Gå til innhold

Vaskemaskin og plass

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Jeg holder på å pusse opp badet, og langs den ene veggen skal jeg få bygget innredning etter mål.

I ene enden skal jeg ha vaskemaskina. Har funnet en vaskemaskin med 40 dybde. Jeg skal ha benkeplate over det hele, både innredningen og vaskemaskina. Det jeg nå lurer på er hvor mye klarning jeg bør ha på hver side av vaskemaskina (mot veggen og mot innredninga). Holder det med et par centimeter?

Jeg lurer også på det der med slangen på baksida, om den tar mye plass så jeg bør beregne mer enn 40 cm dypde?

Håper dere skjønte det. Jeg har ikke hatt vaskemaskin før, for jeg har alltid bodd på steder med vaskeri.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke akkurat hvor stor klaring du bør ha, men kanskje 5-6cmihvertfall? Du må huske på at når vaskemaskinen sentrifugerer kan den bevege på seg ganske kraftig :)

Gjest Gjest Hanne
Skrevet

Ok. Takk. :) Hvor stor er den slangen bakpå da? Må jeg beregne plass for den i dybden?

Skrevet
Ok. Takk. :) Hvor stor er den slangen bakpå da? Må jeg beregne plass for den i dybden?

10 cm plass til slangen minst tror jeg. Hvem er det som skal lage innredningen? Kan hende de har noen mer spsifikke mål, eller så kan du spørre på en våtromsforetning/rørlegger

Skrevet

Hei. Benkepter er vel ofte 60cm dyp så da har du jo god klaring bak for slange inn og ut av vaskemaskinen. Husk at du også må ha tilgang til støpselet uten å komme i konflikt med benkeplaten. Jeg hadde glasshyller på badet der jeg bodde før og måtte smette ledningen bak disse for støpselet var oppe på veggen. Ikke den fineste løsningen... Så hvis en har mulighet må det jo være fint å kunne ha støpselet under benkeplaten?

Skrevet

Det er vel en del regler når det gjelder plassering av stikkontakter etc på bad...og lurt å planlegge dette sammen med plassering av innredninga ja.

vaskemaskina må ha plass til vanntilførselen og avløpet bak maskina eller på siden. Blir det for trangt der, vil maskina stå å gnisse mot dette. Spør hos en rørlegger hvor mye plass som må beregnes for å være helt sikker. Dumt å planlegge feil når innredningen skal lages etc.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Anbefaler deg å ta en tur innom nærmeste elektrobutikk for å ta litt mål av forskjellige vaskemaskiner. Og for all del, ikke beregn ut ifra en vaskemaskin som ikke har standardmål. Jeg kan garantere deg et helvete når vaskemaskinen din ryker og du må ha ny. Å finne en vaskemaskin som passer inn dersom du har bygget utifra noe annet enn normale mål er et helvete. Ihvertfall dersom du i tillegg er litt kresen på spesifikasjonene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...