Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2003 #1 Skrevet 13. august 2003 Kanskje noen er så glupe at de kan hjelpe meg med dette? Jeg har en PC hjemme som oppfører seg litt merkelig. Min sønn spiller på maskina, både onlinespill og vanlige spill. I en lang periode fikk vi plutselig blå skjerm/blue screen midt i spillet, men det var aldri mulig å forutsi når det skulle skje. Det skjedde noen ganger nesten med én gang han begynte å spille, og noen ganger kunne han spille i timevis før det skjedde, men det skjedde alltid på ett eller annet tidspunkt. Vi installerte Windows XP på nytt, og da så det ut til å være ok, men nå har den, i stedet for å gi oss blue screen, begynte å restarte i stedet. Det skjer kun når han spiller, aldri ved annet arbeid. Hva pokker kan dette være? Og hva i hel*** kan vi gjøre med det?
Retz Skrevet 13. august 2003 #2 Skrevet 13. august 2003 Oops, kan det være denne? http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/12/375762.html
Gjest Liten Skrevet 13. august 2003 #3 Skrevet 13. august 2003 Hvis du er smittet av Blaster (som meg.... :-? se annen tråd i forumet), så vil du få opp det vinduet som vises i denne VG-artikkelen før maskinen slår seg av. I samme artikkelen finner du også link til virusscan.
snuppedilla Skrevet 13. august 2003 #4 Skrevet 13. august 2003 mulig du har blaster.... trykk alt, delete, ctrl samtidig og se på listen over prosessor du har... finner du en som heter msblaster exe... da er din pc infisert... du kan muligens fjerne viruset manuelt ved å trykke fjern prosessor... deretter gå på "kjør" og skrive inn regedit... ormens adresse er da: HKEY_LOKAL_MACHINESoftwareWindowsMicrosoftWindowsCurrentVersionRun. i det høyre vinduet vil du da se dette: "Windows update"="msblast.exe" Gå på regedit igjen, er den der så lykkes det ikke med manuell fjerning... Har du original XP på maskinen så kjør blasterfjerneren på www.symantec.no så tar du turen innom windows update og tetter igjen hullet som ormen bruker til å komme i din pc på... hjelper det ikke, så er muligheten å få din pc til å boote fra cd-romen hvor windows xp er... da må du gå på BIOS og ta advansed bios der... og diable booting fra alt annet enn cd.rom... dvs formatere på eneste måten en xp kan.... Når du har formatert så ikke logg deg på nett før Nortone antisecure 2003 er installert... ta gjrne å koble ut modemet mens du gjør det... trust me, en av disse tingen funker, jeg hadde viruset og nå har jeg fikset det:) Men la det ikke gå for lenge for det er ukjent om viruset ødelegger noe fysisk... på din pc... dessuten jo lengre tid det går jo raskere jobber det og avslutter maskina di så du får ikke tid nok til å gjøre noe annet enn å formatere... Ps steng gjerne port 135 på maskina di mens du installerer virus program:) det er gjennom denne porten ormen kommer inn og tvinger din pc til å laste inn program for å begynne å virke og videresende seg til andre maskiner... Husk at norton er best!!! hadde norman før viruset.... og husk liveupdates på norman og windows update jevnlig... lykketil!!!!
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2003 #5 Skrevet 13. august 2003 Tusen takk - jeg skal se på dette når jeg kommer hjem, så kanskje vi får fiksa driiiiten *s*
Crazee Skrevet 13. august 2003 #6 Skrevet 13. august 2003 Sjekk og at alle kort (kanskje spesielt grafikkort) er godt festa til hovudkortet. Det har visst vore årsak til ting i den gata du beskriv. (Hadde eit liknande problem sjølv.) Blaster er jo ein ganske ny orm, så om du har hatt problem i litt lengre tid er det nok noko anna. Trur eg. Men det er godt å vera beskytta og sjekka uansett.
snuppedilla Skrevet 13. august 2003 #7 Skrevet 13. august 2003 jau den er ny og topp aktiviseringsdato er egentlig 16 og ut hver måned.. men jeg har nok hatt den i pc`n siden forrige uke, og så fikk den kose seg og herpe helt til igår, dens dødsdag he he :blunke: men som du sier kan være et løst kort også..især rambrikken er litt harry der :blunke: (eg håper det er et løst kort, tar mye aggresjon og tid å kvitte seg med blaster )
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2003 #8 Skrevet 13. august 2003 Både RAMbrikker og grafikkort er tatt ut og satt inn opptil flere ganger, så jeg tror ikke det er det... nå skal jeg lete etter ormen..
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2003 #9 Skrevet 13. august 2003 Ikke virus. Nå sier guttungen at den har vært fin i hele dag og i hele går, men nå har han nemlig tatt av kabinettdøra slik at kabinettet mangler en side. Noen nye forslag?
snuppedilla Skrevet 13. august 2003 #10 Skrevet 13. august 2003 har du trykt alt, delete og ctrl samtidig og sett på hva slags prosessorer du har på maskina? Men det virker som om du kan utelukke viruset... mulig kabinettet presser på noe inne i boksen... mulig den går varm..at vifta ikke fungerer som den skal eller ikke er nok... og at ved å fjerne en del av kabinettet kjøler pc`n nok til at den kan fungere normalt? en pc liker ikke å bli for varm, da kan den begynne å pipe og bråke eller rett og slett kutte ut for å ikke overopphete systemet fysisk.. har hørt om sånne tilfeller før:) har også opplevd at en pc slår seg av og også piper fordi den har gått varm mens jeg jobbet for å fikse programmer på den... er det det som er problemet så bruk en bordvifte på gulvet som blåser på kabinettet i første omgang med kabinettet åpent så lukket for å sjekke at det er problemet. eller installer en liten vifte inne i kabinettet.. du får kjøpt sånne billig til slikt bruk:)
snuppedilla Skrevet 13. august 2003 #11 Skrevet 13. august 2003 mange jeg kjenner som er hekta på pc, som installere mer en en hardisk og flere kort i samme kabinett fester også flere slik små vifter inne i kabinettet fordi det utvikles mere varm i kabinettet, og som en bilmotor så må man bruke vifte for å kjøle ned systemet Lykke til!!! :D
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #12 Skrevet 14. august 2003 Siden det bare skjer når han spiller, og siden maskinen er mer stabil med kabinettet åpent, er det muligens grafikkortet som er problemet. Prosessoren på grafikkortet jobber på spreng i mange spill, og utvikler da mer varme. Hvis det er en vifte på grafikkortet, sjekk at den går som den skal.
Gjest gjest1 Skrevet 14. august 2003 #13 Skrevet 14. august 2003 Ok, tusen takk enda en gang. Han har installert tre vifter inne i kabinettet, men kanskje disse ikke er gode nok. Om det sitter noen vifte på grafikkortet, aner jeg ikke, men jeg tror egentlig ikke det... Den må i såfall være veldig liten...? Jeg skal be ham sjekke opp det. Det må jo nesten ha noe med temperaturen inne i maskina å gjøre. Jeg tror forresten nå at de tre viftene han har satt inn, alle sammen blåser ut, men at han i utgangspunktet hadde satt to til å blåse inn og én ut, uten at det gjorde det noe bedre.. Jeg kommer tilbake med tilbakemelding når vi har sjekket dette med grafikkort og vifter og sånt.. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå