MarianneE Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Min lille jente på snart 2,5 år må ha lapp over øyet grunnet skjeling. Vi har kjøpt lapp, og de er utformet som plaster, mao enkle å rive av selv for henne. Hvordan skal vi få henne til å bruke lappen den lille tida i døgnet (1-1,5 time) hun må? Vi har kjøpt lapper i artige farger og mønstre. Yndlingsbamsen har fått lapp på øyet og vi har sammenlignet i speilet. Mamma har prøvd lappen, hun har fått en i hånda og undersøke..... Men det hjelper liksom ikke. What to do?
Chiquita Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Den tiden hun må ha på lappen, så må dere sørge for å holde henne opptatt med noe. Ikke la henne få sjansen til å rive av lappen. Baking, vannlek, playdogh, el.l. Om det så må være en godteskål til barnetv-tid, så synes jeg det er greit, så lenge det fungerer. Altså må dere finne ut av hva hun liker å gjøre, som kan få henne til å glemme lappen. Følg med hendene hennes hele tiden for å avverge før hun tar opp handa for å rive av lappen. Krever veldig tilstedeværelse dette da, men det er det jo verdt.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Gode råd i innlegget over. Da mitt barn brukte lapp fikk jeg beskjed om at den skulle brukes når barnet var i aktivitet/gjorde noe. Var ingen hjelp i å bruke den om barnet bare slappet av. Mitt barn var 4 år, så han var jo litt eldre. Vi kjøpte en plakat som lappen skulle festes på etter bruk. Var en slange for gutt og prinsesse for jentene. Var veldig stas når lappen skulle taes av og festes på plakaten. Fikk kun feste den på om lappen var brukt lenge nok.
Gjest Purple Haze Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Min eldste skulle bruke lapp, han var 4 da han fikk den. Nyttet jo overhodet ikke. Slåsskamp hver morgen, og da jeg hentet han i barnehagen, hadde han laget kikkehull... (Han skulle gå med den hele dagen). Så jeg har ingen gode forslag til hvordan dere skal få henne til å la lappen være i fred. Nytter jo ikke å holde henne fast på fanget i to timer heller. Men du fikk jo noen gode tips over her. Løsningen for oss ble øyedråper som utvidet pupillen så mye at synet ble dårligere på det gode øyet. Ikke like effektivt som lapp, men bedre enn ingenting.
Gjest Gjest_Karine_* Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Min gutt bruker også lapp pga skjeling. Vi har ingen problemer med at han må gå med den. Trodde det skulle bli vanskelig, men det har gått utrolig bra, har egentlig ikke gjort noe spes i forhold til det, dette er noe han faktisk bare må gjøre. Men er det noen som har erfaring med at dette faktisk fungerer?? Min gutt er 4.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Min gutt bruker også lapp pga skjeling. Vi har ingen problemer med at han må gå med den. Trodde det skulle bli vanskelig, men det har gått utrolig bra, har egentlig ikke gjort noe spes i forhold til det, dette er noe han faktisk bare må gjøre. Men er det noen som har erfaring med at dette faktisk fungerer?? Min gutt er 4. Min eldste gutt brukte lapp og briller fra han var 4 til han var 8. Han brukte det ikke pga. skjeling, men dårlig syn på ett øye. Har hatt oppfølging fra øyelege til han ble 12. Nå er han 14 år og har begynt med briller/linser fordi han ser for dårlig på begge øyne. Jenta mi begynte med lapp da hun var 4 år, pga skjeling. Brukte det fram til nå(7år). Behandling avsluttet fordi øyelegene ikke får gjort noe mer med det. Hun skjeler fortsatt, og kommer alltid til å gjøre det. Så om behandlingen virker er jeg jammen ikke sikker på.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #8 Skrevet 28. september 2009 Min datter hadde lapp på øyet 1-2 timer daglig fra hun var 2-3 år, og det gikk helt fint uten problemer. Hun syntes jo ikke det var noe gøy, men godtok at hun måtte det. Barnet skal være i aktivitet når de bruker lapp, så det er ikke noe poeng i å sette ungen foran tv'en med godis . Vi pleide å starte dagen med lapp sånn at vi tok den på når vi gikk til barnehagen, og så kunne hun ta den av etter samlingsstund - fast rutine! Hun ble fort vant med lappen og syntes etter noen uker at det ikke var ekkelt å ha den der lenger. Om det ikke går så bra, hva med e belønningssystem? Lykke til!
prinsessa Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Har lang erfaring med lapp, sønnen min har brukt dette fra han var 1 år og nå er han snart 6 år. Man må rett og slett sette på lappen igjen så fort han drar den av om er ca 100 ganger på 1 time. Veldig lurt om hun er opptatt med noe når hun bruker lappen. Og det går helt fint å bruke den når man ser på TV. Dette har vi gjort i alle år og både øyelege og ortoptist har sagt at det er greit. Det som er viktigst er jo at øyet er i aktivitet, og ikke resten av kroppen. Var det samme med brille tilvenning, han dro de av og jeg satt de på. Det er veldig viktig at de bruker lapp for ikke å miste synet på det ene øyet. Så man må bare ta kampen. Vi bruker forresten ikke de øyelappene som er veldig dyre. Vi brukte rett og slett sånn kirurgisk teip, 5 cm bred. Vi tok en bit og lagde en firkant som vi så satt på innsiden av teipen og satt den over øyet.
prinsessa Skrevet 28. september 2009 #10 Skrevet 28. september 2009 Glemte en ting. Dere kan jo bruke sjørøverlapp som du kjøper i lekebutikken. En til henne og en til deg så kan dere lete etter en skatt . Bare pass på at den sitter godt over øyet hennes.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2009 #11 Skrevet 28. september 2009 Min gutt bruker også lapp pga skjeling. Vi har ingen problemer med at han må gå med den. Trodde det skulle bli vanskelig, men det har gått utrolig bra, har egentlig ikke gjort noe spes i forhold til det, dette er noe han faktisk bare må gjøre. Men er det noen som har erfaring med at dette faktisk fungerer?? Min gutt er 4. Jada! Det duger som bare det. Hilsen meg - kjempeskjeløyd på ene øyet da jeg var liten, skjeler ikke etter periode med lapp (kun når jeg er veldig veldig veldig trøtt og uten briller på).
Chiquita Skrevet 28. september 2009 #12 Skrevet 28. september 2009 Barnet skal være i aktivitet når de bruker lapp, så det er ikke noe poeng i å sette ungen foran tv'en med godis .Jeg har jobbet med to barn hvor de har fått tips fra øyelege om å bruke lappen mens man så barnetv, så dette kan nok variere, selv om det ikke skulle gjøres for ders barn
MarianneE Skrevet 29. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 29. september 2009 Takk for alle inspill! Jeg tror vi har funnet en løsning. Har tatt på lappen til morgenstellet, også tar vi den av når vi kommer til barnehagen. Om morran er hun så opptatt med frokosten og alt som skjer at det ser ut til at hun glemmer lappen er der. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå