Gå til innhold

Kriterier for å få startlån hos Husbanken.

Anbefalte innlegg

Gjest Funksjonshemmet?
Skrevet

Er det slik at man må være 100% uføretrygdet for å få godkjent en søknad om startlån gjennom husbanken? Jeg er per i dag 50% uføretrygdet og skal den neste tiden se om jeg klarer å fungere i arbeid den resterende 50% prosenten. Jeg er alene og har en sykdom som gjør meg særs avhengig av en godt isolert bolig med jevn varme, det meste over et plan og badekar. Jeg bor på et lite sted og sover per i dag hos mine foreldre siden jeg mangler et sted å bo. Mulighetene for å leie er små i utgangspunktet, og enda verre blir det å finne et hjem når man i tillegg har behov som må på plass for å ha en nogen lunde greit fungerende hverdag. Siden leiemarkedet er slik det er har jeg begynt å leke med ideen om å bygge meg noe eget som er tilpasset meg og mine behov. Trenger ikke store plassen og lever allerede nøkternt, så en liten bolig er tilstrekkelig. Men hvordan er sjansene mine i forhold til å få startlån gjennom husbanken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det slik at man må være 100% uføretrygdet for å få godkjent en søknad om startlån gjennom husbanken? Jeg er per i dag 50% uføretrygdet og skal den neste tiden se om jeg klarer å fungere i arbeid den resterende 50% prosenten. Jeg er alene og har en sykdom som gjør meg særs avhengig av en godt isolert bolig med jevn varme, det meste over et plan og badekar. Jeg bor på et lite sted og sover per i dag hos mine foreldre siden jeg mangler et sted å bo. Mulighetene for å leie er små i utgangspunktet, og enda verre blir det å finne et hjem når man i tillegg har behov som må på plass for å ha en nogen lunde greit fungerende hverdag. Siden leiemarkedet er slik det er har jeg begynt å leke med ideen om å bygge meg noe eget som er tilpasset meg og mine behov. Trenger ikke store plassen og lever allerede nøkternt, så en liten bolig er tilstrekkelig. Men hvordan er sjansene mine i forhold til å få startlån gjennom husbanken?

Dette kan du vel sjekke med Husbanken sine nettsider!

Gjest Funksjonshemmet?
Skrevet

Det har jeg også gjort, men det eneste som står på sidene deres er hvem som kan få. De skriver ikke noe om kriteriene de legger til grunn for de som kan få.

Noen andre som vet eller om jeg i det hele tatt stiller sterkt?

Skrevet

Ring kommunen - det er de som har ansvaret for å gi husbanklån. Jeg har forstått det sånn at kriteriet er at du må ha vanskeligheter for å få et banklån for å bli vurdert, men tror det varierer fra kommune til kommune.

Skrevet

Jeg har bare oppfattet at det er inntekter de vurderer utifra. Vi har nettopp kjøpt hus med startlån fra kommunen. Jeg er på attføring, han er i jobb. Vi hadde litt bedre inntekt enn grensene tilsa, men fikk likevel lån der (og har bundet renten lavt;)) Jeg ville tatt en telefon til dem, vil tro at de kjapt kan svare noenlunde uten å garantere at du får noe lån vel å merke.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...