Gå til innhold

Akvariumsfisk - blå acara

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_wenche_*
Skrevet

Hei!

Vi staret akvariumet vårt for noen måneder tilbake, og etter en stund overtok vi fire blå acara og to praktbotia av en nabo. Ble informert om at vi ikke kunne regne med at guppyene og zebrafiskene kom til å vare lenge med acaraen i akvariumet, noe som stemte med i hvertfall to av dem.

Akvariumet er 110 liter, og det er tilsammen 18 fisker.

1 angelfish, 4 blå acara, 2 praktbotia, 2 zebrafisker, 2 maller, 2 sugefisker, 2 ballongmolly( ja, jeg vet, latterlig kjøp, jeg angrer fælt. Visste ikke om avlinga), 2 fisker jeg ikke kan navnet på, 1 gullfisk. Tror det var det..

Uansett, det jeg lurer på er om det er noen andre som har erfaring med blå Acara? Mine har tydelig delt seg i to par, og er hissig mot ALLE de andre fiskene i akvariumet. De har spist 6-7 fisker, og nå lurer jeg på hva slags fisker jeg egentlig kan ha sammen med dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, ikke hat meg, men nå kommer jeg til å prike litt.

Du har alt for mye i alt for lite kar.

Det du har som du kaller Angelfish er sikkert pterophyllum scalare ? Disse er en stimfisk som små og blir par som voksne. Disse blir ganske høye, bare så du er klar over det =)

Praktbotiaen er også en stimfisk, og for at de skal føle seg trygge og så du får se hvordan de virkelig er, så burde du holde de i en stim, men husk at denne fisken blir hele 40 cm som voksen.

sebrafisken, er dette cikliden eller danio?

hvis cikliden: amatitliania nigrofasciata er en veldig hissig og territoriell fisk.

hvis danio rerio: også en stimfisk, å ha en stim på 10-15 passer ypperlig til 110 l.

2 maller og 2 sugefisker?

hvordan ser disse ut? de mest solgte er ancistrus sp, gibbiceps og pleco. Greit å finne ut hvilken du har, for plecoen blir en kjempe av en fisk, samme med gibbicepsen =)

gullfisken og de to ukjente skal jeg ikke si noe på.

Blå acara, i 110 liter går strengt tatt ikke med noe av det du har, med unntak av mallene (kommer ann på hvilke du har) og sevrafiskene (om det er danio). Det er en fantastisk pen fisk når den får farget helt ut. Men de er territorielle som alle andre ciklider.

Skrevet
Praktbotiaen er også en stimfisk, og for at de skal føle seg trygge og så du får se hvordan de virkelig er, så burde du holde de i en stim, men husk at denne fisken blir hele 40 cm som voksen.

Ikke vær så rask her. Dette er viktig mtp. på praktbotia. De bør holdes i stimer på 5 fisker eller mer, ellers risikerer man å få et helvete med slossing o.l. De greier seg dog fint alene, så sant de har andre fisker å ha selskap i, da de er svært sosiale av seg.

Skrevet

Når acaraen har dannet par så skal det nok litt til for å finne noen de liker.. acaraene er ciklider, de fleste ciklider blir nokså territorielle av seg når de danner par og begynner å rote for å legge egg..

Mitt råd, kvitt deg med alle andre, evt. vent til de blir spist opp eller banket ihjel av acaran, jada de tar knekken på ganske store fisk om de vil. Eller kvitt deg med acaraene.

Trapp ned antallet fisk, evt. kjøp fisk som holder seg nogenlunde små. Praktbotiane bør du også gi et større hjem. Disse vokser seg store, og i et for lite karr vil dette ofte gi missdannelser gjerne i ryggrad.

Og neste gang du skal på handletur etter fisk, så vil jeg anbefale deg å ta en titt innom fiskebaser på nettet å sjekke artene du kunnne være int i. Evt. spør dyrebutikken om de har en artsbok du kan sjekke fiskene du vil ha.. På den måten vil du forsikre deg litt mer om at det du tar med deg hjem faktisk går greit sammen med de andre du har, og i karret du har. :)

Skrevet

Ja, som sagt fra andre her så blir det nok vanskelig å få fred med så mye fisk i et så lite kar.

Vi har blå acara som går fredelig sammen med kileflekkrasbora og til og med scalareyngel, men det er ETT acarapar i en 375liter..

Alle større ciklider er territorielle, selv om blå acara er forholdsvis fredelige. Blå acara skal ha minst 160 liter vann og et grunnmål på en meter i følge akvaforum og da er det ett par, og ikke særlig mye annen fisk..

That beeing said, hvis du absolutt vil ha acara, så ville jeg kvittet meg med de andre fiskene og satset på ett acarapar og ett ancistruspar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...