Shoegal Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Dette er egentlig ikke en veldig stor sak, men jeg følte litt for å lufte den her likevel. Jeg har noen veldig søte svigerfamiliemedlemmer som så gjerne vil at babyen vår skal bruke et bilsete som min manns niese brukte fra da hun ble født og til hun var 6 mnd. gammel. I utgangspunktet stiller jeg meg positiv til å arve, og spesielt når det dreier seg om en gjenstand som så å si er god som ny. Men så har jeg lest at man ikke bør gjenbruke bilseter som enten har vært involvert i kollisjon (dette setet har ikke det) eller seter som er mer enn fem år gamle. Når setet evt. tas i bruk, vil det være bortimot fem år gammelt, og jeg er veldig i tvil om det er riktig av oss å bruke det. Økonomisk er det ikke noe problem for oss å kjøpe nytt, så det eneste dette handler om for min del er sikkerheten. På den ene siden tenker jeg at "hallo, setet er jo så å si ubrukt, dette går sikkert helt fint, ikke gidd å være så hysterisk", og på den andre siden tenker jeg at "det er kanskje en grunn til at det advares mot å bruke seter som er mer enn 5 år gamle" (uten at det fremkommer hvorfor. Hadde jeg kjent argumentene hadde det kanskje vært enklere å ta en avgjørelse...). Ja, sånn er det å være førstegangsgravid og usikker på det meste. Hva ville dere gjort?
Aftensol Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Hvis du leser her http://www.klikk.no/foreldre/baby/article501148.ece så finner du ut hvorfor man ikke skal bruke de etter 5år. "Uansett skal et bilbarnesete ikke være eldre enn fem år gammelt, fordi materialet svekkes over tid."
Noli Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Jeg hadde aldri overtatt et brukt barnesete uansett, for man vet aldri med 100% sikkerhet hvordan det er blitt behandlet. 1
Anamelona Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 ...hadde jeg ikke gjort. Er det virkelig så viktig for dem å la et bilsete gå videre?? Hva med å legge frem at dere setter sikkerheten høyest, forklar dette med eldre enn 5 år, og som du sier; det er en grunn til at den regelen finnes. At dere gjerne vil kjøpe siste og beste på markedet. Bilseter endres fra år til år, og sikkerheten forbedres. Det er ikke til å komme unna at de fleste seter er MYE sikrere enn de som ble produsert for 5-6 år siden.. Det finnes sikkert noe annet koselig de kan la gå videre fra denne niesen.
Pasha Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Aldri. Mitt barns sikkerhet er viktigere enn at de gjerne vil la bilstolen gå videre. (og derfor kjøper jeg bare biltstoler nytt også.. hadde takket nei uannsett om det var 6mnd eller 5 år)
Makin' it big Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Ikke om du hadde betalt meg for det engang!
FangeLiv Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 Vi bruker bilsete kjøpt i 2004, min unge er den tredje som bruker det. Det eneste som har skjedd med det er at det har blitt båret inn og ut av biler. Ser ingen problem med det. Et som kun er brukt til en unge i seks måneder er da virkelig ikke noe problem. Materialer som svekkes... Tja, jeg ser og kjenner at det er et robust sete. Det er vel gjerne produsentene av setet som ivrer på at de skal byttes ut, dvs de som tjener penger på det.
Gjest Miam Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 Jøss, ser dere har sterke meninger om dette emnet! Dette ante jeg faktisk ikke noe om, at et sete blir så svekket/kan bli så svekket etter så og så lang tid.. Bra folk får vite om det her da
Pasha Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 nå er det vel trygg trafikk som mener at setet ikke bør være eldere enn 5 år.. og de tjener jo ikke noe på at folk kjøper nytt
Noli Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Akkurat det der skjønner jeg ikke at folk tør gamble med. For de aller fleste går det bra, de færreste havner i en bilulykke. Men tenk hvordan det ville føltes om det skjedde og barnet ble skadet eller drept pga. feil sete/skadet sete.. Hvorfor ta en sånn sjanse?
Nienna83 Skrevet 27. september 2009 #11 Skrevet 27. september 2009 Bilsikringsutstyr merkes med godkjenningen ECE også et tall. Det som er godkjent i dag er 44-03 og 44-04. Disse kommer jevnlig og det er alltid det høyeste tallet som er nyest. Sjekk evnt hvilken godkjenning bilsetet har. Er det lavere enn disse tallene hadde jeg overhodet ikke brukt det.
Susan Sto Helit Skrevet 27. september 2009 #12 Skrevet 27. september 2009 Jeg ville brukt det. Så lenge det kun er babysetet. Og du vet at det ikke har vært i en ulykke. Et barnesete som man skal bruke i 3-4 år, bør ikke være mer enn 5 år når man får det. For seter som er 10 år gamle er så slitte i materialene at de bør kastes. Men et babysete skal jo ikke brukes i mer enn 6-10 mnd, og da blir jo ikke setet mer enn 6 år når TS er ferdig med det. På den annen side, skal dere ha flere barn, må dere ha nytt sete til neste barn da. For da begynner dette setet å bli for gammelt. Finnes en side som heter sikringavbarnibil eller noe sånt... Der står det mye gode råd og tips.
Blowers daughter Skrevet 27. september 2009 #13 Skrevet 27. september 2009 (endret) Bilsikringsutstyr merkes med godkjenningen ECE også et tall. Det som er godkjent i dag er 44-03 og 44-04. Disse kommer jevnlig og det er alltid det høyeste tallet som er nyest. Sjekk evnt hvilken godkjenning bilsetet har. Er det lavere enn disse tallene hadde jeg overhodet ikke brukt det. Sier meg enig i denne, og jeg ville brukt det dersom jeg var sikker på at det ikke var utsatt for støt eller kollisjon. Tror forresten dette er siden som ble nevnt over: link Edit: Glemte sitat. Endret 27. september 2009 av Blowers daughter
liv Skrevet 27. september 2009 #14 Skrevet 27. september 2009 Det har skjedd mye når det gjelder bilsikring de siste årene, på setefronten så jeg hadde kjøpt nytt.
sungirl Skrevet 28. september 2009 #15 Skrevet 28. september 2009 vi kunne også arvet ett 4-5 år gammelt sete, brukt til 3 andre barn. Vi valgte å kjøpe nytt! Barnets sikkerhet er det viktigste!!!
prinsessa Skrevet 28. september 2009 #16 Skrevet 28. september 2009 Det står på trygg trafikk sine sider at bilseter ikke bør være eldre enn 8-9 år. De sier at de ikke skal være eldre enn 5 år når man kjøper de slik at man kan bruke de noen år. Men her er det jo et babysete som bare blir brukt til setet er 6 år så da skulle jo det være greit http://www.tryggtrafikk.no/?module=Article...licShow;ID=3009
Miss moneypenny Skrevet 29. september 2009 #17 Skrevet 29. september 2009 Dette er egentlig ikke en veldig stor sak, men jeg følte litt for å lufte den her likevel. Jeg har noen veldig søte svigerfamiliemedlemmer som så gjerne vil at babyen vår skal bruke et bilsete som min manns niese brukte fra da hun ble født og til hun var 6 mnd. gammel. I utgangspunktet stiller jeg meg positiv til å arve, og spesielt når det dreier seg om en gjenstand som så å si er god som ny. Men så har jeg lest at man ikke bør gjenbruke bilseter som enten har vært involvert i kollisjon (dette setet har ikke det) eller seter som er mer enn fem år gamle. Når setet evt. tas i bruk, vil det være bortimot fem år gammelt, og jeg er veldig i tvil om det er riktig av oss å bruke det. Økonomisk er det ikke noe problem for oss å kjøpe nytt, så det eneste dette handler om for min del er sikkerheten. På den ene siden tenker jeg at "hallo, setet er jo så å si ubrukt, dette går sikkert helt fint, ikke gidd å være så hysterisk", og på den andre siden tenker jeg at "det er kanskje en grunn til at det advares mot å bruke seter som er mer enn 5 år gamle" (uten at det fremkommer hvorfor. Hadde jeg kjent argumentene hadde det kanskje vært enklere å ta en avgjørelse...). Ja, sånn er det å være førstegangsgravid og usikker på det meste. Hva ville dere gjort? Jeg hadde takket for tilbudet, men sagt nei på en høflig måte. Bilsete er en ting jeg kommer til å kjøpe nytt uansett, for mitt barns sikkerhet er det viktigste av alt. Samboeren vil kjøpe brukt for å spare penger, men jeg har sagt klart fra at ingen brukte bilseter kommer inn i vår bil. Så mitt råd til deg er at hvis du føler ubehag ved å arve et bilsete, så ikke gjør det bare for å glede andre.
shi Skrevet 1. oktober 2009 #18 Skrevet 1. oktober 2009 Er mange ting jeg ville kjøpt brukt, men bilstol er ikke en av dem. Jeg vil vite 100% at bilstolen er blitt behandlet riktig av en eventuelt tidligere eier - og det kan man aldri vite. Om dere ønsker gode argumenter til hvorfor dere vil si nei så kan ønske om 5 punkts sele kanskje brukes? De fleste eldre modeller er 3. Ev at dere har sett dere ut en bestemt modell som passer i bilen, med et bestemt base system, liggestilling osv.
Gjest Miam Skrevet 1. oktober 2009 #19 Skrevet 1. oktober 2009 Dere kan jo bare si at dere rett og slett vil ha et nytt sete på grunn av sikkerheten! Det er jo ikke nødvendig å pakke det inn
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #20 Skrevet 1. oktober 2009 Ville dere brukt et sete som er 5 år gammelt når det begynnes å brukes dersom det var dere selv som hadde brukt det til eldre søsken? Jeg har i utgangspunktet tenkt til å gjøre det. Vi har BeSafe sine seter og de har kommet ut meget bra i tester de siste årene. Ser heller ikke at de er forandret vesentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå