Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble gjort oppmerksom på siden www.iam.no i dag, og gikk inn for å se hvilken informasjon de har om meg.

Jeg har gitt tillatelse til at telefonnummer og adresse står oppført i telefonkatalogen, og fødselsår ligger inne på skattelistene... dette kan jeg ikke gjøre noe med, MEN jeg ønsker ikke at fødselsdato skal kobles opp i mot navn, adresse og telefonnummer. Det åpner for misbruk.

Jeg ønsker SELV å avgjøre hvilken informasjon som offentliggjøres om meg, og jeg ønsker ikke at fødselsdato skal publiseres, og det har jeg heller ikke gitt tillatelse til.

Da telefonkatalogen la ut fødselsdato protesterte jeg, og heldigvis ble det fjernet i løpet av kort tid, men så enkelt var det visst ikke her...

For at oppføringen skulle slettes, måtte jeg skaffe meg hemmelig telefonnummer... men det vil jeg jo ikke ha!

Jeg vil at det skal være mulig å finne meg i telefonkatalogen, men jeg vil ikke at fødselsdato skal være tilgjengelig for alle og enhver.

Så spørsmålet blir da: hvem kan jeg kontakte?

Forbrukerombudet? Datatilsynet? Forbrukerrådet?

Noen som vet, og som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datatilsynet er allerede på saken, og har krevd redegjørelse fra Iam. Se Datatilsynets nettsider for mer info.

Skrevet
Jeg ble gjort oppmerksom på siden www.iam.no i dag, og gikk inn for å se hvilken informasjon de har om meg.

Jeg har gitt tillatelse til at telefonnummer og adresse står oppført i telefonkatalogen, og fødselsår ligger inne på skattelistene... dette kan jeg ikke gjøre noe med, MEN jeg ønsker ikke at fødselsdato skal kobles opp i mot navn, adresse og telefonnummer. Det åpner for misbruk.

Jeg kikker på denne sida nå. Det er en link der hvor det ser ut til at en kan redigere hvilken informasjon som vises om en. Jeg har ikke logget inn der, og vet ikke om jeg har lyst til å gjøre det heller, så jeg vet ikke noe mer enn det. Men du kan jo sjekke.

Det spørs vel hvor lenge denne sida får leve, men akkurat det blir spekulsjoner.

Skrevet
Så spørsmålet blir da: hvem kan jeg kontakte?

Forbrukerombudet? Datatilsynet? Forbrukerrådet?

Noen som vet, og som kan hjelpe?

Datatilsynet. En klage ekstra er bare bra selv om mange har kommet før :)

Gjest Nattvette
Skrevet

Du kan logge inn å velge hva som skal stå der (bortsett fra navn og tlf nummer og adresse, det gikk ikkje an å få vekk). Eg sendte mail til de som har sida, og spurt om hvordan eg kan bli sletta. Ikkje fått svar enda.

Skrevet
Du kan logge inn å velge hva som skal stå der (bortsett fra navn og tlf nummer og adresse, det gikk ikkje an å få vekk). Eg sendte mail til de som har sida, og spurt om hvordan eg kan bli sletta. Ikkje fått svar enda.

Det står faktisk på sida at eneste mulighet for å bli helt slettet er å ha hemmelig telefonnummer! Også litt tullete at en selv må ta vekk informasjon, det burde jo være slik at en legger til den informasjonen en vil vise.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Flott at datatilsynet har grepet fatt i dette, håper de får stengt siden.

Det er direkte frekt av Iam å sikre seg med at eneste måten å slette seg på, er å få hemmelig telefonnummer... "enten får du akseptere at du står i registeret vårt, eller så får du betale tusenvis av kroner til ditt teleselskap".

For min familie vil det koste nesten 4000 kroner å slette oss fra et register vi ikke har registrert oss på.

Det må da være ulovlig?

Jeg vil ikke logge meg inn på min side for redigering, fordi det vil gi inntrykk av godkjenning (det vil stå noe slikt som: XXX har validert denne profilen), og det får de ikke fra meg!

Jeg lurer også sterkt på hvor de har fått informasjonen sin fra... hvem er det som har gitt dem min fødselsdato?

Jeg VET at jeg ikke har oppgitt min fødseldato til noen på nettet, fordi jeg er temmelig paranoid når det kommer til nettsikkerhet/datasikkerhet.

Ikke har jeg facebookprofil, ikke er jeg på nettby, myspace, msn, eller noen av de andre sidene.

Skrevet

Jasså, - dere vil ikke at folk skal få tak i dere? Hehe, hva om dere gikk glipp av et jobbtilbud fordi headhunterne ikke fant dere, - skulle dere vært like avvisende og hemmelighetsfulle da?

Forøvrig finner ikke jeg meg selv på iam.no så veldig opptadert er siden nok ikke...

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Jasså, - dere vil ikke at folk skal få tak i dere? Hehe, hva om dere gikk glipp av et jobbtilbud fordi headhunterne ikke fant dere, - skulle dere vært like avvisende og hemmelighetsfulle da?

Forøvrig finner ikke jeg meg selv på iam.no så veldig opptadert er siden nok ikke...

Les startinnlegget en gang til du, så ser du at det ikke er snakk om å forsvinne fra jordens overflate.

For at oppføringen skulle slettes, måtte jeg skaffe meg hemmelig telefonnummer... men det vil jeg jo ikke ha!

Jeg vil at det skal være mulig å finne meg i telefonkatalogen, men jeg vil ikke at fødselsdato skal være tilgjengelig for alle og enhver.

Hva man ønsker å offentliggjøre om seg selv bør være frivillig, og det skal ikke være nødvendig å betale tusenvis av kroner for å melde seg ut av noe man ikke har meldt seg inn i.

Skrevet

I gamle dager hadde man telefonkatalogen.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Jeg synes iam.no saken er litt morsom. Plutselig blir hele Norge "sjokkerte" over at noen gjør det litt mer brukervennlig å google opp folk.

Roten til problemet er selvsagt at alt for mye er offentlig i utgangspunktet. Ja, selvsagt er det ikke noe kult når noen lister opp inntekta di sammen med kart som viser hvor du bor, men det er da heller ikke noe nytt at de ulike databasene krysskobles.

Nei, la oss begynne med å slutte å henge ut folk via skattelistene. Det vil hjelpe mye.

Skrevet
I gamle dager hadde man telefonkatalogen.

Men der står ikke fødselsdato og år...

Dessuten sier daglig leder dette:

- Fornøyd med tjenesten

Daglig leder i firmaet I'm International, Trine-Lise Jagge, er fornøyd med tjenesten de nå har lansert. Hun understreker at alt som ligger på nettsidene til firmaet er offentlig tilgjengelig informasjon som kan oppspores på nett.

- Det ligger ikke noe informasjon der ute som ikke ligger på andre nettsteder, sier hun til VG Nett.

Dette stemmer ikke!

Jeg har aldri lagt inn min fødselsdato på noen nettsteder (med unntak av nettbank), og hvis noen finner den informasjonen om meg på nettet, så er det ikke jeg som har lagt den ut!

Jeg ønsker selv å ha kontoll over hvilken informasjon om meg som er offentlig, og fødselsdato er ikke en av de tingene jeg synes er offentlig informasjon for min del.

Skrevet

Fant ikke meg heller, fikk beskjed om at jeg nok hadde stavet navnet mitt feil ;)

Skrevet

Dere som ikke finner dere selv har muligens satt "" "" rundt navnet. Straks jeg tok vekk hermeteikna så fant den meg. Regner med denne tjenesten ikke blir gammel etter medieoppmerksomheten. Men dessverre blir det nok fire år til med åpen skatteforlystelse etter at den rødgrønne regjeringen fikk fortsette.

Skrevet

Joda, vi vil alle at folk skal få tak i oss, både venner, kolleger og headhuntere. Men vi syns kanskje ikke det er så kult at både navn, adresse, telefonnummer, inntekt, fødselsdato og bilde av huset er samlet på samme side. (selv om det meste av dette kan finnes ved å kryssøke manuelt.)

Du prøver sannsynligvis å være morsom, men headhuntere har selvfølgelig helt andre kanaler enn en slik sladreside for å finne sin kandidater.

Skrevet
Dere som ikke finner dere selv har muligens satt "" "" rundt navnet. Straks jeg tok vekk hermeteikna så fant den meg. Regner med denne tjenesten ikke blir gammel etter medieoppmerksomheten. Men dessverre blir det nok fire år til med åpen skatteforlystelse etter at den rødgrønne regjeringen fikk fortsette.

Neida, har ikke "" rundt navnet mitt. Men jeg er ikke registert i telefonkatalogen (har kun jobbtelefon som vi ikke får lov til å registrere), og har ikke profil på Facebook, så da finnes jeg tydeligvis ikke ;) Det kommer altså opp et par treff på meg, som selvfølgelig også kommer opp om jeg googler navnet mitt. Men ikke nok info til at de setter sammen en profil.

Og jeg finner jo profil på andre jeg kjenner, selv om jeg finner heller lite på dem også. Selv om jeg vet det er folk som har mye greier liggende på nettet under fullt navn.

Skrevet
Jeg har aldri lagt inn min fødselsdato på noen nettsteder (med unntak av nettbank), og hvis noen finner den informasjonen om meg på nettet, så er det ikke jeg som har lagt den ut!

Jeg ønsker selv å ha kontoll over hvilken informasjon om meg som er offentlig, og fødselsdato er ikke en av de tingene jeg synes er offentlig informasjon for min del.

Fødselsdato ligger vel ute på skattelistene?

Skrevet
Fødselsdato ligger vel ute på skattelistene?

Nei, den gjør ikke det, bare fødselsår. Se her i Skatteetatens egen info om hva listene inneholder:

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/200...-skattelistene/

Jeg har heller aldri sett fødselsdato på noen skattesøk på nettet.

VG har lagt ut en artikkel om hvor de henter info, heller ikke der står det noe om fødseslsdato:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=585042

Så hvor de finner den vet jeg ikke. Resten av informasjonen som står på iam er jo strengt tatt ikke annet enn en kan finne ved å gjøre to-tre manuelle søk selv, men akkurat den med fødselsdato er det ikke mange som har. Gulesider hadde det en liten stund, men ga seg etter massive protester, så nå er det bare den som legger ut dato selv som har det.

Gjest Nattvette
Skrevet
Jeg lurer også sterkt på hvor de har fått informasjonen sin fra...hvem er det som har gitt dem min fødselsdato?

Mener å huske at noen har sagt de fikk det fra skattelistene og annen informasjon som staten har tillatt at blir lagt ut på nettet.

Skrevet
Mener å huske at noen har sagt de fikk det fra skattelistene og annen informasjon som staten har tillatt at blir lagt ut på nettet.

Det står ikke fødselsdato på skattelistene, eller annen informasjon som staten legger ut offentlig.... fødselsår står, men ikke dato.

Og hvis noen lurer på hvorfor jeg er så kritisk til at fødselsdato står sammen med annen informasjon...

Det er ikke alle som (i praksis) er like flinke til å sjekke at personen er den h*n utgir seg for å være...

Det har skjedd at fødselsdato var nok til å opprette kundekontoer i div butikker, og det har skjedd meg at noen har opprettet konto i mitt navn... bestilt varer derfra, og jeg visste ingenting før inkassoregningen lå i postkassen.

Den gangen gikk det bra, jeg kunne bevise at det ikke var meg, men det er ikke sikkert det går like bra neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...