Gjest sorg14år Skrevet 12. august 2003 #1 Skrevet 12. august 2003 okey.. nå er jeg litt redd her...!!!akkurat to uker siden jeg hadde samleie med min kjæreste... jeg er fjorten år...huff.ehm..går jo på p pillen..de skal jo virke....men jeg leste andre diskusjoner her og noen skrev de har mye luft i magen og lignende... jeg har vel egentlig det jeg også.. men litt vondt... og magen kjennes litt større..klarer liksom ikke å holde den inn... men det kan jo kansje være tilfeldig..??...har ikke sagt dette til noen enda... hva skal jeg gjøre... er jeg gravid?...har heller ikke gått opp i vekt...!...skal jeg se etter andre symptoner hvis jeg kan være gravid? please hjelp meg noen... jeg er dødstrist!.. tørr ikke å kjøpe graviditetstest engang....er jo bare fjorten år!!...kan jeg ta abort?..hvis jeg er...
14062003 Skrevet 12. august 2003 #2 Skrevet 12. august 2003 Gå til legen på skolen. De vil nok be om en urinprøve. Urinprøven bør du ta på morgenen. Urinprøveglass kjøpes på apoteket for 10kr. Da vil du få svar - og veiledning videre. PS: Du kan ikke ta abort uten dine foreldres samtykke før du er 16 år.
*nora* Skrevet 12. august 2003 #3 Skrevet 12. august 2003 Man får ofte luft i magen før mensen, og magen føles oppblåst...Kanskje du bare skal ha mensen, lille venn? Ellers, bruk 14062003 sine råd! Lykke til!
Gjest Zirine Skrevet 12. august 2003 #4 Skrevet 12. august 2003 Det er ikke sånn at mensen er like om hjørnet da? Jeg mener, jeg har nettopp fått den og sitter her med vondt i ryggen, vondt og luft i magen - og ja, magen ser ut som en ballong Sjekk det ut hos legen eller kjøp en graviditetstest på apoteket du. Ikke bekymre deg enda, dette går nok bra.
Dina Skrevet 12. august 2003 #5 Skrevet 12. august 2003 Kjære deg; kjøp en graviditetstest på apoteket! Du er sikkert ikke gravid, dårlige odds for det om du bruker P-piller, men da får du ihvertfall avkreftet det!
Gjest sorg14år Skrevet 12. august 2003 #6 Skrevet 12. august 2003 tusen takk.. nu føler jeg meg mye bedre...venter faktisk mensen i løpet av de første dagene nå....!!.. så hvis jeg får den.. så er jeg ikke gravid? hilsen litevitende jente fjortiss:)
14062003 Skrevet 12. august 2003 #7 Skrevet 12. august 2003 Jeg må si meg enige med de andre svarene her - om menstruasjonssymptomer. Jeg får hver eneste måned vondt i ryggen dagen før mensen kommer. På dag 1 kan jeg ha så vondt at jeg ikke klarer å gå normalt. Magen blir også forferdelig oppblåst. Synes sikkert ikke, men det føles meget godt på klærne mine! Jeg blir rett og slett skikkelig uggen i hele kroppen - omtrent som graviditetssymptomer. Det eneste som kan gi deg svar på om du er gravid er en graviditetstest.
Gjest Aradia)O( Skrevet 13. august 2003 #8 Skrevet 13. august 2003 Om du får mensen er du ikke gravid! Ta det helt med ro. Mange får oppblåst og "stinn" mage rett før mensen, murring / vondt i nedre del av magen (under navlen der eggstokkene og livmoren sitter), vondt i ryggen og til og med ømme bryster. Alle disse tegnene er til en viss grad like med dem du får når du er gravid. Tror ikke du skal bekymre deg på forskudd! Om mensen er rett rundt hjørnet er nok det grunnen til at du har oppblåst mage. (De fleste jeg kjenner får det) Har full forståelse for at du ikke tør å kjøpe graviditetstest (ClearBlue) selv på Apoteket. Da jeg var 14 år syntes jeg det var SÅ flaut å kjøpe noe så daglidags som bind... Ta det helt med ro, det går nok bra skal du se! :D
VesleBråka Skrevet 13. august 2003 #9 Skrevet 13. august 2003 Hvis det bekymrer deg at du kan være gravid, så kanskje du bør ta konsekvensen av det? Så du slipper å gå igjennom dette ofte? Kondom f.eks. Jeg skjønner at du er veldig ung og at du er redd, og jeg sier ikke dette for å være slem, men hvis du ikke vet hva din menstruasjon fører med seg av kroppslig ubehag, så kanskje du er litt tidlig ute og svinser på den seksuelle arena? Det er ingen konkurranse ang. alder. Konkurransen gjelder å oppnå et godt sexliv for livet, og å legge fundamentet for det i tenårene. Da kan det være viktigere å leke litt og bli kjent med sin kropp (og kanskje guttens) heller enn gode gamle inn-ut.
14062003 Skrevet 13. august 2003 #10 Skrevet 13. august 2003 Veslebråka: Hun sier i 1. innlegg: "går jo på p pillen.."
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #11 Skrevet 14. august 2003 Veslebråka- Gi deg nå, det er en 14 åring som skriver inn for hun trenger råd, virkelig ikke nødvedig og være så belærende. Jeg slengre meg på de andre svarene her inne, høres litt ut som at mensen er rett rundt hjørnet. Hvis den ikke kommer, så er det nok en ide og gå ti lhelsesøster, eller betro deg til en venninne og ta med henne på apoteket, da er det kanskje ikke så flaut :D
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 #12 Skrevet 14. august 2003 Helt enig med VesleBråka, jeg. Det er så lett å bli tråkka på når man er ung og uvitende (jenta kaller seg selv litevitende, så dette er ikke bare min konklusjon). Tenk deg at du kommer til å ha et aktivt sexliv i 40-50 år, og at det kan bli bedre av at du tar deg god tid i begynnelsen. Da gjør det vel ikke noe å vente et år eller fem med de negative tingene (frykt for graviditet, sårede følelser)? Nyt det som er positivt, nemlig gleden over egen kropp (og etter hvert andres), spenning og fine følelser. Se på denne ubehagelige opplevelsen (enten det var 'falsk alarm' eller ei), som et vekkesignal: Når du er ute av stand til å takle følgene av et 'voksent' sexliv, er det lurt å vente. Jeg mener ikke å latterliggjøre deg og de valgene du har tatt til nå, men jeg vil råde deg til å ta en tenkepause. Og husk at det ikke er noen skam å snu!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå