Gjest Chiffon Skrevet 27. september 2009 #21 Skrevet 27. september 2009 Jeg ville ikke satsen på en løsning der alle gjestene må reise, jeg ville heller satsen på en løsning der færrest mulig av gjestene må reise.
Gjest Bond Skrevet 27. september 2009 #22 Skrevet 27. september 2009 Jeg tenker som Chiffon, det må jo ikke være 'rettferdig' på den måten at om en må reise, da burde alle reise? Synes heller ikke lengden av reisevei har så mye å si. Det er jo viktigere om stedet er enkelt å komme fram til eller ikke. Mye enklere å komme til Oslo enn et mindre sted/by i Sverige, og de som må reise kan kanskje finne ganske billigere flybilletter til Oslo, i motsetning til et mindre sted i Sverige (samme gjelder sikkert også overnatting, mange flere steder å velge fra i Oslo, og noen har kanskje familie/bekjente de kan overnatte hos). Men til syvende og sist synes jeg at det er helt opp til dere. Jeg hadde ikke syntest at det hadde vært rart om noen vil gifte seg i et sted der ingen har spesiell tilknytning til, om det da er Malaysia eller svensk herregård, jeg synes heller at du har litt rare begrunnelser hvorfor dere vil gjøre det
GinaK Skrevet 27. september 2009 #23 Skrevet 27. september 2009 Gjør som dere vil og feire dagen der dere vil. Jeg ville vært mer opptatt av om stedet dere velger har overnattingsmuligheter. Uansett hvor dere gifter dere så er det viljen til gjestene det kommer an på. Vi var i bryllup i sommer til en tidligere nabo som flyttet 40 mil unna. Vi kunne selvfølgelig takket nei men ville jo komme selv om det kostet oss 1dag fri, barnepass for en langhelg, fly og 4timers båttur tur retur, 2 hotellovernattinger og hele turen kostet oss 7.000,- Men om dere tenker å feire dagen i Sverige, feks.på en svensk herregård, hvor skulle vielsen foregå? I en kirke i nærheten av der dere skulla hatt festen eller først i en kirke i Norge så reise til Sverige?? Det hørtes isåfall litt pesete ut...
Thinkerbelle Skrevet 27. september 2009 Forfatter #24 Skrevet 27. september 2009 Det er vel sammensatte grunner til at vi kunne tenke oss å ha det på denne plassen i Sverige: Vi syns ikke det ligger så langt unna Oslo at det er et problem å komme seg dit selv om man flyr til Oslo og så må reise derfra. Lokalet har grei pris, og man kan ordne mat og drikke selv, noe som sparer oss endel penger sammenlignet med hotell eller lignende der man må kjøpe alt gjennom dem. Lokalet er fint, noe vi syns er viktig.. Om vi gifter oss der så ville vi hatt vielse i en kirke rett i nærheten. Personlig tror jeg ikke det vil være et problem at min slekt ikke kommer selv om det er lengre å reise - vi tenker på å orde felles transport for alle som vil fra Oslo, slik at de "bare" trenger å komme seg dit... =)
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #25 Skrevet 27. september 2009 Å komme seg til Oslo vil stort sett ikke være noe problem, uansett hvor man reiser fra. Både fra vestlandet og fra Stockholm er det ikke mer enn en times flytur unna. Det er overkommelig, og nærmere også for de svenske gjestene i reisetid. Både når det gjelder de fra vestlandet og de fra Sverige vil et alternativ såpass langt fra Oslo være stress, rett og slett. Hvis man skal rekke å komme seg fra vestlandet, fly til Oslo og så busse/bile/toge i 2,5 time før man kommer frem er det godt mulig at man faktisk må ta seg fri fra jobb fredagen for å slippe å komme frem midt på natten (hvis man ikke bor like i nærheten av en flyplass da). Jeg synes dette høres ut som et litt merkelig kompromiss hvor ingen "vinner", men hvor alt blir tungvindt for alle og alle blir påtvunget å gjøre en hel helg ut av det.
Thinkerbelle Skrevet 27. september 2009 Forfatter #26 Skrevet 27. september 2009 ok, takk for svar. Siden vi skal "forene" mange fra to land, så håper vi på en måte å gjøre en helg ut av det.. Jeg har selv flere ganger tatt fri på fredager for å dra i bryllup.. Heldigvis er det lov å ha ulike meninger=)
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #27 Skrevet 27. september 2009 Jeg ser ikke problemet med å gifte seg et sted man ikke har tilknytning til, men veldig viktig poeng dette med pris på reise, samt tilgjengelig og billig overnatting. For å gjøre noe litt ekstra ut av det hva med å ta en "tre dager til ende" fest? Dette kan gjøres uten at det blir kjempe dyrt. Var nylig i et bryllup som var lagt opp slik: Brudeparet hadde gjort avtale med et vertshus og fikk gode priser (vertshuset fikk leid ut alle rom hele helgen og tjente godt påtross av god rabatt). De hadde på forhånd skrevet i invitasjone at de ville at overnatting og reise, og dermed deltagelsen i bryllupet skulle være gaven. De leide/lånte et utested fredag kveld der gjestene kunne møtes og bli kjent. Mange utesteder vil stenge for andre frem til eks 23. Gjestene betalte da sitt eget drikke og paret laget på forhånd avtale med utestedet om at de ga litt rabatt (de tjener jo sjelden no særlig tidlig på kvelden uansett, så denne avtalen var heller ikkeno problem). Lørdagen gikk som vanlig med vielse og bryllupsfest. (Hvis dere har vielsen midt på dagen eks 15, har gjestene mulighet til å hvile, slappe av og nyte formiddagen). Middagen startet sent (18-19), da slapp vi nattmat. Søndag ble alle invitert på avsluningsbrunsj som ble betalt med pengene de sparte på nattmat. Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #28 Skrevet 27. september 2009 ok, takk for svar. Siden vi skal "forene" mange fra to land, så håper vi på en måte å gjøre en helg ut av det.. Jeg har selv flere ganger tatt fri på fredager for å dra i bryllup.. Heldigvis er det lov å ha ulike meninger=) Du må ikke la deg lede av disse selvutnevnte bryllupsekspertene her på forumet. Så lenge du vet med deg selv og har forhørt deg med din familie og slekt at de faktisk tar seg tid, så hvorfor ikke? Ingen her inne kan svare deg godt, for ingen her inne vet nok om din familie og slekt, og din kjæres slekt og familie til å vite om de kommer eller ikke pga dette. Hør heller med slekt og venner hva de syntes. Din mor er jo tydeligvis i mot, hva med din far? Hva med brudgommens sine foreldre?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #29 Skrevet 28. september 2009 Hvorfor er det tull å gifte seg et sted hvor man ikke er fra? Er da mange som gifter seg i utlandet av ulike grunner.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 28. september 2009 #30 Skrevet 28. september 2009 Da ville jeg heller ha tenkt på å gifte meg ett sted hvor det er enklest for alle å komme til. I deres tilfelle vil jeg si at det er Oslo. Det går direkte tog og direkte fly både fra de fleste svenske, større byer, og det er lett å reise innad i Norge for din slekt. Som oftest er det billigere for folk å reise til en storby og, enn å reise til ett eller annet mer ukjent sted. Man får billige flybiletter etc, og slipper kanskje lange kjøreturer.
Gjest haren Skrevet 28. september 2009 #31 Skrevet 28. september 2009 velg sted utfra der dere selv har lyst - men ha forståelse for at ikke alle kan komme. om du velger et sted hvor færrest mulig trenger å reise, og reisen kanskje bare innebærer nærmeste familie - så er sjangsen my større for at du får de gjestene du ønsker. du kan jo tenke at "jeg tar meg gjerne fri/jeg gjør gjerne slikt selv" - men som du sier: alle er forskjellige. så, gift deg akkurat hvor du vil - men ikke bli lei deg eller ta det personlig dersom noen/endel/altettersom melder avbud.
kaprifolen Skrevet 28. september 2009 #32 Skrevet 28. september 2009 Bare MÅ svare i denne tråden. Vi hadde bryllupet vårt i en kirke i min hjemby. Jeg har ingen annen tilknytning til kirken enn at mine besteforeldre er gravlagt der. Vi hadde selskapet en drøy time fra denne kirken. Som innebærer at noen få av mine familie og venner fikk ca 1-1.5 t reise til selskapet. Hele min manns familie fikk flere timer på båt, og så en drøy time, halvannen til lokalet. Og hele resten av min familie og venner måtte reise i fra 3 til opptil 13 timer for å komme i selskapet. De som tok fly måtte lande på en flyplass ca 1 times togtur fra lokalet. I tillegg hadde vi utenlandske venner som måtte ta tog til flyplassen "sin", lande på en annen, og ta flere timer tog og så drosje for å komme frem. Vi hadde tredagers bryllup på et hotell, og vet dere hva? NESTEN ALLE KOM! Bortsett fra noen få som var alvorlig syke. Og ingen klagde heller! Folk syntes faktisk det var kjempestas!!! Og vi hadde en super bryllupshelg, på dette lille svenske stedet vi ikke hadde noen tilknytning til! Så det så!
Thinkerbelle Skrevet 28. september 2009 Forfatter #33 Skrevet 28. september 2009 Jeg er kjempelad for at mange svarer Til Gjest kl 23.11, tusen takk for gode tips Kaprifolen, takk for oppmuntring! Jeg tror min mamma er mest i mot det fordi det er ikke det hun har sett for seg at det kom til å være, hun har nok alltid tenkt at jeg kom til å gifte meg i min hjemby. I min vennegjeng er det skikkelig bryllupsrush fremover, men det morsomme er at allt bryllupene har vært veldig forskjellig, til tross for at vi er fra samme plass. Noen har feiret hjemme, noen har gjort det andre steder.. Jeg tror de fleste setter pris på litt forskjellige opplevelser, og jeg håper på en situasjon hvor eventuelt alle (de fleste) kommer (lucky you Kaprifolen!), selv om vi kanskje ikke gjør det hjemme Ingen av mine venner syns det er rart å ta det en annen plass en hjemme, men for mamma, så ble det kanskje et lite sjokk å høre at det kanskje ikke blir slik hun har sett for seg.. Pappa mener vi gjør som vi vil, men ber oss tenke på gjestene, noe vi selvsagt skal gjøre også..
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #34 Skrevet 28. september 2009 Om folk kommer eller ikke avhenger helt av hva de vil og dems egne prioriteringer, så gjør det DERE vil Eks. for 20 år siden (dvs august 1989) skulle min mors venninne gifte seg med en amerikaner i USA og inviterte til bryllup i USA. Mamma, pappa og to andre vennepar så på det som en "once in a liftetime"-mulighet til å reise til USA (noe som nok ikke var like vanlig da som nå), og valgte dra til bryllupet i USA. Mange andre fra Norge dro også, men det "rare" var at bruden egentlig ikke hadde trodde mamma og de 5 andre kom, mens noen de hadde trodd ville komme valgte og ikke reise.. M.a.o.; hva folk gjør avhenger helt av hva de vil så igjen; tenk på hva dere selv vil og ønsker...
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #35 Skrevet 28. september 2009 Selvsagt kjenner vi hverken din familie eller dine venner, så godt mulig at samtlige synes dette er en kjemegod ide og at alle kommer. Personlig synes jeg det er noe rart med å gifte seg et sted ingen har tilknytning til. Altså på en av parets hjemsteder, der man bor eller et fjerde sted som man av en eller annen grunn har en tilknytning til. Jeg synes også det høres ganske upraktisk ut for brudeparet som skal planlegge herligheten. Hvorfor har dere valgt dette stedet? Er det fordi dere føler en spesiell tilknytning til stedet? Fordi det er spesielt fin? Eller er det rett og slett fordi det er i midten? For praktisk er det jo ikke for gjestene i og med at alle hadde fått kortere, og rimeligere, reisevei om bryllupet ble holdt i Oslo - så jeg håper at det er noe mer enn kun lokasjon. Dette er den viktigste dagen i brudeparets liv, men ikke for noen av gjestene. Bruder bør ha det i bakhodet når de planlegger. Selvsagt er det godt mulig at alle gjestene ønsker å ta ut feriedager, reise i mange timer hver vei og feire dere i tre dager til ende - men det er også godt mulig at de har svært lite lyst til dette. Jeg hadde nok ristet på hodet om jeg hadde fått invitasjon til dette bryllupet, uansett på hvilken side jeg er. Er jeg nær familie eller venn hadde jeg selvsagt dratt uansett, men hadde det vært snakk om en kusine eller en venn som ikke er av de nærmeste hadde jeg helt klart vurdert det nøye om dette er noe jeg ville brukt tid og penger på. Et vanlig bryllup koster det somregel en god del å komme i. Hvis man i tillegg må legge inn minimum to netter på hotell, flere typer transport osv. kan det fort bli fryktelig kostbart for folk. Dette betaler jeg uten å mukke hvis det er til noen som står meg nær, og fordi stedet gir mening - men er det noen litt mer perifere som har fått en fiks ide om å være upraktisk og la alle måtte reise, så hadde jeg nok ikke vært spesielt begeistret.
Thinkerbelle Skrevet 28. september 2009 Forfatter #36 Skrevet 28. september 2009 Jeg må si at jeg syns det er rart når siste innlegg skriver at "de gjerne betaler og reiser, så lenge stedet gir mening" - det virker som om stedets betydning er viktigere for gjestene enn for brudeparet. Vi har ikke bestemt oss for noe enda, men tenker på dette stedet fordi det ligger på et bra sted i forhold til alle som skal reise, det er fint, har en god pris, og er den beste løsningen vi har funnet hittil. Det er den korteste reiseveien for de fleste gjestene. Overnatting er billig, og vi håper å få det enda billigere ved å gjøre en avtale med EN plass. De fleste kan til og med rekke å kjøre dit etter jobb på fredag (om de ønsker å være med på fredagen). De som må reise langt er nær familie, alle andre bor allerede nært. Om vi skal ha det på en av våre hjemsted, noe som "gir mening", så blir det svært vanskelig for alle som skal reise fra Sverige og utlandet om vi tar det på mitt hjemsted), og 8 timer (minst) reise for våre venner i Oslo. Om vi tar det i Stockholm, er det ENDA vanskeligere for min familie å komme seg dit, og også ganske langt å reise for de i Oslo. Vi forsøker derfor å finne beste løsning.. Beklager om jeg høres krass ut, men jeg syns ikke at "det at stedet gir mening" bør være viktigste kriterie.. Saker og ting BLIR vanskeligere når man er fra forskjellige land, dette er første og eneste gang vi skal gifte oss, og derfor er dette nytt for oss også, og vi prøver å finne en løsning=)
leirbål Skrevet 28. september 2009 #37 Skrevet 28. september 2009 Gift dere på det stedet dere ønsker. Det høres jo ut som et flott sted, og en gjennomtenkt løsning. At du får mange kritiske svar på er ikke så mye å bry seg om. Det er ganske vanlig at mange er uenige, og på bryllups forumet her synes jeg det er ekstra mange kritiske røster. Så gå for det dere har planlagt, det blir nok helt fantastisk. I vårt bryllup var det mange som reiste i veldig mange timer for å feire med oss, og andre som bodde rett i nærheten kom ikke. S gå for den løsningen dere har tenkt. Det vil alltid være mange som er uenige i hvert eneste valg dere gjør. Da er det lurt å huske på at det er deres dag. Ikke alle andres.
Jade Skrevet 29. september 2009 #38 Skrevet 29. september 2009 Moren din kan få bestemme når hun gifter seg *punktum* Når det er sagt, så håper jeg du prøver å ta hensyn til gjestene, og finne en løsning som er ok for gjestene også. Greitt at dere sparer mye penger på å legge feiringen et sted i Sverige, men denne løsningen kan bli ganske dyr for gjestene dine, om de må ta fri på fredagen + kjøre langt med fly/buss/tog. Hvor langt må familien din reise? Hvor tar de fly til, og hvor langt må de busse/toge etterpå for å komme til der dere skal ha bryllupet? Hvor lett blir det å finne overnatting? Hvis dere først skal ha det i Sverige, hvorfor ikke ha det i Stockholm, slik at de fra Stockholm slipper å reise så langt? Kanskje de kan bidra med gjestesenger til andre gjester? + at det er mye enklere å komme seg dit pga at det er stor flyplass i nærheten?
Xtra_lilje Skrevet 29. september 2009 #39 Skrevet 29. september 2009 (endret) Regnestykket ditt om dere har bryllupet i Oslo: ca 30 prosent bor i din hjemby, som får 1,5 - 2,5 (avhengig av hvor de bor i forhold til flyplass) timer å reise ca 30 prosent bor i Oslo. ca 30 prosent bor i Sverige (mest Stockholm) og får ca (avhengig av hvor de bor i forhol d til flyplass) timer å reise. ca 10 prosent gjester som bor i utlandet - Om dere har det i Oslo, øker vel sjansen for at de kommer pga flymulighetene. Om dere uansett skal ha feringen et sted som ikke betyr noe for dere, gjør det så enkelt og økonomisk som mulig for gjesten og legg det opp slik at så mange som mulig kan og vil komme. Endret 29. september 2009 av Xtra_lilje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå