Gå til innhold

Øke inntak av kalorier

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Geir_*
Skrevet

Hei!

Jeg har gått ned noen kilo, og er nå fornøyd med vekten og utseende mitt. Jeg forbrenner ca. 2500 kalorier om dagen og har spist ca. 2000. Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem med økingen av kalorier? Skal jeg øke rett opp til 2500 på en dag, 100 per dag, 100 i uka?

Tusen takk for alle innlegg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er nødvendig å tenke tall i forhold til hvor mye pr.dag eller uke. Tenk litt langsiktig og spis variert!

Du har slanket deg? Bruker du lettprodukter? I så fall, slutt med det. Ikke at du skal gå over fra magerost til nugatti, men fra magerost til vanlig ost f.eks.

Spiser du frokostblanding kan du tilsette litt tørket frukt, rosiner, litt nøtter f.eks. Og spise det du pleier i løpet av en dag.

Bruk olje til steking. Spis en frukt ekstra. Unn deg litt majones på det du liker. Om det er noe du savner pga. slanking som du kuttet ut - spis litt av det igjen. F.eks. at du kuttet ut salami eller annet.

Spiser du salat til vanlig så tilsett oliven, litt balsamico-olje og fetaost om dette er noe du ikke spiser til vanlig.

Unn deg godteri i helgene. Spis pizza på fredag med god samvittighet.

Drikk melk, biola eller juice. Ikke bare vann eller light-brus. Noe som gir kroppen bra saker, ikke bare tomme kalorier.

Hvis du er av typen som bruker grønnsaker på pålegg, som salatblad eller agurk, kan du jo forsøke med litt avokado. Det er sunt, godt og litt mer kaloririkt enn en agurkskive.

Prøv ut nytt pålegg. Hummus - det inneholder sunn olje om du kjøper rett type eller lager det selv. I tillegg til mye annet sunt fra kikertene. I det hele tatt anbefaler jeg deg å spise pålegg som er sunt, men inneholder omega3 f.eks. Det trenger ikke å være kaloririke ting ala nugatti, men å tilsette litt av noe i det kostholdet du har nå vil øke inntaket ditt over litt tid. Tenk på hva du normalt spiser. Går det mest i gulost og kneip? Kan du erstatte noe av pålegget du bruker til vanlig med noe annet som er nyttig og godt? Cottage cheese med syltetøy gir proteiner, hjemmelaget rørt syltetøy er godt. Grovt brød er sunnere enn kneip og kaloriinnholdet varierer uansett. Om du har lyst på loff med gulost en dag, så er det greit. Vil du ha grovt brød med leverpostei er det også bra. Alt i normale mengder. Egg og bacon? Hvorfor ikke, men ikke hver dag. Det blir omtrent som å gå ned i vekt, samme prinsipp. det du forbruker må i samme mengde inn.

Nøtter når du er på farta. En smoothie. Du har mange muligheter! Du kan erstatte noe av frukten du spiser til noe mer kaloririkt. Banan, druer, dadler etc.

Kutt ut søtningsstoffer og bruk ekte vare. (Sier ikke at du skal drikke brus, men ha sukker på havregrøten om du liker det.)

Du kan jo prøve å se litt på hva du normalt spiser. Er det at hvert måltid inneholder for lite kalorier? Da kan du kan putte inn mellommåltider. Yoghurt, en müslibar, en banan, en sjokolade i ny og ne.

Uansett om man er på slankern eller ei er et sunt kosthold med friske råvarer bra for alle. Du trenger ikke tenke tall og kalorier bare du har en viss oversikt. Spis det du har lyst på i normale mengder! Gjør det litt gradvis. Det er lov med en is til dessert, en øl etter jobb, kakestykke på kafé etc.

Var det noe mer konkret du var ute etter kanskje? Da kan du spørre om en kostliste om du ønsker det altså. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...