Gå til innhold

Lurer på om jeg skal få hund nr 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund/valp på 6 mnd, hun er verdens skjønneste:)

Men hun har så mye energi og jeg føler ikke at jeg strekker helt til, eller jeg er veldig redd for at hun skal kjede seg alene og vurderer å få en valp til:)

Men hvor mye mer "arbeid" er dette? Jeg går jo tur med begge samtidig og dem kan holde hverandre i selskap når jeg er borte og tilstede.

Hvor lurt er dette? Trenger noen erfaringer! Takker masse på forhånd!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver hund må trenes hver for seg, så ja det er dobbel jobb. Etterhvert som de blir eldre kan du gå tur med dem sammen, men det første halvåret-året må du påregne turer hver for seg. Så om du føler tiden ikke strekker til for en valp må du ikke finne på å anskaffe nr to nå.

Skrevet

Jeg ville ikke skaffet meg hund nr 2 før den første er mer voksen, og godt oppdratt. Husk at hund nr 2 lærer MASSE av hund nr 1.

Skrevet

Første gang vi fikk hund fikk vi to med tre måneders mellomrom og det gikk veldig fint, men vi var to voksne, som tok oss av hver vår hund. Hadde jeg vært alene hadde jeg ikke gjort det, men heller prøvd å bruke tiden på varierte aktiviteter for den hunden som allerede er der for å dekke energibehovet på ulike plan :Nikke:

Gjest gjest- silje
Skrevet

Det bør være 2års mellomrom på hunder, da er den ene voksen og oppdratt slik du ønsker at hunden skal være, og da vil valp nr 2 lære etter hund nr 1.

Jeg synes ikke det er en god idè å skaffe en valp til, bare for at den første valpen din har mye energi. det krever å ha en valp, og å skaffe seg en til kan gjøre at du ikke får trent noen av dem slik du ønsker.

Å trene hunden er jo det viktigste man gjør, det er jo slik man får den hunden man ønsker seg, og som gjør at den passer perfekt i ens liv..

Skrevet
Hver hund må trenes hver for seg, så ja det er dobbel jobb. Etterhvert som de blir eldre kan du gå tur med dem sammen, men det første halvåret-året må du påregne turer hver for seg.

Kvifor det? Fordi at ein skal trene dei på å gå fint, og det blir vanskeleg om dei er to? Eller er det ein anna grunn?

Skrevet
Kvifor det? Fordi at ein skal trene dei på å gå fint, og det blir vanskeleg om dei er to? Eller er det ein anna grunn?

1. De skal lære seg å bli trygge uten å ha den eldre hunden å støtte seg på.

2. Den eldre hunden vil ha behov for mer mosjon enn valpen.

3. Man får ikke trent på slikt som å gå pent osv når man går med to.

Skrevet

Fordi de forstyrrer hverandre og kan stresse både seg selv og den andre opp. Det kan være vanskelig å få gjennomført øvelser med avbrytelser fra den hunden som ikke blir trent hele tiden.

I tillegg synes jeg at jeg mister litt konsentrasjonen, og spesielt under innlæring synes jeg det er viktig at jeg som fører har maksimalt fokus på det jeg gjør.

:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! Jeg skaffet meg ny valp da min hund var ca 7 mnd gammel, av noe samme grunner som deg. Jeg tenkte og det at "blir ikke særlig mye ekstra arbeid, samme turer, spiser ikke SÅ mye", osv.. Tjaaa...

1. Nye valpen vil ikke BARE lære hunden din sin gode adferd.. Å nei du.. Den lærer seg helst de negative sidene.

(Om din hund f.eks gnager på møbler når den kjeder seg - "Å hei, det så gøy ut".)

2. Mens nye valpen er babyvalp skal den ikke gå tur.

3. Når du kan begynne å gå tur med den, skal du ikke gå lange turer med den. Valpen du har nå der i mot skal du gå lengre turer med.

4. Du må trene med begge hver for seg. Om du trener de sammen vil de bare distrahere hverandre og få deg litt irritert, og man skal ikke trene hunder når man er irritert! ;) Dessuten er de på forskjellige "nivå" i treningen som gjøre at det er vanskeligere å trene de sammen.

5. Du vil ha forventninger til nye valpen, men pass på.

Min første hund ble stueren på bare 1-2 uker, mens min andre (som jeg måtte avlive 6 mnd gammel pga sykdom) ble aldri stueren.

Min første hund bjeffet aldri, min andre hund var en skikkelig bråkmaker.

Min første hund gnagde aldri på møbler e.l, min andre hund er grunnen til at jeg nå skal bytte ut alt av møbler.

- og sånn kan jeg fortsette i all evighet -

MEN! De har fantastisk selskap i hverandre, og de får et bånd seg i mellom som du nesten blir sjalu på ;) Jeg måtte som sagt avlive min andre valp, men jeg skal ha ny igjen etter nyttår. Da er min nesten 1,5 år, så kanskje han kan hjelpe litt mer til med oppdragelse denne gangen ;)

Jeg personlig syntes det er en god idè å ha to hunder, for de gir hverandre så godt selskap, de bruker språket sitt seg i mellom så dette ikke forfaller, og ja, de har generelt godt av hverandre.

Men du MÅ være forberedt på at det ikke alltid er en dans på røde roser med to valper ;) Det krever en HEL del mer enn bare en. Det er 3 ganger så mye arbeid, og ca 10 ganger mer arbeid enn man skulle tro ;)

Lykke til!

Skrevet
Jeg har en hund/valp på 6 mnd, hun er verdens skjønneste:)

Men hun har så mye energi og jeg føler ikke at jeg strekker helt til, eller jeg er veldig redd for at hun skal kjede seg alene og vurderer å få en valp til:)

Men hvor mye mer "arbeid" er dette? Jeg går jo tur med begge samtidig og dem kan holde hverandre i selskap når jeg er borte og tilstede.

Hvor lurt er dette? Trenger noen erfaringer! Takker masse på forhånd!! :)

Hehe, du får nok ikke mindre, men mye mer jobb med to. Da har du to som har mye energi, og de får ikke og skal ikke bruke all energi på hverandre.

Som andre sier, vent til den du har er voksen. Så får du den som du vil ha den. Den vil også roe seg mye etterhvert, den er jo bare valp ennå.

Jeg har to selv, de er 10 mnd begge to. Den ene fikk jeg da hun var 8 uker, den andre kom i hus for en mnd siden, altså han var 9 mnd. Det er samme rase. Hun jeg hadde fra før, hadde roet seg veldig, og er også godt trent på lydighet osv. Går pent i bånd, er vant til det meste. Han er også veldig rolig og fin, går pent i bånd han også. Men sammen er de verre! Og det er verre å administrere to framfor en også.

Jeg har mine mye løs på tur, og ser hvor godt de trives med å løpe, leke og utforske sammen. Men de trenger mye trening hver for seg. Trener med dem hver dag, enten hjemme eller på hundetrening med klubben. Trener dem også sammen, for å få inne fellesregler.

Dette med selskap i hverandre. Ja, de har det. Men det medfører også mer jobb for meg, for jeg må ofte gå imellom for å hindre voldsom lek inne. Aktivisere, hindre krangel om tyggebein osv. De lærer, men det tar tid, de er unge, og det er mye jobb.

Jeg slapp en ny valpetid, det hadde jeg ikke orket nå. Å ha to tenåringer sammen går fint for min del, men det er MER jobb, ikke mindre, å ha to. Så hvis du føler du ikke strekker til med en, så forverrer nok den følelsen seg med to i hus. Særlig når den ene er valp, og den andre såpass ung.

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Vår golden retriever tispe er nå 1,5 år og siden 1,5 måned har vi en bordercollie-buhund-cocker-blandingsvalp.

Vi er så glad for at vi har valgt en hund til!

Vår golden er ikke typisk golden. Hun er verdens snilleste, men det er veldig vanskelig å lære henne noe nytt, og hun er fort litt redd i nye situasjoner. (jeg føler at det er noe med henne, hun er litt spesiell, akkurat med noen mennesker med fe adhd eller autism.)

Hun er veldig glad i barn og andre hunder. Hun var litt ensom den første år. Men nå vi har en valp til, hun har blitt så glad i den lille valpen, de leker dagen rund, de sover sammen, spiser sammen, går tur sammen...og hvis det skjer at jeg må ta med en hund og den andre skal være hjemme alene, da må du ser dem når de møtes igjen, da har de savnet hverandre skikkelig!

Den eldste har lært mye av den yngste. Blandingsvalpen er en utrolig klokk og smart hund som hører veldig bra på oss og gjør som vi sier, hun er meget lettlært, en stor forskjell med vår golden.

Hun har ikke lært noe rart av den største.

Jeg tror at det skulle har vart bedre hvis vi hadde hatt en valp tidligere. For meg er det ikke så mye ekstra jobb. jeg skal tur likevell, og mens den eldste tisset inne for uuuuuker (jeg ble nesten desperat), er den yngste renslig inni 2 uker. Jeg har mer 'fritid', fordi de leker mye sammen.

og hvis jeg trener dem, da tar jeg dem hver for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...