Gå til innhold

aerobic, step osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har meldt meg inn på treningssenter, og gleder meg veldig til å komme i gang med treningen!

Det er bare det at jeg gruer meg til de ulike saltimene, som aerobic, step osv.

Jeg har ELENDIG koordinasjon, og er redd for at jeg ikke kommer til å klare det. Da tenker jeg bare enda mer på at jeg ikke får det til, og da får jeg det hvertfall ikke til!

Sist jeg var medlem av treningssenter, unngikk jeg saltimene pga dette. Men alle venninnene mine går jo på de, og de sier det er så gøy, så jeg vil også!

Noen tips for å forbedre koordinasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mitt tips er å gå igjen, igjen og igjen på timene. Begynn med de enkleste. Jeg stumpet selv i mine egne ben da jeg begynte, men endte opp med selv å bli instruktør. Det er fullt mulig for alle å klare det, det gjelder bare å ikke gi opp. Ikke tenk på at noen ser på deg osv. for alle har vært der og de er for opptatt med egen trening enn å se på deg uansett=)

Skrevet

Takk for svar:)

Oi, du ble instruktør ja! Så artig.

Jeg klarer som regel å få med beina etter noen repetisjoner, men armene vil bare ikke gjøre det jeg ber dem om. Er ikke helt samkjøring mellom armer og bein. Men må jo bare prøve da:)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Begynn med de enkle timene. Sats har feks gule timer, som kan være en halvtime med step, dans eller aerobic. Der lærer du de grunnleggende trinnene og får øvelse på koordinasjon.

Jeg er i utgangspunktet en finfin krysning mellom en elefant og en hjulvisp, men klarer fint å bli svett på en aerobictime.

Skrevet

Om du ikke får armer og ben til å henge sammen, så ikke tenk så mye på det. Finn på dine egne variasjoner som funker for deg og som du klarer. Når det kommer trinn jeg ikke får helt til, så legger jeg min egen spinn på det sånn at jeg ikke blir stående stille. Ingen som bryr seg om det.

Skrevet
Takk for svar:)

Oi, du ble instruktør ja! Så artig.

Jeg klarer som regel å få med beina etter noen repetisjoner, men armene vil bare ikke gjøre det jeg ber dem om. Er ikke helt samkjøring mellom armer og bein. Men må jo bare prøve da:)

Typisk nybegynner problem, det jeg anbfaler er at du tar å konsentrerer deg 100% om bena til du føler at de er under kontroll og deretter tar du med armene. Det er mye enklere om du konsentrerer deg om an ting av gangen! Det gjorde jeg selv og det var mye enklere!

Skrevet

Ja, dropp armer til du føler at du har kontroll på bena - og still deg slik at du ser instruktøren godt (ikke så langt bak at du ikke ser instruktøren men må følge de foran deg, for de gjør sikkert også en masse feil!).

Mange sentere har en type kondistimer som ikke er det vi kaller aerobic- eller steptimer. Dette er timer med mindre koordinering og færre kombinasjoner - altså mye enklere timer, men likevel mange av de samme trinnene man bruker i aerobic og step.

Selv om det føles håpløst - ikke gi opp. Det blir lettere for hver gang, etter noen uker vil du merke stor forskjell på hva du behersker.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jepp, begynn med å melde deg på de letteste timene fram til du føler deg klar for flere utfordringer.

Gå på de samme timene hver uke. Som regel kjøres samme "program" av trinn mange ganger etter hverandre.

Skrevet

Husk også at hver instruktør har sin egen stil, sin egen måte å bygge opp koreografien på. Det kan derfor lønne seg å gå til samme instruktør (hvertfall ikke ha en ny hver gang) til du får teken på det. Synes du timen er daff og lite engasjerende, prøv en annen instruktør. Det er stor variasjon, og ikke alle instruktører og timer passer for alle kunder.

Ellers er det gode råd som er gitt her - start med beina til du har teken på de. Pluss, ikke stå bakerst, da ser du ingen ting. Et annet tips er at det er mange grunntrinn som gjentas i step og aerobic - det kan være ok å lete opp de vanligste på nettet og se videoer på youtube, f.eks., eller å repetere dem kjapt når du kommer hjem. Jeg tenker på ting som Step touch, kick back, basic, mambo, chassé (stavemåte?) forover og bakover v, osv. Lytt til instruktøren, h*n vil ofte gjenta navnet på grunntrinnet når det kommer, så det kan være greit å plukke opp hva som er hva.

Skrevet

Jeg er også instruktør.

Konsentrer deg først om beina, glem armene... De kan du ta med etterhvert som du har lært trinnene...! :)

Lykke til!

:-)

Skrevet

En mulighet er å kjøpe en aerobic-dvd, og øve litt til den før du begynner på timer. Kanskje det vil gjøre at du føler deg litt tryggere, for ofte brukes mange av de samme grunntrinnene.

Skrevet

Jeg har gått på aerobic-timer i 8 år og har dratt meg med ymse venninner i løpet av årene. Det jeg har merket er lurt er å gå på introduksjons-aerobictime (de heter ofte Aerobic 1 o.l.) FØR du går på steptime! Selv om Step 1-timer er lette for oss som har gjort dette lenge har jeg observert at selv de enkleste trinn blir kompliserte for nybegynnere når de får en stepkasse, for ofte skal man bytte side/snu 180 grader/gjøre litt ting på gulvet før man skal opp på kassen igjen osv.

Hvis du går på et par like lette aerobic-timer kommer du veldig fort inn i grunntrinnene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...