Gå til innhold

Hjelp, hvordan kjøper jeg briller?

Gjest Brilleberte

Anbefalte innlegg

Gjest Brilleberte

Jeg har hatt godt syn hele livet, men merket helt plutselig at det ikke fungerte som jeg skulle. Dro til optiker og sure enough - jeg har -1.25 på begge øynene. Jeg bestilte briller hos optikeren, men pga prisene ønsker jeg å kjøpe briller andre steder, evt på nett. Noen steder står det at man må ha en resept for å kjøpe briller, stemmer det? Hvordan ser i så fall en slik resept ut? Jeg fikk en lapp fra optikeren som heter "brilleseddel", her står det styrken, og en masse andre tall jeg ikke aner hva betyr (feks : visus H: 1,0 V 1.0 , Ukorr.Visus H: 0.5+ V:0.5- B: 0.7- , PD 60 og ADD 0.75). Det står også "ansvarlig optiker" og et navn, men dette er ikke håndskrevet. Er dette å regne som resept, eller bør jeg be om noe sånt når jeg drar for å hente brillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Du trenger ikke noen resept, men du trenger definitivt brilleseddelen din for å kjøpe briller.Selv om de tallene ikke sier deg noe, så vil de si en optiker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha lesebriller eller avstandsbriller? Eller begge (progressive)?

Synes det er rart du har fått beskjed om -1,25 på begge øynene, for det står ikke i den brilleseddelen du oppgir her.

Ser ut som om du har +0,5 på det ene øyet og -0,5 på det andre? Men siden du har addisjon er det styrke du skal legge til på lesebriller. -0,5 pluss +,075 blir da +0,25 og +0,5 pluss +0,75 blir +1,25. I lesebriller, du vil ikke se så mye med dem på avstand.

Er det første gangen du skal ha briller hadde jeg ikke kjøpt på nett! Ta med deg brilleseddelen til en annen optiker (som er billigere (Brilleland har 1,- for alle innfatninger ut neste uke)) - ikke noe problem det.

PD er avstanden mellom pupillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bro Bro Brille

Ingen "resept" trengs, men for å sikre at du får glass som er best mulig tilpassa dine glugger så må du få en optiker til å måle øynene dine. Da får du en brilleseddel som de kan produsere glassene etter.

Det er ikke bare styrke som er viktig, men har du skjeve hornhinner (astigmatisme, veldig vanlig...) så må det litt skjev-sliping til og det er ikke vanskelig med dagens datastyrte slipemaskiner. Rettere sagt skjev-kapping muligens. Kjenner ikke denne bransjen på innsiden, men jeg tror ikke de sliper overflatene på glass til vanlig. Bare kapper ut et område av alt for store ferdig-slipte glass etter hva slags skjev hornhinne man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brilleberte

Hei, tusen takk for svar! Jeg har ikke skjeve hornhinner eller noe sånt, og likt på begge øynene. Jeg har prøvd en del briller hos optikeren "min", og har bestilt et par som jeg skal hente til uka. Jeg er på jakt etter rimelige "ekstrabriller" til å bruke hjemme (har 2 barn, og de brillene til over 5000 som jeg skal kjøpe hos optikeren tør jeg rett og slett ikke bruke hjemme mens ungene herjer rundt).

Så kort fortalt så tar jeg altså med meg brilleseddelen min til en optiker, evt sende den inn hvis jeg bestiller over nett (har noen erfaring med denne websiden forresten? http://www.favoptic.com/) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brilleberte

Synes det er rart du har fått beskjed om -1,25 på begge øynene, for det står ikke i den brilleseddelen du oppgir her.

Ser ut som om du har +0,5 på det ene øyet og -0,5 på det andre? Men siden du har addisjon er det styrke du skal legge til på lesebriller. -0,5 pluss +,075 blir da +0,25 og +0,5 pluss +0,75 blir +1,25. I lesebriller, du vil ikke se så mye med dem på avstand.

Er det første gangen du skal ha briller hadde jeg ikke kjøpt på nett! Ta med deg brilleseddelen til en annen optiker (som er billigere (Brilleland har 1,- for alle innfatninger ut neste uke)) - ikke noe problem det.

PD er avstanden mellom pupillene.

Hei, jeg tok ikke med de tallene jeg forstod av brilleseddelen, altså : Høyre - SPH -1.25 og Venstre SPH -1.25 , så det med -1.25 stemmer nok, men resten aner jeg ikke. Takk for svar forresten :) Det er avstandsbriller jeg skal ha, trenger ikke lesebriller, ser helt fint på inntil en meters avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke samsvar mellom brilleseddel og brillestyrke, fordi optikeren har korrigert for litt kjeve hornhinner og et par andre ting i styrken i stedenfor i glassene. funker som ei kule for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter rimelige "ekstrabriller" til å bruke hjemme (har 2 barn, og de brillene til over 5000 som jeg skal kjøpe hos optikeren tør jeg rett og slett ikke bruke hjemme mens ungene herjer rundt).

Så kort fortalt så tar jeg altså med meg brilleseddelen min til en optiker, evt sende den inn hvis jeg bestiller over nett (har noen erfaring med denne websiden forresten? http://www.favoptic.com/) ?

Hei. Jeg har bestilt briller hos favoptic.com og det fungrte bra. Jeg bestilte 3 par infatninger på hjemlån for å se hvilke jeg passet/likte best. Jeg la med kopi av brilleseddelen min når jeg sende prøveinfatningene tilbake og etter en drøy uke kom brillene i postkassa. I pakken lå giro for betaling og angrerettskjema om jeg skulle angre kjøpet.

Jeg har også kjøpt billige briller hos Brilleland der en kan kjøpe komplett brille til 155 kr.

Lensway har også brillebutikk på nett, men jeg har ikke bestilt hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brilleberge
Hei. Jeg har bestilt briller hos favoptic.com og det fungrte bra. Jeg bestilte 3 par infatninger på hjemlån for å se hvilke jeg passet/likte best. Jeg la med kopi av brilleseddelen min når jeg sende prøveinfatningene tilbake og etter en drøy uke kom brillene i postkassa. I pakken lå giro for betaling og angrerettskjema om jeg skulle angre kjøpet.

Jeg har også kjøpt billige briller hos Brilleland der en kan kjøpe komplett brille til 155 kr.

Lensway har også brillebutikk på nett, men jeg har ikke bestilt hos dem.

Tusen takk, dette var kjempehjelpsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig jeg kunne hjelpe.

Jeg tror at de fleste optikerkjeder har tilbud på komplette briller slik Brilleland har til 155 kr. Mener jeg har kjøpt komplett brille hos Interoptik for flere år side til 395 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På brilleland koster et par brilleglass nå 1320,-. Muligens de skal ha et par hundrelapper for antirefleks og sånt. Men vanlige glass koster 660,- (2.300,- om man velger innfatning uten hel ramme). Og alle infatninger koster 1,-.

5.000,- for et par helt enkle briller vil jeg si er ganske så selvforskyldt - mesteparten må da være innfatningen?! Eller en veldig dyr optiker. Jeg har kjøpt briller til den prisen, men da har det vært kjempedyre og spesielle glass pga. spesiellt syn. Og innfatning til et par-tre tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brilleberte
På brilleland koster et par brilleglass nå 1320,-. Muligens de skal ha et par hundrelapper for antirefleks og sånt. Men vanlige glass koster 660,- (2.300,- om man velger innfatning uten hel ramme). Og alle infatninger koster 1,-.

5.000,- for et par helt enkle briller vil jeg si er ganske så selvforskyldt - mesteparten må da være innfatningen?! Eller en veldig dyr optiker. Jeg har kjøpt briller til den prisen, men da har det vært kjempedyre og spesielle glass pga. spesiellt syn. Og innfatning til et par-tre tusen.

Innfatningen kostet ca 2300 (de var de billigste av de hun kom med som jeg prøvde), resten av prisen var for glassene, antirefleks og antiripebehandlet, og "tilpasning". Jeg ante ikke at glassene kom til å bli så dyre, jeg fikk sjokk da jeg fikk den totale regningen, så jeg handler neppe briller der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man problemer med synet kommer man fort opp i dette. Har man ulik styrke på øynene, skjeve hornhinner ol må man opp i 2000 i grunnpris. Har man større styrke enn 3 +/- må man også ha spesialglass for at de skal være tynne nok til å kunne gå med dem, og det koster 2000 ekstra per brillepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man problemer med synet kommer man fort opp i dette. Har man ulik styrke på øynene, skjeve hornhinner ol må man opp i 2000 i grunnpris. Har man større styrke enn 3 +/- må man også ha spesialglass for at de skal være tynne nok til å kunne gå med dem, og det koster 2000 ekstra per brillepar.

Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og har kjøpt komplett brille til 155 kr hos Brilleland. Skal glassene antirefleksbehndles betaler man ekstra for dette. Jeg vil bare poengtere at det går an å kjøpe briller billig, men selvsagt blir det endel dyrer hvis en trenger tynnere glass.

Favoptic tilbyr også tynne glass, sjekk ut nettsiden for pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glør: i dette tilfellet mener jeg at dyre briller var selvforskyldt. For her var det ingen fordyrende ting ved synet.

Her er det betalt 1350,- pr. glass og det er ikke så ille dersom det er med alle behandlinger. 660,- hos Brilleland er uten noe som helst ekstra (vet ikke om det er med for skjeive hornhinner, er noen som skal ha ekstra for det også).

Jeg har selv brukt mange tusen på nye briller og -glass. Men det er fordi jeg har spesielle glass som har kostet flesk. Ikke noe jeg velger (annet enn at jeg velger å ha briller for å se godt da). Nå har prisen på disse spesialtilpasningene også gått ned, så jeg slipper å betale 3.000,- ekstra pr glass, ble bare 400,- ekstra pr. glass denne gangen. :) Det tar jeg i mot med åpne armer, etter å ha byttet briller/glass et par ganger i året i det siste. Men jeg slapp uansett å betale siste gangen nå, gikk på noe garantigreier. 5.000 spart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og har kjøpt komplett brille til 155 kr hos Brilleland.

Men er dette med glass som eventuelt kan tilpasses at man har ulik styrke på øyenene, eller er det bare ferdiglagde lesebriller? (Spør litt mye, siden jeg snart skal kjøpe briller selv også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_zellica_*

Man behøver absolutt ikke å legge mange tusen i briller nå til dags. Det er en kjent sak at optikerne legger på en svimlende høy avanse på produktene sine, og at man kan få like bra briller ved å kjøpe på nett.

Jeg har gått gradene nedover fra dyre optikerbriller via spacsavers, til favoptic. Og ser ingen forskjell på kvaliteten. Faktisk er mine innfattningsløse briller kjøpt på favoptic, bedre enn mannens kjøpt på synsam. De må etterstrammes en gang i måneden, og er noe skikkelig ræl, selv om de kostet flere tusen mer enn mine.

Datteren min måtte ha briller som 9 åring, og disse kjøpte vi på spacsavers. Det tok ikke et år, så hadde hun forandret syn, og da bestemte jeg meg for å kjøpe på nett. Nå har hun byttet briller for annen gang, og jeg har enda ikke betalt det samme for disse to parene som jeg gjorde for det første paret. Og innfattningen er i en helt ok kvalitet. Glassene er den samme kvaliteten som hos optiker.

Så jeg kan absolutt anbefale å kjøpe på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gradene nedover fra dyre optikerbriller via spacsavers, til favoptic. Og ser ingen forskjell på kvaliteten.

Hvordan er det med toll/mva på favoptic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...