Gjest Rettpåsak Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Hei! Er for øyeblikket i en litt kinkig situasjon ved at jeg ikke har noe inntekt. Søker jobber, men vet jo aldri når jeg får noe. Det kan være neste uke eller om 2 måneder. Har jobba siden jeg var 16 (er 20 nå), men men det er jo som kjent et ganske tøft jobbmarket i Oslo for tiden. Har snakka med fattern og han tilbød meg 6K i måneden i et par måneder inntil jeg finner meg noe så jeg kan fokusere på skolearbeidet (skal ta opp 3 fag i høst). Vet at han og familien klarer seg fint med at jeg får 6K, men samtidig så begynner jeg å gå lei av at han må forsørge meg. Det andre alternativet er da å få trygd (4K i måneden). Har alltid sett på det å få trygd som et ganske så stort nederlag, men er villig til å søke om det i et par månder nå. Men tror dere jeg vil angre på at jeg søkte om trygd senere? Noen som har vært i samme situasjon? Takk.
Blowers daughter Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Jeg tror ikke du vil angre om du søker trugd, du kan jo ikke noe for at du ikke har jobb, men jeg ville heller tatt imot tilbudet til far. Det kan være greit å få tid og rom til å fokusere på skolefagene, og kansje heller øke mulighetene for arbeid senere. Du er relativt ung, det er ikke noe nederlag i bli forsørget i en vanskelig økonomisk periode.
Gjest En gjest Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Hei! Er for øyeblikket i en litt kinkig situasjon ved at jeg ikke har noe inntekt. Søker jobber, men vet jo aldri når jeg får noe. Det kan være neste uke eller om 2 måneder. Har jobba siden jeg var 16 (er 20 nå), men men det er jo som kjent et ganske tøft jobbmarket i Oslo for tiden. Har snakka med fattern og han tilbød meg 6K i måneden i et par måneder inntil jeg finner meg noe så jeg kan fokusere på skolearbeidet (skal ta opp 3 fag i høst). Vet at han og familien klarer seg fint med at jeg får 6K, men samtidig så begynner jeg å gå lei av at han må forsørge meg. Det andre alternativet er da å få trygd (4K i måneden). Har alltid sett på det å få trygd som et ganske så stort nederlag, men er villig til å søke om det i et par månder nå. Men tror dere jeg vil angre på at jeg søkte om trygd senere? Noen som har vært i samme situasjon? Takk. Det er ikke noe galt med arbeidsledighetstrygd, du har tross alt betalt skatt for å ha trygderettigheter når du trenger det. Men så er det jo slik at du skal ta opp igjen noen fag, og skal du ha arbeidsledighetstrygd skal du også være aktiv arbeidssøker (selv om det selvfølgelig kan hende du både rekker å lese og se etter arbeid). Men kanskje det lureste er å konsentrere seg om skolen en stund, og satse på at det gir en bedre jobb om en stund, som en over her sa. Og hvis far er villig til å sponse utdannelsen så er det et fint tilbud
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Når du sier du skal ta opp 3 fag, skal du da møte til undervisning? Eller skal du lese hjemme?
Gjest Rettpåsak Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Når du sier du skal ta opp 3 fag, skal du da møte til undervisning? Eller skal du lese hjemme? Leser to fag hjemme og tar et fag på Bjørknes..
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Leser to fag hjemme og tar et fag på Bjørknes.. Jeg tok opp ett enkelt fag da jeg var arbeidsledig, og dette førte til at jeg mistet hele arbeidsledighetstrygda. Så jeg tror ikke du har noe annet valg enn å ta imot tilbudet fra faren din.
Lilleba Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 Ikke skaff deg gjeld før du er absolutt nødt! Så hvis din far er så generøs, og du vet at han har økonomi til det, så ta i mot! Du er veldig ung, og det er slett ikke uvanlig at man i den alderen blir sponset av sine foreldre. Men selvsagt, søk stipend i Lånekassen, bare stå over lånet! Lykke til!
Gjest Grafica Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Man får ikke kun stipend om man er over VGS-nivå, jeg er ikke sikker på hvordan det er med privatister. Man søker om lån, og så blir deler av gjelden gjort om til stipend etter bestått eksamen.
Gjest Rettpåsak Skrevet 27. september 2009 #10 Skrevet 27. september 2009 Har ikke stort nok timeantall pr uke til å få stipend...
Superlilje Skrevet 27. september 2009 #11 Skrevet 27. september 2009 Man får ikke kun stipend om man er over VGS-nivå, jeg er ikke sikker på hvordan det er med privatister. Man søker om lån, og så blir deler av gjelden gjort om til stipend etter bestått eksamen. Jeg går på høyskole og jeg har bare stipend.. Det vil si at jeg søkte bare om å få den delen av lånet som blir gjort om til stipend. Så, jo, det går an.
Gjest SmallTalk Skrevet 27. september 2009 #12 Skrevet 27. september 2009 Jeg går på høyskole og jeg har bare stipend.. Det vil si at jeg søkte bare om å få den delen av lånet som blir gjort om til stipend. Så, jo, det går an. Nei. Du får i utgangspunktet alle pengene som lån, også blir de gjort om til stipend dersom du står på alle eksamener. Så inntil du er ferdig på skolen og har stått på alle eksamener, så har du faktisk kun lån.
Superlilje Skrevet 28. september 2009 #13 Skrevet 28. september 2009 Nei. Du får i utgangspunktet alle pengene som lån, også blir de gjort om til stipend dersom du står på alle eksamener. Så inntil du er ferdig på skolen og har stått på alle eksamener, så har du faktisk kun lån. Ja, det vet jeg selvfølgelig etter to år på høyskole. Men poenget var at man kan få bare den delen som blir gjort om til stipend. Sånn som Grafica sa det hørtes det ut som man måtte ha hele lånet for å få stipend. Jeg ville bare forklare at man ikke trengte det, men forklarte visst litt dårlig Og man må ikke vente til man er ferdig på skolen, bare til man er ferdig med det skoleåret det gjelder.
Gjest SmallTalk Skrevet 28. september 2009 #14 Skrevet 28. september 2009 Og man må ikke vente til man er ferdig på skolen, bare til man er ferdig med det skoleåret det gjelder. Det forutsetter at man står på alle eksamenene man har. Noen bruker alle årene i en grad på å bestå enkelte fag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå