Gå til innhold

Cola eller sjokolade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg skal prøve å slanke meg, hva er verst å ha i seg av sjokolade eller Cola? Det er vel mer sukker i en Cola siden det er 1/2 liter, enn en sjokolade på 100-200g siden det er mer av Colaen?

Hva har mest sukker/karbohydrater/kalorier pr. gram og hva har mest pr. produkt (1/2 liter cola og lys melkesjokolade 1 plate)?

Nå snakker jeg om 1/2 liter Cola og vanlig, lys melkesjokoladeplate- f.eks "et lite stykke norge" (husker ikke hvor mange gram de er.)

Vær så snill, ikke si "sjekk innholdsfortegnelsen" eller lignende, jeg greier ikke regne ut slike ting ... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jente21_*
Skrevet

Å drikke en halv liter Cola er MYE bedre enn å spise 100 gram sjokolade om du ser på kaloriinnholdet.

Skrevet
Å drikke en halv liter Cola er MYE bedre enn å spise 100 gram sjokolade om du ser på kaloriinnholdet.

åh?! Er det mindre sukker da, eller fett?

Herlighet, jeg er sikkert skikkelig teit nå ... Men hva er karbohydrater og kalorier? :sjenert:

*blond*

Skrevet

Jo, sjekk innholdslisten ;) Der står det opplyst kalorier og sukker pr 100 gram. Det er jo såpass enkelt som at du tar produktets vekt, deler på 100, og ganger med antall kalorier pr 100 gram. Eller om sjokoladen din veier 200 gram, så ganger du bare (x kalorier pr 100 gram) med 2, og ferdig. 1 dl cola veier ca 100 gram, så om du har en halv liter cola, bare ganger du (antall kalorier pr 100 gram) med 5.

Skrevet
Jo, sjekk innholdslisten ;) Der står det opplyst kalorier og sukker pr 100 gram. Det er jo såpass enkelt som at du tar produktets vekt, deler på 100, og ganger med antall kalorier pr 100 gram. Eller om sjokoladen din veier 200 gram, så ganger du bare (x kalorier pr 100 gram) med 2, og ferdig. 1 dl cola veier ca 100 gram, så om du har en halv liter cola, bare ganger du (antall kalorier pr 100 gram) med 5.

Æsj, matte ... :tunge1:

Joa, greier sikkert å gjøre det- men akkurat nå er jeg på skolen og greier ikke konse om det der.

Er det noe annet jeg burde bekymre meg for i Colaen enn kalorier ? Altså, tenker ikke på tilsetningsstoffer og sånt ... :)

Skrevet
Æsj, matte ... :tunge1:

Joa, greier sikkert å gjøre det- men akkurat nå er jeg på skolen og greier ikke konse om det der.

Er det noe annet jeg burde bekymre meg for i Colaen enn kalorier ? Altså, tenker ikke på tilsetningsstoffer og sånt ... :)

Syre. Cola er drepen for tennene. Både mye sure OG mye sukker.

100 gram melkesjokolade inneholder:

Kalorier: 555 kcal

Fett: 34,0 g

Proteiner: 9,0 g

Karbohydrater: 51,0 g

Coca cola Pr. 100 ml (pr deciliter)

Energi (kcal) 42

Energi (kj) 180

Protein (g) 0

Fett (g) 0

Karbohydrater (g) 10,6

Om du drikker 0.5 liter cola, får du i deg 210 kalorier. Spiser du 200 gram sjokolade, får du i deg 1110 kalorier. Så om målet er å slanke seg, er Cola absolutt best. Men som du ser, cola inneholder bare karbohydrater, i form av sukker, altså tom energi. Ikke noe næringsstoffer, bare masse kunstige greier. Det er ikke sunt i det hele tatt. Melkesjokoladen inneholder mer næring, og er på den måten sunnere. Merk: sunnere, IKKE sunn...

Skrevet
Syre. Cola er drepen for tennene. Både mye sure OG mye sukker.

100 gram melkesjokolade inneholder:

Kalorier: 555 kcal

Fett: 34,0 g

Proteiner: 9,0 g

Karbohydrater: 51,0 g

Coca cola Pr. 100 ml (pr deciliter)

Energi (kcal) 42

Energi (kj) 180

Protein (g) 0

Fett (g) 0

Karbohydrater (g) 10,6

Om du drikker 0.5 liter cola, får du i deg 210 kalorier. Spiser du 200 gram sjokolade, får du i deg 1110 kalorier. Så om målet er å slanke seg, er Cola absolutt best. Men som du ser, cola inneholder bare karbohydrater, i form av sukker, altså tom energi. Ikke noe næringsstoffer, bare masse kunstige greier. Det er ikke sunt i det hele tatt. Melkesjokoladen inneholder mer næring, og er på den måten sunnere. Merk: sunnere, IKKE sunn...

Ok. Jeg tror jeg skjønner. Trodde virkelig ikke at sjokolade hadde så mye mer kalorier enn Cola, trodde det var omvendt!

Skrevet
Ok. Jeg tror jeg skjønner. Trodde virkelig ikke at sjokolade hadde så mye mer kalorier enn Cola, trodde det var omvendt!

Fett er veldig kaloririkt. Sjokolade inneholder nokså mye fett, cola er fettfritt.

Vil likevel si at ren sjokolade er "sunnere" (som gjest over her sier, SUNNERE; ikke sunt!) enn cola. Cola er kun tomme kalorier.

Skrevet

Melkesjokolade er bare tomme kalorier det og. Så skulle jeg valgt så ville jeg valgt å drikke 0,5 L cola fremfor 100-200 gram melkesjokolade, rett og slett fordi du får i deg mye dårlig fett og mange flere kalorier ved å spise melkesjokoladen. Melkesjokolade gir også syreskader, det er ikke cola alene om.

Skrevet (endret)

Her kommer et matte-fritt tips. Hvis du slanker deg, så dropper du sjokoladen, og går for Cola - LIGHT (eller Zero, er gjerne likere i smaken)! Du kommer aldri i livet til å bli slank hvis du stapper i deg sjokolade og brus med sukker, uansett hvor mye du trener! Og du må nok venne deg til å se på kalori-informasjonen om du skal slanke deg. Ellers risikerer du å stappe i deg DE kaloribombene (er ikke bare snop som er kaloribomber), som gjerne inneholder like masse kalorier som en hel middag.

Endret av Jade
Skrevet
Her kommer et matte-fritt tips. Hvis du slanker deg, så dropper du sjokoladen, og går for Cola - LIGHT (eller Zero, er gjerne likere i smaken)! Du kommer aldri i livet til å bli slank hvis du stapper i deg sjokolade og brus med sukker, uansett hvor mye du trener! Og du må nok venne deg til å se på kalori-informasjonen om du skal slanke deg. Ellers risikerer du å stappe i deg DE kaloribombene (er ikke bare snop som er kaloribomber), som gjerne inneholder like masse kalorier som en hel middag.

Joda, jeg vet at jeg burde holde meg unna Cola og sjokolade om jeg slanker meg. Men, jeg greier ikke å holde meg helt unna det, og det er heller ikke ønskelig. Om jeg trener mer, men en (sjelden) gang i blant tar meg en cola eller en plate sjokolade så kan jeg fortsatt holde meg slank. Light-produkter liker jeg ikke smaken på, ikke engang Cola-zero, og jeg er skeptisk til å få i meg mye kunstige søtningsstoffer. Så klart, noe kunstig søtning går bra, men jeg tror det er skumlere med kunstig søtning i store mengder enn sukker.

Skrevet

Min teori er at light-brus ikke er noe bedre enn de med sukker. Ja, mindre kalorier på innholdsfortegnelsen, men det er noe rart med det at kroppen fortsatt tror at den har fått i seg sukker.

Kan du finne en erstatning for brusen og sjokoladen som fortsatt får deg til å føle at du har hatt noe godt?

Forslag til bruserstatning:

Farris

Farris med appelsinjuice (billig juice er helt fint til dette)

Juice (ok, heller ikke bra for tennene, men ihvertfall sunnere)

Hvis du absolutt skal ha brus, så har Solo mindre sukker enn f.eks. Cola.

Vann med isbiter og evt sitron hvis du trenger smakstilsetning.

Ellers er mørk sjokolade sunnere enn melkesjokolade, som nevnt over. De inneholder noen stoffer som får oss jenter til å være fornøyde, og jo mørkere sjokolade, desto mer av disse stoffene (helt naturlig altså). Har du prøvd det? Den er ofte også mektigere, så jeg føler ihvertfall at jeg kan være fornøyd med en bit eller to, istedenfor en hel plate. Så ikke kjøp 200grams plater, kjøp de mindre, og hvis du kan lære deg å like det, kjøp mørkere sjokolade.

Skrevet
og hvis du kan lære deg å like det, kjøp mørkere sjokolade.

Det finnes veldig mange GODE mørke sjokolader. Namnam! :)

Skrevet
Min teori er at light-brus ikke er noe bedre enn de med sukker. Ja, mindre kalorier på innholdsfortegnelsen, men det er noe rart med det at kroppen fortsatt tror at den har fått i seg sukker.
Hvis kroppen tror den har fått i seg sukker er det jo litt rart at diabetikere tåler det da?

Det jeg har lagt merke til med brus (både med og uten sukker for så vidt) er at den gjør at man plutselig orker litt mere potetgull/smågodt/kjøttkaker, selv om man egentlig var forsynt før man tok litt mere brus.

Skrevet

Lillegrethe: Det er din teori, og ikke til å stole på. Kalorier er kalorier.

Mulig det var slik før da det ble brukt søtningsstoffer som også hevet blodsukkeret (som sukralose f.eks.), men aspartam virker ikke inn på blodsukkeret og gir ingen kalorier.

Til TS: Gjesten som ga deg noen tall forklarte det bra, men hvis det gjør det enklere for deg kan du tenke at:

1 gram fett gir ca. 9 kalorier

1 gram karbohydrater gir 4 kalorier

1 gram protein gir 4 kalorier

Altså vil et produkt som inneholder flere gram fett ofte gi flere kalorier.

Jeg skal prøve å ikke gjøre det så mye vanskeligere, men synes jeg også må si at det finnes både sunt og usunt fett. Derfor er det viktig å få i seg noe fett, men helst sunt fett så klart. Lykke til, det blir lettere å regne etter hvert som du blir vant til det og forstår det grunnleggende :)

Skrevet (endret)

Hvis du bare skal spise sjokolade eller cola en gang i blant, så spiller det ingen rolle hvilken av de som har mest kalorier, så da tar du heller det du har mest lyst på. Det som SPILLER en rolle, er hva som har masse kalorier av det du spiser til hverdags! Mat trenger ikke hete "snop" for å gjøre deg fet.

Endret av Jade
Skrevet
Du kommer aldri i livet til å bli slank hvis du stapper i deg sjokolade og brus med sukker, uansett hvor mye du trener!

Selvfølgelig kan trådstarter bli slank samtidig som h*n unner seg Cola og/eller melkesjokolade! Vektnedgang handler om at man inntar mindre kalorier enn man bruker, og jeg syns det bare er et sunnhetstegn at trådstarter ikke vil kutte ut alt h*n har lyst på. Om en livsstilsendring skal fungere så må det være levelig, og man kan fint gå ned mange kilo til tross for at en liten del av kaloribudsjettet kommer fra Cola eller melkesjokolade.

Skrevet

helt enig, jeg har selv gått ned 50 kg jeg, uten å kutte ned på noe. Jeg unnet meg stadig vekk sjokoladeboller, kebabrull, pizza, pasta osv, you name it, i ate it. :D

Er man aktiv nok så kan man spise hva man føler for.

Skrevet

Takk for tips, alle sammen! :)

LillGrethe:

Har ikke funnet noe som erstatter Cola og sjokolade enda, selv om det er godt med juice eller smoothie føler jeg for Cola og sjokolade i blant (av og til for ofte).

Mørk sjokolade er alt for bittert for meg, med mindre det er marsipanbrød, men det er jo enda mer usunt antar jeg, siden det er marsipan. Kan jo prøve å lære meg å like mørk sjokolade. Noen som har noen tips for hvordan jeg går frem?

Jade:

Du har helt rett i det du skriver, men jeg har vokst opp med at Cola og sjokolade er fy-fy, mens annen mat som ikke regnes som snop ikke er like ille selv om det inneholder like mye kalorier. Tror jeg kobler sukker = usunt og fetende, det med fett tenker jeg ikke like mye på ... :sjenert:

Badabing:

Takk! Da skjønner jeg litt mer, og greier forhåpentligvis å finne mat som ikke er for usunn. :)

Skrevet

Mørk sjokolade: har du smakt Freia mørk kokesjokolade?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...