Gjest Maxtor Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Jeg bare lurer på en liten sak. La oss si jeg heter Kari Nordmann, men jeg vil legge til et mellomnavn, så det blir Kari Kari Nordmann..ellerno i den dur. Må jeg da fornye passet mitt? Eller er ikke det nødvendig siden det bare blir en attpåklatt med navn?
SuperT Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Jeg bare lurer på en liten sak. La oss si jeg heter Kari Nordmann, men jeg vil legge til et mellomnavn, så det blir Kari Kari Nordmann..ellerno i den dur. Må jeg da fornye passet mitt? Eller er ikke det nødvendig siden det bare blir en attpåklatt med navn? Du må ha nytt pass..
kakemonsteret Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Jeg bare lurer på en liten sak. La oss si jeg heter Kari Nordmann, men jeg vil legge til et mellomnavn, så det blir Kari Kari Nordmann..ellerno i den dur. Må jeg da fornye passet mitt? Eller er ikke det nødvendig siden det bare blir en attpåklatt med navn? Du kan bruke ditt gamle pass til det går ut. Bare pass på at du bestiller utenlandsreiser i samme navn som står i passet.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #5 Skrevet 27. september 2009 Jeg bare lurer på en liten sak. La oss si jeg heter Kari Nordmann, men jeg vil legge til et mellomnavn, så det blir Kari Kari Nordmann..ellerno i den dur. Må jeg da fornye passet mitt? Eller er ikke det nødvendig siden det bare blir en attpåklatt med navn? Jeg har gjort det samme. Har enda mitt gamle pass med mitt "gamle" navn. Bestille alltid billetter, hotell o.l. i utlandet med mitt "gamle" navn. Det har aldri vært noe problem. Så du kan fint beholde ditt gamle pass til det går ut.
Rosalie Skrevet 27. september 2009 #6 Skrevet 27. september 2009 Jeg har gjort det samme. Har enda mitt gamle pass med mitt "gamle" navn. Bestille alltid billetter, hotell o.l. i utlandet med mitt "gamle" navn. Det har aldri vært noe problem. Så du kan fint beholde ditt gamle pass til det går ut. Problemet er dersom man havner i trøbbel i utlandet. Blir tauet inn, f.eks. Stemmer ikke navnet i passet med navnet registrert i folkeregisteret, sitter man da i utenlandsk fengsel uten gyldig legitimasjon, og kan dermed ikke legitimere seg. Skikkelig kjipt og medfører ekstraarbeid for det norske diplomatiet i landet.
kakemonsteret Skrevet 27. september 2009 #8 Skrevet 27. september 2009 Problemet er dersom man havner i trøbbel i utlandet. Blir tauet inn, f.eks. Stemmer ikke navnet i passet med navnet registrert i folkeregisteret, sitter man da i utenlandsk fengsel uten gyldig legitimasjon, og kan dermed ikke legitimere seg. Skikkelig kjipt og medfører ekstraarbeid for det norske diplomatiet i landet. Det er jo fødselsnummeret som er hovedidenten da, ikke navnet. Så det skal ikke være noe problem å legitimere seg med et pass der et mellomnavn mangler.
mæda Skrevet 27. september 2009 #9 Skrevet 27. september 2009 lurer egentlig på det samme, men tenker å sende mail til folkreregisteret for å være på dne sikre siden.
mæda Skrevet 27. september 2009 #10 Skrevet 27. september 2009 lurer egentlig på det samme, men tenker å sende mail til folkreregisteret for å være på dne sikre siden.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #11 Skrevet 27. september 2009 Da jeg endret navn måtte jeg bytte pass, bankkort og førerkort. Men jeg fjernet et etternavn, la ikke til noe. Var også det jeg fikk beskjed om hos politiet da jeg tok kontakt der. Det enkleste er vel å høre direkte med de som utsteder pass.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #12 Skrevet 27. september 2009 Hva med bankkort, da? Må det fornyes? Har fått nytt mellomnavn, har ikke skiftet bankkort, førerkort eller pass. Venter til de går ut og jeg må få nytt. Har aldri oppledv å hatt problemer med det, og det er nå to år siden jeg la til et ekstra navn.
Jerle Skrevet 27. september 2009 #13 Skrevet 27. september 2009 Hva med bankkort, da? Må det fornyes? Nei det tror jeg ikke. Jeg har mange navn og de spurte meg hvilke navn jeg ville ha med på bankkortet mitt, så jeg valgte bare første og siste. Så da kan jo ikke mellomnavn ha noe å si på bankkort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå