Thinkerbelle Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Hei! Da har min kjære fridd, og jeg har svart ja=) nå har vi så smått begynt å lete etter lokale for bryllupet. Siden han er svensk, så ser vi også etter lokale i Sverige. Mitt problem er følgende: Jeg har ganske stor slekt, som (nesten) alle bor på norvest-landet. Min kjære har slekt og venner i Sverige, og vi har venner i Oslo. Ved å ha bryllupet i Sverige, ikke så langt fra Oslo, så tenkte vi at alle da må reise litt, og at dette blir mest rettferdig. Mamma syns det er helt rart å skulle gifte seg på en plass hvor ingen av oss egentlig har tilhørighet. I tillegg mener hun at det er så mange som må reise fra min hjemby, og at det blir lengst for dem. Derfor mener hun vi bør gifte oss i min hjemby. Jeg og min kjære prøver å få til en løsning som er bra for alle. I tillegg tenker vi at det kan bli rimeligere å ha det i Sverige (alkohol og kronekurs etc etc). Jeg vet at det er vårt bryllup, men vil nødig at mamma skal bli skuffet.. Er det jeg som er urimelig når jeg tenker på å ha det en annen plass, og dermen "tvinger" mange til å reise? hjelp=)
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Nei, du er ikke urimelig. De fleste er innstilt på å reise litt når det kommer til bryllup. I vårt tilfelle valgte vi å gifte oss her vi bor nå, altså verken i min hjemby eller brudgommens. Svigermor var veldig skeptisk til å begynne med, men det gikk seg veldig fint til etterhvert. Du er tydeligvis i startfasen av planleggingen, og da kan jeg like gjerne si dette med en gang. Det er DERES bryllup, ikke moren din sitt eller noen andre. Hvis du hele tiden inngår kompromisser fordi du ikke vil skuffe noen andre, kan du ende opp med å få en bryllupsdag du ser tilbake på og tenker "skulle ønske jeg hadde gjort sånn som jeg hadde lyst til allikevel". Jeg snakker av erfaring her, så.. heh. Man trenger ikke å overkjøre noen, men det går an å pent si "mamma, vi må gjøre det som vi har lyst til, dette er jo VÅR sjanse til å stelle istand drømmebryllupet VÅRT."
Gjest SmallTalk Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 (endret) Det er ditt og din kjæres bryllup, ikke moren din sitt. Hun kan være så uenig hun vil, men til slutt er det du og din kjære som må ta avgjørelsene. Og dere bør gjøre det som passer dere best, ikke moren din best. Og på den andre siden: Om dere har bryllupet i din hjemby, så må jo svigerfamilien + alle vennene deres reise like langt. Det blir jo kanskje ikke noen færre å flytte på. Jeg synes dere har funnet en fin løsning, jeg. Endret 26. september 2009 av SmallTalk
Thinkerbelle Skrevet 26. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2009 Åh, nå ble jeg veldig glad=) Vi prøver jo å få til et kompromiss, og en løsning som kan passe for alle, og tenker da at litt reising for alle blir bra.. Men - vi gifter oss jo da på en plass hvor vi ikke kommer fra, men denne plassen er nesten midt i mellom plassen hvor vi bor (ikke plassen jeg kommer fra) og plassen han kommer fra.. Rart å ta det en plass hvor vi ikke kommer fra? Føler kanskje dette er blitt litt mer vanlig i det siste? Vi er jo fra forskjellige plasser og forskjellige land, så da blir det kanskje sånn... Min mamma er verdens søteste og ikke en typisk kontrollfreak av noe slag, men tror hun har sett for seg at det skal være i min hjemby, og at det kanskje er derfor hun reagerer.. Tusen takk for svar jenter, setter stor pris på det=) tar gjerne imot flere synspunkter også..
Gjest SmallTalk Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 jeg for min del skjønner ikke hvorfor man på død og liv må gifte seg på stedet en eller begge kommer fra? Man bør gifte seg der man selv har lyst, ikke der det forventes at man gifter seg!
Noli Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Sånn under forutsetning at det selvsagt er hundre prosent opp til dere, er jeg enig med moren din. Jeg synes også det er merkelig å skulle gifte seg på et sted man ikke har noen tilknytning til. Jeg hadde stusset veldig og lurt på hva vitsen var, om jeg var gjest ville jeg kanskje følt at det var litt unødvendig. Jeg hadde hatt forståelse for å reise langt om det skjedde et sted en av dere hadde tilknytning til, men jeg er veldig lite fan av å gifte seg alle mulige rare steder man ikke har tilknytning til bare fordi det er kult. Men som sagt; selvsagt er det helt opp til dere å avgjøre.
