en lommebok utenfor et kjøpesenter. Valgte å levere den hos politiet, siden det var lørdag, og like før stengetid. Politimannen jeg snakket med, ba om telefonnummeret, og sa at jeg hadde krav på finnerlønn. Jeg takket nei, og dro hjem. I løpet av en dag og to, ringte faktisk eieren av lommeboken, og lurte på hvor jeg bodde, for hun ville så gjerne få gi en personlig takk, og en liten gave. Så hun fikk nå adressen, og da hun kom, fikk jeg en pen lysestake, som jeg fortsatt setter stor pris på. Hadde sett for meg en blomsterbukett, eller noe, jeg. Hun visste jo da at jeg hadde takket nei til finnerlønn. Men jeg syns bare det at hun tok seg bryet med å løfte telefonrøret, og ringe meg, var hyggelig. Med tanke på at dette var etter at hun hadde fått lommeboken tilbake, og visste jeg hadde fått tilbud om finnerlønn.
Gjest Gjest_leila_* Skrevet 29. september 2009 #12 Skrevet 29. september 2009 Fant et bankkort utenfor senteret rett etter stengetid så vi kom oss ikke til til vekterne innenfor.. Jaja, tenkte jeg, surt for personen som mistet det så vi dro til politistasjonen og skulle levere det der, men det var ikke åpent.. Da dro jeg hjem og ringte politiet og spurte hva jeg skulle gjøre da denne personen ikke fantes med noe nr på gulesider.. Etterhvert fikk de tak i han og han kom til meg for å hente kortet.. ingen takk, ingenting. Hmm.. surt å bruke mye tid på sånt da... Hadde jeg levert det til politiet eller banken hadde de gitt meg finnerlønn for kortet.. Men jeg vet jo at hadde det vært meg så ville jeg jo hattd et samme kvelden og ikke måtte vente til neste dag osv og kanskje hadde jeg sperret kortet først.. Grrr. ville bare ha en takk..
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #13 Skrevet 30. september 2009 Jeg fant en gang en lommebok, og gav den til en politi som stod i nærheten (når jeg tenker meg om lurer jeg på om det var utenfor tinghuset). Fikk ikke noe spørsmål om hvem jeg var eller noe. (kan være poitiet var litt opptatt med tanke på at det var med tinghuset.. )Rekner med at de forsøkte å få tak i eigeren av lommeboken, jeg aner iallefall ikke...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå