Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Er det mulig å søke forhåndsgodkjenning på startlån hos Husbanken uten forpliktelser, altså bare for å se hva jeg vil kunne få i startlån? Lurer på hvordan jeg reelt er stilt ift å komme meg inn på boligmarkedet.
Alison Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Er det mulig å søke forhåndsgodkjenning på startlån hos Husbanken uten forpliktelser, altså bare for å se hva jeg vil kunne få i startlån? Lurer på hvordan jeg reelt er stilt ift å komme meg inn på boligmarkedet. Det kan du. Du vil da få et finansieringsbevis som du kan bruke hvis du finner en bolig du ønsker å legge inn bud på. I noen tilfeller kreves det at en vanlig bank har gitt dere et finansieringsbevis på deler av finansieringen først. Da må du vise dette for å få innvilget toppfinansieringen. Ta kontakt med kommunen din for å høre hvordan du skal gå frem.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Takk for svar, Allison! Hvem i kommunen må man snakke med?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Tror du forresten at jeg ville fått bostøtte hos kommunen? er 30, alene, 190 000 i gjeld, 350 000 i inntekt, 50 000 i EK og kan få maks 1,4 mill i lån og for det får man som kjent bare en skoeske, med hems, tekjøkken, stue som såvidt har plass til en sofa og et bord og ingen bodplass
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Tror du forresten at jeg ville fått bostøtte hos kommunen? er 30, alene, 190 000 i gjeld, 350 000 i inntekt, 50 000 i EK og kan få maks 1,4 mill i lån og for det får man som kjent bare en skoeske, med hems, tekjøkken, stue som såvidt har plass til en sofa og et bord og ingen bodplass sorry mac. det får du ikke. og gudskjelov for det! ellers hadde flertallet søkt om det. siden dette er over en gjennomsnitts inntekt. og hvis du er missfornøyd med det du får for den prisen, så bør du nok se et annet sted enn oslos beste vestkant. blir stadig overaska over folks holdning her inne. alle skal ha, og ha og ha. og noen uten i det minste å tenke på hva man faktisk har råd til! bare hvordan kan vi få et størst mulig lån??? hvordan kan jeg få mest mulig penger av staten!!! en ide, er å kanskje kjøpe noe større og dyrere når du får deg en samboer. mange mennesker som er allene må faktisk nøye seg med å leie, fordi de verken får noe lån. du har faktisk fått endel penger av banken for å kunne kjøpe deg en fin leiligheten som du kan pusse opp på langen.
Alison Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Takk for svar, Allison! Hvem i kommunen må man snakke med? Ring sentralbordet i kommunen og be om å bli satt over til de som har med startlån.
Gjest ts Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 sorry mac. det får du ikke. og gudskjelov for det! ellers hadde flertallet søkt om det. siden dette er over en gjennomsnitts inntekt. og hvis du er missfornøyd med det du får for den prisen, så bør du nok se et annet sted enn oslos beste vestkant. blir stadig overaska over folks holdning her inne. alle skal ha, og ha og ha. og noen uten i det minste å tenke på hva man faktisk har råd til! bare hvordan kan vi få et størst mulig lån??? hvordan kan jeg få mest mulig penger av staten!!! en ide, er å kanskje kjøpe noe større og dyrere når du får deg en samboer. mange mennesker som er allene må faktisk nøye seg med å leie, fordi de verken får noe lån. du har faktisk fått endel penger av banken for å kunne kjøpe deg en fin leiligheten som du kan pusse opp på langen. vet ikke hvordan du tenker om å bo på 21 m2 i en alder av 30 i Norge? dessuten så gir ikke banken oss penger, de låner bort, og vi betaler tilbake det dobbelte
Rosalie Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 Ikke noe prolem å få seg både to- og ter-roms leilighet i Oslo for 1.4 mill., man må bare kikke østover litt utenfor ring 2.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Ikke noe prolem å få seg både to- og ter-roms leilighet i Oslo for 1.4 mill., man må bare kikke østover litt utenfor ring 2. du finner ikke mye under 1,4 i stavanger
Rosalie Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 du finner ikke mye under 1,4 i stavanger Nei, da må du vel et stykke utenfor har jeg skjønt. Dyr by, den oljebyen vår.
sofie777 Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Jeg har akkurat vært gjennom en slik søkeprosess (tok over to mnd. pga ferien) og fikk ikke lån pga for mye gjeld (i grunnen forventet, så det er greit, men det er lov å prøve). Jeg gikk inn på kommunens hjemmeside og fant det jeg trenger av opplysninger der sammen med et skjema jeg kunne fylle ut der og skrive ut.
Rosalie Skrevet 26. september 2009 #12 Skrevet 26. september 2009 Nei, da må du vel et stykke utenfor har jeg skjønt. Dyr by, den oljebyen vår. Men når det er sagt, så bør man vel kunne forvente at en 30-åring har klart å legge seg opp en god slump egenkapital i tillegg til lånet, da.
Gjest alenemor Skrevet 27. september 2009 #13 Skrevet 27. september 2009 Tror du forresten at jeg ville fått bostøtte hos kommunen? er 30, alene, 190 000 i gjeld, 350 000 i inntekt, 50 000 i EK og kan få maks 1,4 mill i lån og for det får man som kjent bare en skoeske, med hems, tekjøkken, stue som såvidt har plass til en sofa og et bord og ingen bodplass Får litt hakaslepp, jeg altså. Er på samme alder som deg og trodde at det var generasjonen under meg som tenkte slik som deg. For mange der er kjent for å ikke ha noen forståelse for at det tar mange år å bygge seg opp til en "luksusbolig". Helst skulle man hatt det med en gang. Også jeg bor i en veldig dyr by. Og vet at man ikke kan forvente noe særlig når man er alene. Så jeg skjønner deg til en viss grad. Men personlig bygget jeg meg opp til en egenkapital gjennom flere år Jeg tjener mindre enn deg og fikk ikke mer enn 750 000 i lån (hadde 150 000 i egenkapital). Noe som er mer frustrerende enn å få "bare" 1.4 millioner i lån. Løsningen senere ble da å kjøpe en bolig som lå utenfor sentrum. Boligen var også en fritidsbolig som jeg fikk omregulert. Også jeg har et lite tekjøkken + et bøttekott til soverom som jeg deler med barnet mitt. Men vet du hva? Det gjør ingenting. For tomten er jo vår. Og mens jeg bor her sparer jeg penger i BSU som skal brukes til å bygge soverom (samtidig som jeg betaler hardt på lånet). Når dette er gjort, så sparer jeg videre til å kunne utvide kjøkkenet. Jeg vet at det tar tid. Men det gjorde det også med vår foreldregenerasjon. De fikk ikke alt oppi fanget de heller. De måtte spare og jobbe for det. Poenget er at uansett kommer ikke perfekte boforhold i dyre byer helt av seg selv. Tror du har for høye forventninger. Du må være villig til å ofre deg litt for å til slutt få det du gjerne ønsker. Og i din alder og med DEN gode inntekten burde du ha klart å spare temmelig mye. Jeg tjener bare 280 000 i året. Og alikevel (med budsjett + barnetrygd) så er det fint mulig å betale 8000 på lånet hver måned + spare i BSU (hvis du mener at1. 4 milloner i lån ikke er nok for deg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå