Gå til innhold

Riktig å kontakte ungdomskjæreste som ikke har det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg som skriver dette er mann midt i 30-årene. Da jeg var 17 fikk jeg en jevngammel kjæreste jeg var veldig glad i. Dessverre tok det slutt etter et års tid, hun syntes jeg var for traust og kjedelig for henne (det stemte nok). Hun hadde hatt en på si i noen uker før hun gjorde det slutt med meg. Dette var selvsagt veldig trist for meg da det skjedde, men jeg kom over det etter noen måneder. Jeg flyttet til en annen by og fikk etter noen måneder en ny kjæreste som jeg etter noen år ble gift med, i dag har vi fire barn og har det fint sammen på alle måter.

Da jeg ble kjent med hun som i dag er min kone brøt jeg i praksis all kontakt med gammelkjæresten. Vi hadde/har jo selvsagt en del felles venner og har møttes i et par bryllup og slikt, men jeg har ikke hatt annen kontakt med henne enn å hilse høflig de 2-3 gangene vi har møttes på den måten. Jeg verken hatt noe ønske om eller behov for å ha kontakt med henne. Hun har av og til sendt en mail, men jeg har sjelden svart på disse. Gammelkjæresten ble etterhvert samboer med ham hun hadde på si.

For noen uker siden fikk jeg ved en tilfeldighet høre fra en felles bekjent at gammelkjæresten bodde flere år sammen med den nye typen sin, men de fikk aldri noen barn. Til slutt skal hun ha forlatt ham fordi han hadde vært fæl med henne (jeg vet ikke hva - om det var vold, utroskap eller annet). Nå bor hun visst alene på en hybel og har det ikke så greit. Hun har ingen egen familie (begge foreldrene døde, ingen søsken).

Siden jeg fikk vite om dette har jeg hatt et groende medynk for henne. Jeg er IKKE interessert i å ha noe sidesprang eller kjæresteforhold til henne, men jeg kunne tenke meg å ringe eller maile henne for å spørre hvordan det går. Det er to grunner til at jeg ikke gjør dette:

- Lojalitet overfor kona. Jeg er redd hun ikke vil like tanken på at jeg vurderer å snakke med en ex (som jeg har hatt tilnærmet null kontakt med de siste 17 årene).

- Redd for å støte gammelkjæresten, eller for at hun skal tolke det som at jeg legger an på henne.

Hva burde jeg gjøre? Har tenkt på å sende en bok eller et kort eller blomst anonymt hvor hun får litt støtte.

Kona hadde ingen kjærester fra hun var 8 år til hun traff meg, så jeg klarer ikke helt å speilvende situasjonen for å se det fra hennes synsvinkel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke gjøre noe med dette. Det ville blitt helt feil.

Skrevet

Har du snakket med kona di om saken, hva sier hun? (Har du ikke snakket med henne, er det noe du absolutt gjøre, du har jo ikke noe å skjule)

Jeg synes det var en veldig koselig ide å sende henne noe anonymt :)

Skrevet

Hvis du vil hjelpe henne, kan du ikke snakke med kona di om det? Kanskje dere kan invitere henne til dere en kveld? Eller at kona di kan treffe henne?

Du kan jo via felles venner finne ut om hun har noen støttespillere i det helle tatt, og hvis ikke kan du ta kontakt med noen som er nærmere til å hjelpe henne enn hva du er.

Skrevet

Synes ikke det høres feil ut i det hele tatt, jeg. Snakk med kona di. Dette er ikke noe hun burde reagere på, så lenge du gjør det klart og tydelig at det er fordi du er bekymret og har medfølelse for henne, ikke fordi du vil være utro eller er forelsket igjen. Fint å se mennesker som bryr seg om andre :)

Skrevet

Snakk med kona di.. :) Det er jo tross alt over 15 år siden, og så fremt dere ikke har andre problemer i forholdet som går på tillit, så synes jeg ikke tanken din er gal...

Men, snakk med kona di. Ellers blir det galt. Men helt ærlig.. Hva betyr et forhold i den alderen? Det kunne jo like gjerne vært en vanlig ungdomsvenninne/nabo/skolekamerat? :)

Skrevet

Sånn bortsett fra at du synes synd i gamlekjæresten, hvorfor vil du ta opp kontakten? Vil du at dere skal være venner, hva er det du ser for deg skal skje etterpå? Jeg synes ikke du skal ta kontakt bare for å si hvor synd du synes på henne. Hun vil helt sikkert synes det er ydmykende og pinlig, men kanskje det er det du vil? For det virker som du bruker mye energi på en kvinne som dumpet deg for 17 år siden mens dere begge var unge...

Skrevet

hva er det med folk og analysere alt?han sier han vil hjelpe henne fordi hun har det tøft.trenger det være så mange skjulte motiver i alt man foretar seg liksom?

jeg hadde satt pris på det , hvis jeg var hun , og følte meg jævelig og alene. og jeg hadde ikke tenkt tanken på at du prøvde å sjekke meg opp hvis du hadde tatt kontakt.

men som andre sier , fortell konen din om det her , så ikke hu tror at du har noen skjulte motiver når hun finner det ut ett halvt år etterpå.

Skrevet

Blir litt overrasket over svarene her. Jeg er 36 år og hadde også en kjæreste da jeg var 17. Dersom jeg fikk vite at han ikke hadde det så greit nå, så ikke tale om at jeg hadde tatt kontakt. Han ville jo sikkert opplevd det som totalt ydmykende, for ikke å snakke om at han ville tro jeg hadde følelser for han fortsatt. Nei, dette virker bare helt merkelig for meg.

Skrevet

Hadde min mann begynt å snakke om en gammelkjæreste på det viset hadde jeg blitt forbanna. Dere har ikke kontakt, har heller aldri hatt kontakt. Hun er ikke ditt ansvar. Og det er ikke din oppgave å "redde" henne.

Skrevet

både som kone/kjæreste og ikke minst "eks-kjæreste" når man var 17 - så hadde jeg synes dette var veldig merkelig.

ikke fordi jeg hadde trodd personen hadde hatt noen motiver, men fordi det blir helt underlig for meg at en gutt som kjente meg når jeg var tenåring synes det er naturlig å ta kontakt med meg i mitt voksne liv.....

jeg hadde følt det ganske beklemt - i tillegg til at jeg i så tilfelle hadde vært i en situasjon hvor jeg ikke hadde ønsket kontakt med noen jeg ikke kjente veldig godt - og aller minst med en jeg var sammen med i tenårene og selv gjorde det slutt med........

jeg har opplevd å bli kontaktet av en såkalt ungdomskjæreste(og han hadde ingen motiver da han generelt kontaktet alle andre han kjente i byen pga flytting) - men jeg synes det var helt kleint.

hvorfor i alle dager skal jeg måtte relatere meg til noen jeg ikke engang ønsket mer kontakt med for så mange år siden?

mitt råd er å la være. møter du henne på gaten så kan du heller ta kontakt med henne da og gi henne noen oppmuntrende ord.

Skrevet

Jeg synes du ser "det å ha det bra" kun ut i fra ditt eget perspektiv. Det å ha familie. Det å bo sammen med noen. En bosituasjon som er større enn en hybel.

Hvis hun har vært i et dårlig forhold i flere år, skal du ikke banne på at hun bare har det tøft på hybelen sin. Kanskje hun endelig føler seg fri, og at det er godt for henne å være alene, slik at hun kan bygge sin egen selvstendighet, og sitt eget liv.

Det er 20 år (!) siden dere hadde kontakt sist.

Jeg er enig med de som synes det er merkelig. Det virker ikke som at du er over henne/ ideen om henne.

Skrevet

Vil bare legge til en personlig detalj, og det er at dersom noen hadde tatt kontakt med meg pga MEDYNK hadde jeg smelt den velmente boken inn i trynet på vedkommende med melding om å holde seg langt unna meg.

Dette er jo forskjellig fra person til person, men folk som vil "hjelpe" meg fordi de føler "medynk" trenger jeg ikke i livet mitt. Jeg har rett og slett ingenting til overs for dem.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg syns også at det er merkelig å ta kontakt med henne nå. Dere har tross alt ikke hatt noen form for vennskapsforhold på åresvis. Da blir det merkelig å plutselig skulle hoppe inn i livet hennes igjen.

Skrevet
Hva burde jeg gjøre? Har tenkt på å sende en bok eller et kort eller blomst anonymt hvor hun får litt støtte.

Kona hadde ingen kjærester fra hun var 8 år til hun traff meg, så jeg klarer ikke helt å speilvende situasjonen for å se det fra hennes synsvinkel...

Du burde ikke gjøre noenting! Bare fordi du var ungdomskjæresten hennes betyr ikke at du kjenner henne i dag.

Hvis jeg i dag, plutselig skulle få medfølende oppmerksomhet fra min ex, fra 14 år tilbake, som jeg ikke hadde hatt kontakt med, ville jeg oppfattet det særdeles merkelig. Historien hadde vært en helt annen hvis du kjente henne godt i dag-men det gjør du ikke.

Det hadde også vært annerledes hvis du hadde gitt henne oppmerksomhet rundt et dødsfall eller noe, men å ta kontakt med henne fordi det er slutt med samboeren hennes, vil mest sannsynlig tolkes helt feil både fra din ex og din kone...

Gjest Gjest_lolita_*
Skrevet

Du er bare såå ikke over denne dama. Sende henne en gave og omtanke når det er slutt med mannen hennes....eh! Jeg tror garantert at hun da ville tenke at du er ute etter "noe".

Mitt råd: Hold deg unna. Du er ikke en del av hennes liv. Ut i fra det du skriver om eksen hennes, så virket ikke han snill. Da er nok mannfolk det siste hun vil ha på døra, på telefon eller i postkassa!

Gjest mannemann
Skrevet
Du er bare såå ikke over denne dama. Sende henne en gave og omtanke når det er slutt med mannen hennes....eh! Jeg tror garantert at hun da ville tenke at du er ute etter "noe".

Mitt råd: Hold deg unna. Du er ikke en del av hennes liv. Ut i fra det du skriver om eksen hennes, så virket ikke han snill. Da er nok mannfolk det siste hun vil ha på døra, på telefon eller i postkassa!

Ligger det ikke litt mellom linjene her at det er akkurat det signalet han vil gi exen...? Hvorfor skulle han ellers ta kontakt med en ex som nettopp har blitt singel...?

Skrevet

Hei,

Kansje det å bare slå av en prat neste gang du treffer henne vil hjelpe.

Men altså..Jeg var samboer med en sosiopat, og det å flytte for meg selv inn på en hybel var det deiligste som skjedde. Jeg var alene,koste meg..

Eksen din har ansvar for eget liv, og det er bare når hun fikser livet sitt selv hun blir lykkelig. Man blir ikke lykkelig av at noen gjør jobben for en.

Men for all del, hils og smil neste gang du treffer. Spør hvordan hun har det. Kansje blir hun inspirert og finner seg en skikkelig mann.

God er du da.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hold deg vekke. Det er ikke noe å hente for noen her.

Skrevet
Sånn bortsett fra at du synes synd i gamlekjæresten, hvorfor vil du ta opp kontakten? Vil du at dere skal være venner, hva er det du ser for deg skal skje etterpå? Jeg synes ikke du skal ta kontakt bare for å si hvor synd du synes på henne. Hun vil helt sikkert synes det er ydmykende og pinlig, men kanskje det er det du vil? For det virker som du bruker mye energi på en kvinne som dumpet deg for 17 år siden mens dere begge var unge...

Enig i dette. Jeg ville ikke satt pris på at noen kontaktet meg fordi de syntes synd på meg, når de ikke har hatt kontakt med meg på mange år. Det er ikke engang sikkert det er spesielt synd på henne, selv om hun har hatt det tøft. Jeg er også over 30, uten barn og bor for tiden på hybel, og er veldig fornøyd med livet mitt, faktisk, selv om ikke alt har gått som man kanskje drømte om da man var 20 og selv om det godt kan hende noen snakker bak ryggen min om hvor lite etablert jeg er. Jeg synes det virker som du har andre baktanker innerst inne, eller så har du kanskje litt rare motiver for å bry deg om eller kontakte folk.

Og hvis du bestemmer deg for å ta kontakt likevel - så fortell det til kona di. Det er lettere å unngå misforståelser om man er åpen om hvem man har kontakt med, spesielt venner av det motsatte kjønn og ekser...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...