Gå til innhold

Tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge får deres 14-åringer være ute i helgene?

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal sette grensene der, det er jo også forskjell blandt foreldrene, noen er mere slappere enn andre i forhold til grenser.

Hva praktiserer dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er bare et år til så er dattera mi tenåring.og ho skal være inne til klokka ni.de har over hodet ingen ting og gjøre ute etter den tids da de er så små.å spess ikke på denne tiden av året.det er min mening,

Skrevet

Vår 15-åring har generell innetid kl. 22.30 i helgene. Men vi utvider den hvis vi vet at hun er hos venner vi kjenner eller noe annet vi vurderer som trygt, og da henter vi henne.

Skrevet

Jeg er snart 15 og i hverdagene må jeg være hjemme 9 og i helgene 22.00 hvis jeg går selv, og 22.30 hvis de kan hente meg.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Vi har ingen faste tider, men vurderer det etter hvor lenge de andre får være der. Jeg henter så og si alltid.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Jeg er snart 15 og i hverdagene må jeg være hjemme 9 og i helgene 22.00 hvis jeg går selv, og 22.30 hvis de kan hente meg.

Oi, det syns jeg var litt strengt. Men hvis du syns det er greit selv, så er det jo ikke noe problem.

Mine sønner har ikke hatt noen spesielle innetider. På skoledager hadde de vett på å komme hjem i normal tid helt av seg selv.

Ellers vurderte vi fra gang til gang, alt etter som hva de skulle ut på. Og jeg hentet stort sett alltid.

Skrevet

Gutt på 14, inne rundt 2100, i seng 2200 på skoledager og litt flytende i helger, men i seng før midnatt.

Etter konfen og kommende sommerferie må vi vurdere. Han er stor og rolig og pålitelig. Trenger ikke så mye søvn. Men vanskelig å vite hva som er "gode" tider i denne alderen, til de blir mer "voksne".

Skrevet

Vår jente på 14 er inne 2100 i ukedagene og 2130 i helgene. Helge tida kan diskuteres ,men hun må da ringe hjem å avtale.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Innetid for meg når jeg var 14 var sånn ca kl 22 i ukedagene, og 23 i helgene.

Skrevet

jeg er ikke 14, men er 16(ikke så stor forskjell det ville jeg trudd) å jeg har vel egentlig ikke noen tid jeg MÅ være inne. men mamma vil så klart vite hvor jeg er, å det får hun også vite. jeg er sjeldent ute med venner(fester ikke heller) på kvelden / natten, så når jeg først er ute er det liksom ok, bor på et rolig sted, lite og..ville trudd at det var trygt hvertfal, men man vet jo aldri så klart,..uansett ellers går jeg tur med bikkja ganske sent, men han er stor og "tøff", men jeg må alltid ha med mobilen og ja, hun liker å vite hvor jeg er og hvem er jeg med. i ukedagene er det heller ikke noen tid jeg må være inne, for jeg er som regel inne, kommer også an på hva jeg skal, om det er noe "viktig" eller noe surr.

tror ikke det var noe forskjellfra da jeg var 14, bortsett fra at hun da hvertfal satt våken til jeg kom hjem om jeg var ute, nå, om hun har lagt seg liker hun at jeg vekker henne å sier i fra at jeg er kommet meg trygt hjem ;P

Skrevet

Jeg har en bror på 14, og han har ingen faste innetider på helg, det vurderes etter hvem han er hos og hvordan han kommer seg hjem. Er det lengre enn at han kan ta bussen direkte blir han som regel hentet. Han er vel som regel hjemme i 23-tiden på helg.

Skrevet
Hvor lenge får deres 14-åringer være ute i helgene?

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal sette grensene der, det er jo også forskjell blandt foreldrene, noen er mere slappere enn andre i forhold til grenser.

Hva praktiserer dere?

13-14: klokken 20:00

15-16: klokken 20:30

16-17: klokken 21:30

18- de flytter ut: Klokken 22:00

Basert på oppvekst på østkanten og ellers i Oslo. Ville stilt seg annerledes om det var et trygt sted på landet eller en mindre by.

Gjest Nattvette
Skrevet

Nå har ikkje eg unger, men er ikkje så lenge siden eg var tenåring heller. Bor i ein liten by bare så det er sagt, med lite tullball som skjer egentlig (i forhold til de større byene iallefall).

Når eg var 13 måtte eg heim kl 21:00 tror eg det var.

Når eg var 14 var det kl 21:30 og kl 22:00 i helgene.

Når eg var 15 måtte eg heim kl 22.00 på skoledager men fikk være ute til 22:30 i helgene.

Når eg var 16 var det 22:00 på skoledager og 23:00 i helgene.

Når eg var 17 var det 22:30 seinest på skoledagene og 00:00 i helgene (av og til 01:00)

Men eg flytta inn med samboeren min rett før sommerferien var over når eg var 17, så var mitt eget valg de 6 mnd før eg blei 18 :gjeiper:

Gjest Pannekaker
Skrevet

14; 21.00 på hverdagene, 22.00 i helgene.

15; 21.30/22.00 ( spørs hvor jeg var ) på hverdagene, 23.00 i helgene.

16; 22.30 på hverdager, 00.30/01.00 i helgene.

17; 23.00 ¨på hverdager, 03.00 i helgene.

Skrevet

Jeg er 16 år og må inn cirka 22.30-23:00 i hverdagene og i helgene er det 00:30-02:30 Kommer litt ann på.

Når jeg var 14 husker jeg at jeg måtte inn cirka 00:00 i helgene og 22:00 i hverdagene! :)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Jeg måtte være inne til 22.30-23.00 på hverdager da jeg gikk 8-9 klasse, altså 14-15 år, og i helgene fikke jeg være ute til kl. 03.00. Jeg er 28, så ingen av oss hadde mobiler, eller jeg fikk faktisk til konfirmasjonen min, men det var ikke så utbygd telenett, eller hva det heter, så jeg hadde aldri dekning.. :fnise:

Ellers så kommer jeg fra en liten, liten plass, så det var vel aldri den helt store faren for overfall/ran/voldtekt i form av et plutselig angrep fra en fremmed, alle kjente alle, liksom.. Likevel må jeg si at det ikke er helt ideellt å vokse opp der slik jeg ser det nå p.g.a i et så lite samfunn havner gjerne fjortisene på fest med folk opp til 30 år, som ikke alltid har hemninger og er raus med heimkoken!

I mangel av fritidstilbud er det slik at mange velger å starte festingen tidlig, og siden man er så få ungdommer, er det ikke snakk om å velge bort dårlige miljøer, det er 1 miljø, og så er man i det som er. Og i denne samlingen fins det både gode og dårlige frø, men for å unngå noen, blir man nesten nødt til å unngå alle, og ingen vil vel være ensom?

Ellers er det slåssing, fyllekjøring, hjemmebrent ++ Og som regel null politi!

Jeg har hatt en flott oppvekst, og jeg ser på hjemplassen min som litt tragikomisk, men om jeg selv får barn vil jeg være litt skeptisk til å la dem vokse opp der. Nå er det mange fordeler også, da, men det er en annen diskusjon!

Innetider er ihvertfall kanskje litt mer løsere på små plasser, selv om det er mye som kan skje der også, om ikke nødvendigvis de samme farene som fins i store byer.. Sorry for en del avsporinger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...