Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vennepar skal på tur,jenter liker shopping og gutta litt pub turer,ønsker uteliv og litt flott by og kikke rundt omkring???

Hva med priser billig??evnt.spa og velvære??

Takk for tips !!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge byene er fine, på ulike måter. Tallinn mer "middelaldersk" med murer og tårn, mens Riga er kjent for art nouveau-stil. Riga er en større by enn Tallinn, og gamlebyen i Tallinn føles fort ganske liten. Puber og uteliv finner du i begge byer, og begge har bra spa-tilbud.

For et par år siden ville jeg sagt at Riga er en elendig shoppingby, men nå er shoppingen der faktisk temmelig bra - selv om prisene på klær (i mer "norsk" stil - om man liker gull og glitter og stæsj og russisk stil er det nok mulig å gjøre skikkelige kupp ;)) ikke er særlig billigere enn i Norge. Den beste shoppingen finner du på sentrene utenfor bykjernen (de fleste lett tilgjengelig med trikk eller buss) - men butikker som f.eks Zara, Mango og Promod finner du også i sentrum. Er tilbøyelig til å si at shoppingen er bedre i Riga enn i Tallinn nå, faktisk. (Bortsett fra kunsthåndverk, strikk og denslags - da har Tallinn mange små koselige butikker med bra utvalg. Mindre sånt i Riga.)

Jeg liker vel egentlig Tallinn bedre enn Riga - og syns folk jevnt over er blidere og hyggeligere og mer serviceinnstilt der - men begge byene er fine og verdt en helgetur!

Skrevet

Jeg liker Tallinn best, de har den største og fineste gamlebyen. Det myldrer av koselige små butikker der. Rett utenfor bymuren har du det moderne Virusenteret. Jeg har vært tilbake til Tallinn flere ganger, mens Riga ble en engangsopplevelse for min del.

Skrevet
Jeg liker Tallinn best, de har den største og fineste gamlebyen. Det myldrer av koselige små butikker der. Rett utenfor bymuren har du det moderne Virusenteret. Jeg har vært tilbake til Tallinn flere ganger, mens Riga ble en engangsopplevelse for min del.

Fineste - kanskje (kommer an på hva man foretrekker)

Største - neppe :)

Skrevet

Riga er en større by, mens Tallinn har en større gamleby. Tallinns gamleby er også best bevart. Man får en mer genuin middelalderstemning der, mens i Riga er det mer gamle og nyere eller forfalne hus om hverandre. Butikker er det veldig lite av i Rigas gamleby sammenlignet med Tallinn sin. Spa har jeg ikke prøvd noen av stedene.

Skrevet

Ja altså, gamlebyen i Tallinn er mer "middelaldersk" - mens gamlebyen i Riga preges mer av art nouveau (jugend)-stil. Byene er veldig forskjellige. Gamlebyen i Riga er større enn gamlebyen i Tallinn, men den i Tallinn er "koseligere" om enn mer turistifisert (syns jeg).

I Tallinn er turismen veldig sentrert om gamlebyen (og tildels i små områder av gamlebyen), og Tallinn føles fort liten - syns jeg. I Riga er det flere områder utenfor gamlebyen som også er vel verd å se (som art nouveau-områdene i f.eks Elisabetes og Albertes iela, markedet i de gamle zeppelinerhangarene, den russisk-ortodokse katedralen...). Begge gamlebyene står på UNESCOs verdensarvliste.

Skrevet

Mine kart viser at Tallinns gamleby er størst :)

Men nå er det vel uansett ikke størrelsen det kommer an på, hadde jeg nær sagt. Tallinns gamleby er på en måte i to "etasjer", med bratte brosteinslagte gater mellom. Og fine utsiktspunkter fra den ene delen til den andre. Tallinn har også andre deler som er verdt et besøk, vil spesielt anbefale Kadriorg. Der finnes en stor park, flere spennende kunstmuseer, et slott, Peter den stores hytte, mv. Og mange koselige trevillaer. På en annen kan av byen finner man utendørsmuseet, noe ala norsk folkemuseum med gamle bygninger, kirke, vindmølle etc. Så Tallinn har mer å by på enn gamlebyen.

Med risiko for å forvirre ytterligere så er Vilnius også veldig fint ;)

Jeg vil rangere dem slik:

Tallinn

Vilnius

Riga

Har også hørt at Visby skal være veldig fint, i samme stil som Tallinn.

