Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #1 Del Skrevet 26. september 2009 Vi skal snart begynne med kildesortering her. Det står at man får utdelt blå og grønne poser til plastavfall og matavfall. Men hva når man går tom for poser, hvor får man nye? Litt rart å tenke på at det blir tre ganger så mange poser til søpla når man skal være miljøvennlig, men de vet vel hva de driver med. Jeg kaster ikke mat, så jeg trenger ikke de posene, men plastemballasje blir det jo en god del av. Absolutt alt er jo pakket i plast nå om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 26. september 2009 #2 Del Skrevet 26. september 2009 Vi skal snart begynne med kildesortering her. Det står at man får utdelt blå og grønne poser til plastavfall og matavfall. Men hva når man går tom for poser, hvor får man nye? Litt rart å tenke på at det blir tre ganger så mange poser til søpla når man skal være miljøvennlig, men de vet vel hva de driver med. Jeg kaster ikke mat, så jeg trenger ikke de posene, men plastemballasje blir det jo en god del av. Absolutt alt er jo pakket i plast nå om dagen. Går man tom for f.eks posene til plastavfall her hos oss, så fester man en slik pose på søppelspannet så får man en ny rull. Men det varierer nok fra sted til sted hvordan utleveringen av poser foregår - du får helt sikkert informasjon om det Du kaster ikke mat, sier du - men du kaster vel muligens bananskall, kaffefiltre, eggeskall, potetskrell osv osv osv? Det er jo matavfall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #3 Del Skrevet 27. september 2009 Litt rart å tenke på at det blir tre ganger så mange poser til søpla når man skal være miljøvennlig, men de vet vel hva de driver med. Det blir jo ikke tre ganger så mange poser, det er jo meningen at man skal fylle posene helt opp før man kaster dem. Altså blir det ikke et høyere antall poser, men bedre sorterte poser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #4 Del Skrevet 27. september 2009 Du kaster ikke mat, sier du - men du kaster vel muligens bananskall, kaffefiltre, eggeskall, potetskrell osv osv osv? Det er jo matavfall... Bare eggeskall av de tingene der. Og det veldig sjelden. Så lite matrester jeg kaster, så kan jeg jo ikke ha det liggende i en pose til den er full, akkurat. Hvis det ikke finnes miniposer til det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 28. september 2009 #5 Del Skrevet 28. september 2009 Vi skal snart begynne med kildesortering her. Det står at man får utdelt blå og grønne poser til plastavfall og matavfall. Men hva når man går tom for poser, hvor får man nye? Litt rart å tenke på at det blir tre ganger så mange poser til søpla når man skal være miljøvennlig, men de vet vel hva de driver med. Jeg kaster ikke mat, så jeg trenger ikke de posene, men plastemballasje blir det jo en god del av. Absolutt alt er jo pakket i plast nå om dagen. Plasten i matavfallposen sies å skal være miljøvennlig og laget av mais, men ellers er vel de andre to posene miljøverstinger? Går man tom for f.eks posene til plastavfall her hos oss, så fester man en slik pose på søppelspannet så får man en ny rull. Men det varierer nok fra sted til sted hvordan utleveringen av poser foregår - du får helt sikkert informasjon om det Du kaster ikke mat, sier du - men du kaster vel muligens bananskall, kaffefiltre, eggeskall, potetskrell osv osv osv? Det er jo matavfall... I noen kommuner må man betale for å få en ny rull poser vet jeg. Det oppfordrer jo ikke til miljøet. Ellers bør alle som bor landlig lage egen jord av kaffe, eggeskall, potetskrell osv. Men da ble det vel lite igjen til miljøsortering? Det blir jo ikke tre ganger så mange poser, det er jo meningen at man skal fylle posene helt opp før man kaster dem. Altså blir det ikke et høyere antall poser, men bedre sorterte poser. Det eneste er at man må passe på å skylle godt av bokser og alt, slik at det ikke begynner å lukte. Det er greit for en barnefamilie men verre for single, som ikke klarer produsere så raskt at det går ut døra før lukta kommer. Bare eggeskall av de tingene der. Og det veldig sjelden. Så lite matrester jeg kaster, så kan jeg jo ikke ha det liggende i en pose til den er full, akkurat. Hvis det ikke finnes miniposer til det da? Jeg har ikke hørt om miniposer, men vet at man kan bruke miljøvennlige hundebæsj-poser. Hvis de finnes? Det er et mas i begynnelsen og mange synder pga lite plass til å oppbevare avfallet hjemme. Man får jo ikke utlevert tre søppeldunker til hvert hus, til de forskjellige type avfall. Jeg ble lei av å sortere, og lurte på hvor mye rent vann jeg bruker bare for å gjøre avfallet luktfritt så jeg kan oppbevare det! Her jeg bor nå, er det papir der, flasker der - til og med forskjell på farget og ikke farget, bokser der, batterier der, og alt ikke så langt å gå når jeg kommer ut, men på landet må man nesten ha eget fjøs til oppbevaring selv om man ikke er bondekjerring. Men du kommer lett inn i rutinen. Bare pass på ikke sett matavfall utendørs. Neste morgen har kråkene tatt hull på posen og alt flyter. Det er noe man glemmer, hvis det er noen trøst. Men jeg også lurer på hvor det b lir av alt avfallet. Det ville vært smart om jeg kunne fulgt med min egen boks med hermetiske tomater fra jeg kjøpte og betalte den med visa-kortet - til den dukket opp på et bestemmelsested. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheenaca Skrevet 28. september 2009 #6 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Avfallet resirkuleres, og de fleste avfallsselskaper har brosjyrer om hvordan søppelet sorteres hos dem, eller kan til og med tilby omvisning på sorteringsstedet så man får se med egne øyne hva som skjer med hver type søppel. Det blir jo ikke mer avfall av at du bruker flere typer poser, det tar bare lengre tid mellom hver gang du bærer ut søpla - og avfallsselskapet vet nøyaktig hva plasten i søppelposene dine består av, så den er lett å sortere og gjenvinne. Vann har vi nok av her i Norge, så om man bruker mye vann for å skylle emballasje o.l. før man kaster det, har det ingenting å si for miljøet så lenge man unngår å bruke varmt vann. Her er det også slik at man får nye poser ved å knyte en slik pose rundt håndtaket på søppelkassen før den skal tømmes. Bor man i borettslag eller utleieblokker har gjerne blokken et fellesrom der det oppbevares plastposer. Vi sorterer plastavfall, matavfall, lettkartong og papir i fargekodede poser, og restavfall i vrengte bæreposer fra butikken eller hvite poser. Fungerer veldig fint hos oss, og jeg flyttet inn til dette systemet for to år siden, og klarte overgangen uten problemer. Litt komplisert å finne plass til alle søppelspannene når man har liten leilighet, men vi løste det ved å ha de mest brukte i kjøkkenbenken, og de litt mindre brukte og mindre grisete (som plast og papir) litt lenger unna. I tillegg sorterer vi bølgepapp, flasker og bokser med pant, hermetikk og glass og div. farlig avfall på eget initiativ, dette må leveres på butikken eller søppelfyllinga. Så lenge man har egne esker eller spann for hver type søppel er det kjempeenkelt. Endret 29. september 2009 av Sheenaca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
generalen Skrevet 28. september 2009 #7 Del Skrevet 28. september 2009 Bare ta ut søpla ofte, knyt posen. Posen resirkuleres på lik linje med resten av avfallet uansett. I våtorganisk kaster du også tørkepapir, døde blomster/planter og visse typer spesialemballasje. Hvordan er det mulig å ikke produsere våtorganisk avfall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå