Gå til innhold

Debet og kredit

Gjest Gjest_Mona_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mona_*

Nå skal jeg liksom bli flink i økonomi og har meldt meg på et kurs i økonomi. Nå skal jeg postere og jeg synes kredit og debet er vanskelig å forstå. Kan noen forklare meg dette på en lett måte? :) Et eksempel her: "kjøpt nye dekk til bilen til 5450". Er dette kredit eller debet på "bilkostnad"kontoen? "betalt husleie", kredit eller debet på husleiekontoen? Trenger å få dette inn med teskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Debet er den siden som er nærmest vinduet.... ;)

Lenge siden jeg holdt på med dette, men jeg mener å huske det er som følgende:

Du debiterer f.eks. bilkostnadskontoen din, fordi eiendelene øker. Samtidig krediterer du kontantkonto e.l., fordi du "mister" penger...

Uansett hva du gjør - ikke glem motposteringen - "Dobbelt bokholderi"....

Sånn ca....

Lykke til :)

Endret av Madmartigan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det første først. Kredit benevnes ved minus og debet uten (eller med pluss).

I balansen fremkommer eiendelene som debet, og gjeld og egenkapital som kredit. I resultatregnskapet krediterer man inntekter og debiterer man kostnader. Det er kanskje det som virker mest ulogisk, men pga det dobbelte bokholderis prinsipp er det nødvendig.

I eksemplene du nevner er det kostnader som skal resultatføres, ergo debet. Motposten er for eksempel "bank" (eiendel), denne krediteres siden den blir redusert.

Endret av Eliza Doalot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mha_*

Min huskeregel fra skolen var: Kredit er når penger går ut fra banken, fordi for mye penger ut av banken betyr at du må ha kreditkort/kredit på kontoen.

Når du husker den så blir det andre ganske selvforklarende: Husleie: kredit bank, da den må betales, da blir det debet kostnadskonto husleie. Når du får inntekter går de inn på bank (debet) og blir kredit på en inntektskonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...