Gjest Gjest_Bettina_*
Skrevet

Enig med de andre her: Definitivt Tallin framfor Riga

Skrevet
Mine kart viser at Tallinns gamleby er størst :)

Men nå er det vel uansett ikke størrelsen det kommer an på, hadde jeg nær sagt. Tallinns gamleby er på en måte i to "etasjer", med bratte brosteinslagte gater mellom. Og fine utsiktspunkter fra den ene delen til den andre. Tallinn har også andre deler som er verdt et besøk, vil spesielt anbefale Kadriorg. Der finnes en stor park, flere spennende kunstmuseer, et slott, Peter den stores hytte, mv. Og mange koselige trevillaer. På en annen kan av byen finner man utendørsmuseet, noe ala norsk folkemuseum med gamle bygninger, kirke, vindmølle etc. Så Tallinn har mer å by på enn gamlebyen.

Med risiko for å forvirre ytterligere så er Vilnius også veldig fint ;)

Jeg vil rangere dem slik:

Tallinn

Vilnius

Riga

Har også hørt at Visby skal være veldig fint, i samme stil som Tallinn.

Selvfølgelig er det ikke størrelsen som teller :) Men sliter uansett litt med å tro at gamlebyen i Tallinn er større enn i Riga - har bodd i den ene og like utenfor den andre :ler: Men i Tallinn er det i alle fall en mer begrenset del av gamlebyen som faktisk benyttes av turistene, veldig mange turister på et lite område (Viru - Raekoja plats - opp Pikk Jalg via Alexander Nevskij-katedralen og til de to utsiktspunktene på Toompea). Men dette blir uansett bare flisespikkeri ;)

Utendørsmuseet i Tallinn er ok, det - samme med utendørsmuseet i Riga. Klart det fins andre ting i Tallinn enn bare gamlebyen - poenget mitt var bare at det er flere ting å se utenfor gamlebyen i Riga, enn det er i Tallinn. I Tallinn befinner de aller fleste turistene seg i gamlebyen, kanskje med små avstikkere til Viru-senteret og Stockmann :ler:

Angående spa er Jurmala (ca en halvtimes kjøretur utenfor Riga) ikke dumt - lang, fin sandstrand, masse gamle flotte trevillaer i jugendstil, supergod thai- og indisk mat på Sue's Asia i Majori, og altså flere spahoteller. Enkelt å reise ut hit med tog eller minibuss fra sentrum av Riga. Mer om spa i Jurmala her: http://www.aftenposten.no/reise/article1449807.ece

Er forresten helt enig i at Vilnius er en fin by! (men der har jeg bare vært én gang, så den byen kjenner jeg ikke noe særlig, i motsetning til Tallinn og Riga der jeg har bodd / vært ørten ganger som turist)

Skrevet
Men i Tallinn er det i alle fall en mer begrenset del av gamlebyen som faktisk benyttes av turistene, veldig mange turister på et lite område (Viru - Raekoja plats - opp Pikk Jalg via Alexander Nevskij-katedralen og til de to utsiktspunktene på Toompea).

Desto større grunn til å oppsøke andre deler av gamlebyen da. De færreste ønsker vel å tråkke i en lang kø av turister :)

I Tallinn bør man også kjøpe Kalevsjokolade, marsipan og brente mandler. Nam :)

Skrevet

Vi skal til Riga og gleder oss......

Kanskje neste gang blir Tallin ???

Skrevet (endret)

God tur! :)

Kan forresten anbefale Emihla Gustava-kaféene, det fins flere av dem rundt omkring i sentrum (blant annet en i Galerija centrs i gamlebyen) - de har veldig god konfektsjokolade (flotte gaver, jeg blir alltid tvunget oppfordret sterkt til å ha cappuccino-sjokolade derfra med hjem fra Riga! ;)) og så har de varm sjokolade, og litt kaker og sånt.

Endret av Frosk
Skrevet

Alle her utenom meg og frosken staver Tallinn feil. Så folkens, Tallinn, med to NN :) De har faktisk oppdaget nye deler av bymuren i Tallinn nå, som viser at den har vært enda større enn før antatt. Spennende :)

Skrevet

Jeg ville personlig ikke reist til Riga.

Desverre må jeg dit til helga, men det hadde aldri värt et reisemål jeg hadde valgt om jeg skulle kost meg.

Riga har höy korrupsjonsfaktor og mye kriminalitet.

ALDRI ha med deg fotoutstyr, eller for mye löse penger eller andre verdisaker. Blir du stoppet av politiet kan du regne med å gi det fra deg eller sitte i fengsel, selvom du ikke har gjort noen ting galt enn å gå rundt i byen.

For å si det slik, siden jeg MÅ dit til helga, så kommer jeg ikke til å ha med meg noe annet enn det mest nödvendige av klär, LITT penger og visakort.

Er fotograf i hjertet, men mitt kamerautstyr koster såpass mye at det tör jeg ikke ta med og har nödig lyst til å måtte gi det fra meg eller få det frastjålet. Hadde det värt snakk om et kamera til under tusenlappen hadde jeg kanskje ikke brydd meg så mye.

Skrevet

Jeg likte Tallinn best, men det er nå 4 år siden jeg var der, og ting har nok endret seg i takt med den økte turismen :)

Skrevet
Jeg ville personlig ikke reist til Riga.

Desverre må jeg dit til helga, men det hadde aldri värt et reisemål jeg hadde valgt om jeg skulle kost meg.

Riga har höy korrupsjonsfaktor og mye kriminalitet.

ALDRI ha med deg fotoutstyr, eller for mye löse penger eller andre verdisaker. Blir du stoppet av politiet kan du regne med å gi det fra deg eller sitte i fengsel, selvom du ikke har gjort noen ting galt enn å gå rundt i byen.

For å si det slik, siden jeg MÅ dit til helga, så kommer jeg ikke til å ha med meg noe annet enn det mest nödvendige av klär, LITT penger og visakort.

Er fotograf i hjertet, men mitt kamerautstyr koster såpass mye at det tör jeg ikke ta med og har nödig lyst til å måtte gi det fra meg eller få det frastjålet. Hadde det värt snakk om et kamera til under tusenlappen hadde jeg kanskje ikke brydd meg så mye.

:eeeh:

Jeg bor der. Jeg vandrer titt og ofte rundt i by'n med speilreflekskameraet mitt over skulderen, aldri hatt noen som helst problemer med verken politi eller andre :ler: Har faktisk blitt stoppet av politiet en gang vi kjørte bil, og det skjedde ikke noe mer spennende enn at de ønsket oss god tur videre (og det til tross for at vi hadde glemt sertifikatet hjemme - burde jo vært en fin anledning til å putte oss i fengsel, banke oss opp og / eller tømme lommebøkene våre ;))

De som havner i trøbbel i Riga, er gjerne gutter på utdrikningslag / fylletur, som får problemer på strippeklubber og denslags. Har hørt mange historier om menn som blir banket opp / tvunget til å betale x antall tusen for to drinker på strippeklubber og mer lugubre barer, men holder man seg unna den type steder er ikke Riga verre enn andre storbyer.

Skrevet

Vel, kanskje det er anderleder for dere som bor der.

Min pappa ble frastjålet 5000kr av politiet, og han var der kun en dag for å ha et möte. Ingen festing og ingen tull.

En kamerat dro innom Riga for å ta en del bilder, han er proff fotograf og var allerede på rundreise i Europa. ALT fotoutstyret måtte han gi fra seg til politiet.

Et par andre jeg kjenner har blitt ranet på åpen gate, fikk tak i politet og ble ledd av.

Nei, jeg går ikke med mitt kamerautstyr i Riga, ellers takk.

Skrevet

Tviler på det er så veldig annerledes for oss nordmenn som bor der, i grunnen - lokalbefolkningen ser på hundre meters avstand at jeg ikke er latvisk eller russisk -jeg ser nok ut som en turist for dem :)

Er helt enig i at politiet i Riga ikke er spesielt serviceinnstilte (for å si det forsiktig), men at de raner folk er forhåpentligvis ikke særlig utbredt (aldri hørt om noe sånt før). Riga er en storby, og det er klart man skal være forsiktig - men jeg oppfatter ikke Riga som mer "farlig" enn andre storbyer.

For noen år siden kom det fryktelig mange engelske utdrikningslag til Riga (heldigvis mye mindre av det nå!), og dermed dukket det også opp en del strippeklubber og tvilsomme barer - og de fleste ran / svindelsaker man leser om i avisen har foregått i forbindelse med den type steder. Nå har myndighetene stengt en del, og finanskrisen har sørget for å stenge andre - så problemet er mindre enn før.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...