Gjest Gjest_Fairytale_* Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 Kanskje det går an å kompromisse? Bryllup i Sverige, men første barnedåp der du er fra, f.eks.
Gjest Gjest_Naomi_* Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 Kan det være at din mor tenker på ting du enda ikke har tenkt på? Som overnattingsplasser til slektninger? Om hele slekten din kommer fra ditt hjemsted så kan de jo skaffe gratis overnatting til hans slektninger for.eks. Har du, eller han slektninger som kanskje ikke har så god råd, så kanskje de ikke får råd til å reise til stedet? Eldre slektninger som er i dårlig form som ikke kan komme pga lang avstand? I mange bryllup er det ofte stort frafall fra den siden som må reise til stedet om ikke de har god tid, samt mye penger og alle er relativt unge og friske. Det kan jo bli trist om dere har det slik at begge sider må reise, så dette slår inn på begge sider. Men jeg syntes gjesten over her hadde et godt poeng. Om dere "lover vekk" dåp og kanskje også konfirmasjoner til et sted, så kan jo dere gifte dere et annet for.eks. Håper alt ordner seg for dere
Gjest Chiffon Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Bor dere i Sverige? Dersom dere skal gifte dere der dere bor synes jeg det er mest fornuftig, men om dere ikke bor der synes jeg det blir litt rart.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Å gifte seg i Sverige, men ikke fra byen der han er fra? Det synes jeg rett og slett er rart. Jeg er fra Bergen, bor i Oslo, kunne overhodet ikke tenke meg å gifte meg i Trondheim hvis kjæresten min hadde vært fra Tromsø fordi det ligger mellom Bergen og Tromsø.
Rosalie Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Jeg syns det blir merkelig å ikke velge enten din eller hans hjemsted eller stedet dere bor på nå. Dersom dere ikke har meget sterke knytninger til et annet sted enn de tre overnevnte, da, som feriested, f.eks. Så jeg syns moren din er inne på noe. Å gifte seg på et sted man ikke har noe spesielt forhold til er sært.
Thinkerbelle Skrevet 26. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 26. september 2009 Takk for svar. Ser ut til at det er størst enighet om at mitt forsøk på kompromiss ble "rart". For å oppklare: Vi bor i Oslo, og han er fra Stockholm. Jeg er opprinnelig fra en annen by. Bakgrunnen er da at jeg forsøker å få det til slik at det ikke er for langt borte fra noen.. Jeg kan jo dra opp et annet eksempel: Vet det er endel som f.eks gifter seg på herregårder/slott i Sverige, men som er fra Norge. Syns dere dette er rart også? Det er jo ikke sikkert disse har noen spesiell tilknytning til den plassen denne herregården er på?
Rosalie Skrevet 26. september 2009 #13 Skrevet 26. september 2009 Ja, det syns jeg er veldig spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #14 Skrevet 26. september 2009 Takk for svar. Ser ut til at det er størst enighet om at mitt forsøk på kompromiss ble "rart". For å oppklare: Vi bor i Oslo, og han er fra Stockholm. Jeg er opprinnelig fra en annen by. Bakgrunnen er da at jeg forsøker å få det til slik at det ikke er for langt borte fra noen.. Jeg kan jo dra opp et annet eksempel: Vet det er endel som f.eks gifter seg på herregårder/slott i Sverige, men som er fra Norge. Syns dere dette er rart også? Det er jo ikke sikkert disse har noen spesiell tilknytning til den plassen denne herregården er på? Har hørt om noen som planlegger dette. Har forstått det sånn at det er både greiere fordi en får mye mer for prisen, og får et sted hvor folk kan overnatte i stedet for at folk for.eks må reise til Oslo hvor leie av lokale ålene ofte overstiger 15 000 for et pent lokale, og gjerne er på rundt 10 000 for det som ville kostet rundt 2-3000 på et mindre sted. Jeg syntes også at det høres litt fornuftig ut å la begge sider ha like lang vei. Med så store avstander som ytterkanten av Sverige og Vestlandet et sted så kan en oppleve om en velger det ene eller det andre stedet at det blir stort frafall fra den ene delen. De fleste plasser på vestlandet har ikke flyplass eller ligger ved kysten, så det er jo ikke akkurat lett for folk å komme seg frem ( tar forbehold om at du kanskje kommer fra et av de få stedene hvor det faktisk er slikt). På den annen side kan det bli frafall fra begge sider når en er et sted langt unna begge sider. Jeg var i et bryllup i sommer nord for Bergen på et mindre sted, og der var det frafall av nesten hele den delen som skulle reise opp fra Bergen ( ca 3-4 timers reise med hurtigbåt eller bil). Jeg fikk høre at det var en stor skuffelse for brudeparet at det var veldig få som tok seg bryet med å komme. Syntes dere skal velge dette selv, også kan dere jo ha kompromiss som andre sier over her med andre "høydepunkt" senere som barnedåp, julefeiringer osv. Syntes egentlig det er rart at det er så mange som mener dette er rart. Det er jo haugevis med tråder her på forumet om folk som reiser utenlands eller til ambassader og forskjellig som gifter seg der. Det blir jo nesten alltid sett positivt på, hvorfor skulle dette være noe annerledes?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #15 Skrevet 27. september 2009 Jeg ser logikken, men problemet er at i stedet for å gjøre det "likt", så får begge sider problemer. Resultat, trolig mer frafall. Har dere sett på familiene? Er det en av sidene hvor det er en overreprentasjon av eldre som er vanskelige å flytte? Om det er rimelig likt der, hvilke skrøpelig besteforeldre betyr det mest for? Noen som knapt har hatt kontakt med bestebarnet vil neppe ha den samme trangen som noen som har vært reseveforelder. Er muligheten for billig overnatting ulik på ulike steder? Familieovernatting, billige hoteller, osv. Men tanken er god, det er bare det at jeg er usikker på utfallet.
Noli Skrevet 27. september 2009 #16 Skrevet 27. september 2009 Ja, det syns jeg er veldig spesielt. Jeg er enig i dette. Like spesielt som alle de som skal gifte seg i Tunisia/Mauritius/andre fjerne steder bare fordi det er kult (og gjerne blir sure når gjestene takker nei). Bryllup er fint og koselig og alt det der, men det er jo strengt tatt dem det gjelder det er himla stort for. Om søsteren til mannen bestemmer seg for å gifte seg et sted de ikke har tilknytning til, skal vi vurdere å reise såfremt prisen er overkommelig. Alle andre; nei takk.
Thinkerbelle Skrevet 27. september 2009 Forfatter #17 Skrevet 27. september 2009 Hei! spennende å se at det er mye meninger rundt dette. La meg forklare litt om sammensetning av gjester: ca 30 prosent bor i min hjemby, som får lengst å reise. ca 30 prosent bor i Oslo, og de får ca 2,5 timer å reise ca 30 prosent bor i Sverige (mest Stockholm) og får ca 2,5 timer å reise. vi har også ca 10 prosent gjester som bor i utlandet, og som vi selvsagt håper kommer, men som vi kanskje forventer sier nei. dersom det blir i min hjemby, må de fra oslo og de fra sverige reise ganske langt. dersom det blir i oslo er dette kanskje greit (fordi det er lett å komme seg hit), men det er likevel langt for både stockholm og min hjemby, og jeg syns som noen av svarene også sier, at man ofte betaler mye for lite, og det er egentlig ingen spesiell plass jeg ville hatt det på her.. om vi har det på denne plassen i sverige som vi tenker på, så er det kort (jeg syns 2.5 timer er kort) reisevei for de i sverige og de i oslo, men ikke de fra min hjemby.
Bernardette Skrevet 27. september 2009 #18 Skrevet 27. september 2009 Det er likevel vanskelig for oss som er fra forskjellige land.. Heldigvis for deg er ikke Norge og Sverige så langt fra hverandre! Jeg synss ikke det er så rart å velge et sted som er ca. like langt unna for begge familiene i en slik situasjon.
Sunshine Skrevet 27. september 2009 #19 Skrevet 27. september 2009 (endret) Men hvordan falt valget på det stedet dere ikke har noen tilknytning til? Hva var det som gjorde at dette stedet kom opp som et alternativ? Hvorfor ikke ha det i Oslo der dere bor og har en del gjester, og det er lett å komme til for flere? Vi er i noenlunde samme situasjon, men vi har valgt et sted som betyr mye for oss. Ca 80% av gjestene må reise langt for å komme dit, men veldig mange vet hvor mye stedet betyr for oss, og tok det nesten som en selvfølge at vi skulle gifte oss der. Men vi har også fått forslag om å gifte oss steder vi ikke har vært tidligere så jeg tror det er veldig delte meninger om man må ha tilknytning til et sted eller ikke. Endret 27. september 2009 av Sunshine
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #20 Skrevet 27. september 2009 Min mening er det er tull å gifte seg et sted man ikke har tilknytning. Hvis dere velger et sted inen av dere har tilknytning for at alle skal måtte reise, velger dere å gjøre det tungvint for alle gjestene deres. Osloområdet er greit å komme seg til fra de fleste steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå