Arielle Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Har en gutt på 2 år og 7 mndr. Nå er vi hjemme med vannkopper, og han har fått så mange vannkopper på rumpa at han skal gå mye uten bleie. Tenkte at når vi nå skulle være så mye hjemme, kanskje vi kunne ta avvenning av bleie med det samme. Vi har holdt på i et halvt år med pottegåing, men han er svært lite motivert. Det virker nesten ikke som han merker at han må på do heller. Vi har prøvd med ros, bøker om andre som går på potte og klistremerkebelønning. Han synes det er veldig gøy med klistremerkene, men er likevel ikke så interessert i å sitte på potte. Han bryr seg rett og slett ikke om det. Noen som har opplevd det samme? Noen tips? Bør jeg bare vente til han blir eldre og satse på at det ordner seg? I eldre dager slutta de jo med bleie når de var rundt ett år, da tenker jeg at han må klare å slutte når han er to og et halvt... :klø: Han kunne alfabetet da han var to, kan nesten lese, regner sammen små tall, teller til 60,snakker rent, men POTTETRENING? Nei, DET skjønner han ikke..
Leifr Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Kan ikke hjelpe så mye direkte -- vi begynte i helt motsatt ende, har plassert pjokken på potta under hvert bleieskift (når vi ikke er ute av huset) siden han var 7 måneder; han har blitt rimelig flink til å gjøre både det ene og det andre mens han sitter der (er vel et stykke igjen til han lærer å holde seg/si fra, så mye går fortsatt i bleien). Nå er han 14 måneder og er i en fase hvor det er kjedelig å sitte lenge på potta og mye morsommere å heise seg opp og spasere rundt; vi håper det går litt over etterhvert. Grunntanken med å begynne så tidlig var nettopp at potta "alltid" skal ha vært en del av rutinen hans.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Jøss - kan lese før han er tre? Ja, da forstår jeg at fokuset er noe annet enn bleia... Bortsett fra det så er ungen helt normal som ikke bryr seg om potte. La ham få fred og ro og sitte der å telle til 60 (!) så kommer bleieslutt når han er klar for det.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Kanskje han heller ville likt et sånn lite dosete til barn som du setter oppå doen,siden han er blitt så stor? Barnet mitt er litt over 2 år og bruker fremdeles bleie,men h.n liker å sitte på en ordentlig do
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Når dere er hjemme nå, kan du øke intensiteten i læringen, slik at han får flere mestringserfaringer og flere belønninger (kanskje større belønninger også). Da gir du han rikelig å drikke, med vanndrivende effekt. F.eks cola, urge brus, søtet fruktte. Det blir kraftigere vannlatningstrang og flere toalettbesøk. Ha på lite klær, så det er lett å komme på do. Kanskje ta av bleie eller bytte til tøybleie, så han kjenner bedre hvis han tisser utenom, papirbleier absorberer fort og blir behagelige. Har dere romslig bad, kan dere leke der.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Har en gutt på 2 år og 7 mndr. Nå er vi hjemme med vannkopper, og han har fått så mange vannkopper på rumpa at han skal gå mye uten bleie. Tenkte at når vi nå skulle være så mye hjemme, kanskje vi kunne ta avvenning av bleie med det samme. Vi har holdt på i et halvt år med pottegåing, men han er svært lite motivert. Det virker nesten ikke som han merker at han må på do heller. Vi har prøvd med ros, bøker om andre som går på potte og klistremerkebelønning. Han synes det er veldig gøy med klistremerkene, men er likevel ikke så interessert i å sitte på potte. Han bryr seg rett og slett ikke om det. Noen som har opplevd det samme? Noen tips? Bør jeg bare vente til han blir eldre og satse på at det ordner seg? I eldre dager slutta de jo med bleie når de var rundt ett år, da tenker jeg at han må klare å slutte når han er to og et halvt... :klø: Han kunne alfabetet da han var to, kan nesten lese, regner sammen små tall, teller til 60,snakker rent, men POTTETRENING? Nei, DET skjønner han ikke.. Han er vel enkelt og greit ikke helt moden enda. Husker at jenta mi var helt uinteressert i potte og do i den alderen, men tørr ble hun,3 år gml. Ikke stress med dette.Ta det som det kommer, men det er fint du er bevisst på det, plutselig kan interessen komme og han blir tørr. Det at barna ble tidligere tørr før i tiden kan være pga at de brukte tøybleier som gir de en mer realistisk følelse av at de faktisk tisser og blir våte. De moderne papirbleiene blir jo ikke våte. Jeg har også hørt at barna gjerne ble tørre i ettårsalder i riktig gamle dager. Til og med min bestemor sa dette om sine barn. På den tiden hadde de hverken vaskemaskin eller innlagt varmt vann. For hver bleie de slapp å vaske var det mye arbeid og tid spart. Barna ble satt på potte (tror jeg) svært svært ofte , og de gikk/krøp antagelig uten bleie når det var mulig. Nå er det enklest og mest behagelig å putte på barnet en "superbleie" som knapt nok blir våt, og det resulterer i at barna faktisk blir eldre enn noensinne når de blir bleiefri. Når barna går uten bleie og ofte settes på potte så skjer det noe med prosessen som gjør at barna raskere klarer å regulere tissingen selv. Har også lest at barna i Kina ikke bruker bleie,men har hull i buksebaken.Når de må så setter de seg enkelt ned og gjør det. Vet ikke om det er slik enda.
Umuriel Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Er han mer interessert i doring da? Vi begynte med potte med en gang gutten kunne sitte, og han er nå 22 måneder gammel og så og si tørr hvis vi følger opp med toalettbesøk jevnlig (han gir beskjed når han må bæsje, men ikke like oppmerksom på tissing). Han mistet imidlertid interessen for potta da han var rundt året gammel, og vi kjøpte da doring. Det syns han er stas for da får han gå på do på samme måte som voksne gjør.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 Har også lest at barna i Kina ikke bruker bleie,men har hull i buksebaken.Når de må så setter de seg enkelt ned og gjør det. Vet ikke om det er slik enda. Det var slik i 2002 i hvertfall, ute og inne, på flesteparten av ungene. Men ville ikke hatt det på egne barn, i egen sofa
Arielle Skrevet 26. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. september 2009 Doring er helt uaktuelt for ham. Han nekter. På potta kan han sitte å lese og slikt, det kan han ikke på do, for der må han sitte og holde seg fast. Vi stresser egentlig ikke med det, men nå er vi på en måte tvunget til det, siden han synes det er så ekkelt å gå med bleie når han har vannkopper. Så da må han gå uten.. Håper på å ikke få sånn kjempemange uhell. Tissing er greit, men...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Det var slik i 2002 i hvertfall, ute og inne, på flesteparten av ungene. Men ville ikke hatt det på egne barn, i egen sofa He he. Helt sant, det virker lite renslig
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Sønnen min er over 3 år og nekter å sitte på do eller potte. Vi prøver, men vil ikke presse han for mye. Han blir nok klar en gang han også.
Xanadus Skrevet 26. september 2009 #12 Skrevet 26. september 2009 Fant noe her: http://www.imsevimse.se/pdf/blojor_DN-05.gif
Arielle Skrevet 27. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 27. september 2009 Da har vi prøvd å la ham gå uten bleie i tre dager. det virker som han er like overrasket som oss hver gang han tisser eller bæsjer. Virker som han ikke kjenner det i det hele tatt... :klø:
Gjest Purple Haze Skrevet 27. september 2009 #14 Skrevet 27. september 2009 Å bli bleiefri handler om modning av hjernen. Å klare å koble følelsen av å måtte gå på do med det som faktisk kommer ut. Nytter ikke å presse dette fram (no pun intended). Om han er aldri så langt framme, rent intellektuelt sett, har det ingen sammenheng med de fysiologiske prosessene som skjer med kroppen. Vent til våren, er mitt råd. Har sett mange eksempler på foreldre som vil tvinge dette fram hos barn som ikke er modne for det. Det resulterer i masse mas og stress, og et barn som får nederlagsfølelse hver gang det skjer et uhell.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #15 Skrevet 27. september 2009 Min gutt er tre år og en måned og er helt uintressert i doring eller potte. Vi prøver å ikke stresse men tenker jo at det er på tide. Han setter seg i et hjørne og sier ikke plag meg, dersom vi kommer til og vil at han skal gå på do. Hva gjør vi da? Noen tips...
Susan Sto Helit Skrevet 28. september 2009 #16 Skrevet 28. september 2009 Dette er noe barn blir klare for på forskjellig tid. Det er absolutt ikke uvanlig at et barn på under 3 år ikke er klar. Og dere gjør sansynligvis vondt værre hvis dere prøver å presse det fram for tidlig. Du kan evt. gå over til billigere bleier, som føles våtere. Det kan hjelpe for noen. Jeg ville nok ventet til sommeren eller interessen kom, og tatt det da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå