Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Jeg jobber som lærer for en andreklasse. I dag så var det en elev som hadde med brus på skolen. Det er andre gangen på en måned. Første gangen så sa jeg at det var greit for den dagen, men at jeg kom til å ta det om det gjentok seg. Det godtok han, men i dag så hadde han brus med seg i gjen og sa at de hadde ikke noe annen drikke hjemme. Jeg jeg til han at skolen har regler og at jeg var nødt til å ta det og at jeg ville ringe hjem om det gjentok seg. Han gav det fra seg uten noe bråk. Jeg sa også at det var vann i springen om han ble tørst. Senere på ettermidaggen så ringer det visst en veldig sinna far hjem til meg og spør om hvorfor jeg tok fra sønnen hanns brusen. Jeg forklarte han det, men hørtes ikke ut som han forstod. Jeg spurte også hvorfor ikke sønnen kunne få med vann, men det likte han vist ikke. Faren sa også at det var tomt for saft og brus var det eneste de hadde og mente at sønnen ikke kunne tørste i hjel. Men det jeg egentlig lurer på. Gjorde jeg det riktige? Hvordan ville du reagert om det var sønnen din? Mener selv jeg gjorde det riktige, men fikk litt dårlig samvittighet eller noe ekkel følelse etter den uhyggelige telefonen jeg fikk.
Mixelite Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Så lenge barnet hadde fått en advarsel før og klar beskjed om at skolen ikke tillater brus, synes jeg ikke du har noe å ha dårlig samvittighet for. Så er det jo en annen skål å lure på hvorfor skolen tillater saft og ikke brus...
kissmequick Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Jeg hadde ikke tilatt det første gangen heller. Og ville fortalt faren at skolen ikke synes det er en glitrende ide å stappe 25 syvåringer fulle av sukker når de skal konsentrere seg. Hvis en får må alle få ikke sant?
Wildy Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Og jeg håper mine barn lærere tar fra de brusen om de skulle finne på å ha det med seg på skolen! Brus hører til lørdagsgodtet, ikke matpakken. Om man ikke har annet er det alltids vann i springen, så faren for at han tørster ihjel er vel heller liten.....
lilljan Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Jeg hadde heller ikke tillatt det første gangen. Jeg hadde tatt den og latt det storme rundt ørene mine. Dette er en regel veldig få ikke forstår. Du har vært uheldig og møte på en av de foreldrene. Jeg hadde likevel ikke brydd meg om far ble sur
Gjest Smaragd Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Alle skoler har da vel regler for sånt? Enten er det lov, eller så er det ikke lov. Det høres ut som om du er en veldig fersk lærer siden du blir usikker av dette... Du må sette deg inn i reglene på skolen, og finne en måte og formidle dette videre til foreldrene. Er det ikke lov med brus på skolen, ja så er det ikke lov! Da er det faktisk rektor sin sak, om dette er en far som ikke godtar skolens regler. En lærer kan jo ikke bare gjøre som han vil - en har regler å følge. Der samme gjelder jo for foreldrene/elevene.
leirbål Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Jeg synes du gjorde en god jobb. Brus på skolen er evt. kun for veldig spesielle anledninger hvor skolen har gjort det klart at det er greit. Hvis du tillater dette må du også være villig til å undervise en hel klasse med elever som nettopp har helt i seg en hel masse brus. For får en lov, må alle få lov. Og når du bryter den regelen, kan jo andre foreldre forlange at du bryter andre regler. Hva om en forelder ringer og sier cd spilleren du inndro må eleven få tilbake, for h*n klarer ikke å gjøre lekser uten musikk. Og høretelefoner ødelegger jo hørselen til den håpefulle... Litt teit eksempel, men ikke gi etter selv om en far ikke klarer å oppføre seg ordentlig.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Jeg jobber som lærer for en andreklasse. I dag så var det en elev som hadde med brus på skolen. Det er andre gangen på en måned. Første gangen så sa jeg at det var greit for den dagen, men at jeg kom til å ta det om det gjentok seg. Det godtok han, men i dag så hadde han brus med seg i gjen og sa at de hadde ikke noe annen drikke hjemme. Jeg jeg til han at skolen har regler og at jeg var nødt til å ta det og at jeg ville ringe hjem om det gjentok seg. Han gav det fra seg uten noe bråk. Jeg sa også at det var vann i springen om han ble tørst. Senere på ettermidaggen så ringer det visst en veldig sinna far hjem til meg og spør om hvorfor jeg tok fra sønnen hanns brusen. Jeg forklarte han det, men hørtes ikke ut som han forstod. Jeg spurte også hvorfor ikke sønnen kunne få med vann, men det likte han vist ikke. Faren sa også at det var tomt for saft og brus var det eneste de hadde og mente at sønnen ikke kunne tørste i hjel. Men det jeg egentlig lurer på. Gjorde jeg det riktige? Hvordan ville du reagert om det var sønnen din? Mener selv jeg gjorde det riktige, men fikk litt dårlig samvittighet eller noe ekkel følelse etter den uhyggelige telefonen jeg fikk. Det er ikke greit å si "ja" første gangen, også plutselig nei. Reglene skal være klare fra før det sekundet elevene entrer klasserommet første gang. Alle de andre snapper opp signalene om usikkerhet og inkonsekventhet med en gang. "Det er ikke nøye", er signalet du gir. Du må vite på forhånd hva du vil akseptere og ikke, og det kan du ikke vike fra. Ordnung muss sein. Om foreldre lurer på hvorfor, så er svaret at det ikke er tillatt. Selvsagt tørster ikke elven, det er vann i springen og glass finnes vel?
Gjest faerytale Skrevet 25. september 2009 #9 Skrevet 25. september 2009 (endret) Jeg hadde tatt fra ham brusen. Har gjort det flere ganger selv med elever, men har ikke opplevd at foreldrene har ringt og kjeftet på meg for det ...og jeg håper inderlig - når den tid kommer - at mine barns lærere også kommer til å ta fra dem deres brus. Endret 25. september 2009 av faerytale
kissmequick Skrevet 25. september 2009 #10 Skrevet 25. september 2009 Første periode jeg var vikar på en ungdomsskole så sølte en av mine elever maling på genseren sin. Jeg prøvde å hjelpe og vaske det vekk (det var akryl) ba han om å holde det bløtt og vaske det med en gang han kom hjem. Tenkte ikke mer på det egentlig, siden jeg både hadde informert om at vi malte med akryl, og det var vanskelig å få bort, og hadde satt fram en boks gamle skjorter de kunne ta på hvis de var redde for klærne. Jeg var heller ikke alenevikar denne timen, så han sølte ikke på seg på grunn av uro eller noen andre elever, det var stille og rolig og han plantet en albue i naboens malingboks. Så, en ukes tid etterpå ringte moren til denne eleven og regelrett skjelte meg ut. Hun hadde sporet opp nummeret mitt, og ville at jeg skulle erstatte denne genseren (som visstnok kostet nesten 2000 kroner) personlig, når jeg prøvde å si at hun burde kontakte rektor ble hun ellevill og krevde at jeg skulle stå til personlig ansvar for feil begått i mine timer. Hun var også utrolig frekk, kalte meg umoden og ansvarsløs fordi jeg ikke ville erstatte plagget, og ville at hun skulle kontakte rektor og ikke ringe meg personlig. Hun nektet å kontakte rektor, ville ikke ha erstatning fra skolen, og ville at jeg skulle møte henne i byen og ta ut penger til henne... Da jeg kom fram til skolen (hun ringte meg på veien) var jeg helt skjelven og satt ut av å ha blitt behandlet på den måten, da jeg prøvde å fortelle rektor hva som hadde skjedd så begynte jeg å gråte >.> Heldgvis var han veldig grei, og tok kontakt med henne og fikk henne til å ikke ringe meg igjen. Denne historien har kanskje lite med tema å gjøre, men det er veldig lett å bli fullstendig satt ut når andre mennesker oppfører seg på en måte du ikke forventer / er vant til. Jeg skjønner godt at du har en ekkel følelse, min satt i lenge etter den dagen, men til syvende og sist så hadde du rett, du må bare prøve å komme over skuffelsen av at andre mennesker kan være idioter
Gjest annemor30 Skrevet 25. september 2009 #11 Skrevet 25. september 2009 Jeg hadde ikke tilatt det første gangen heller. Og ville fortalt faren at skolen ikke synes det er en glitrende ide å stappe 25 syvåringer fulle av sukker når de skal konsentrere seg. Hvis en får må alle få ikke sant? Iflg forskning så blir ingen hyperaktive av å få i seg sukker da men......
kissmequick Skrevet 25. september 2009 #12 Skrevet 25. september 2009 Iflg forskning så blir ingen hyperaktive av å få i seg sukker da men...... Sa ingenting om hyperaktivitet, men plutselig høyt blodsukker, for så plutselig fallende blodsukker = ikke den beste oppskriften for konsentrasjon og læring?
Kanutte Skrevet 25. september 2009 #13 Skrevet 25. september 2009 Iflg forskning så blir ingen hyperaktive av å få i seg sukker da men...... Ikke nødvendigvis, men skal vi ha en kosetime tar vi ikke den i 1. time men på slutten av dagen.... Til HI: Jeg er også lærer og hadde glatt bedt barnet legge brusen i sekken og drikke vann på skolen, allerede første gangen. Brus og søtsaker har ingenting å gjøre i en skolehverdag.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #14 Skrevet 25. september 2009 Hvis det står i ordensreglementet at det ikke er tillatt med brus så er det ingen tvil om at man skal ta fra barnet brusen. Far får ta det med ledelsen om han er uenig i ordensreglementet.
Gjest strykebrett Skrevet 25. september 2009 #15 Skrevet 25. september 2009 Stakkars unge. "Liker ikke vann" er jo bare fordi han får andre ting enn vann å drikke hjemme til hverdags. Jeg kjenner folk som har hatt det sånn hjemme i oppveksten og de har som voksne store problemer med å slutte å drikke brus. Over til den rasende faren: du gjorde helt rett i å ta fra ungen brusen. Hvis han ikke liker reglene som er på skolen kan han jo ta det opp på neste foreldremøte så får han kanskje merke hvordan folk flest ser på brus til hverdags. Barn har jo ikke begrep om kosthold, de trenger å å gode vaner inn i oppveksten.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #16 Skrevet 26. september 2009 Du gjorde helt riktig. Og klage kan han gjøre til rektor. Makan til oppførsel på voksen folk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå