Gjest Gjest_jente23_* Skrevet 24. september 2009 #1 Skrevet 24. september 2009 Jeg legger veldig fort på meg, jeg veier muligens "lite", men har en fettprosent i normalsjiktet (jeg har sjekket ja). Jeg har regnet ut min BMR (det man bruker av kalorier for å holde kroppen i live) og når jeg legger til min aktivitet i hverdagen, som er veldig rolig og mye stillesittende arbeid, så kommer jeg opp på knappe 1500 kalorier om dagen. For de aller fleste er dette så mange kalorier man spiser på diett! Hvordan skal man unngå å legge på seg med et så lavt forbruk av kalorier uten å telle kalorier? Det er ikke rart jeg må passe på hva jeg spiser hver dag, ikke rart jeg legger på meg rundt magen fort, når jeg forbruker så lite i løpet av en dag..
Chanel.No5 Skrevet 24. september 2009 #2 Skrevet 24. september 2009 Kan jeg spørre hva høyden og vekten din er?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #3 Skrevet 24. september 2009 Kan jeg spørre hva høyden og vekten din er? Og alder!
Orthia Skrevet 24. september 2009 #4 Skrevet 24. september 2009 Du må øke aktivitetsnivået (trene) slik at du forbrenner mer.
Gjest Gjest_jente23_* Skrevet 24. september 2009 #5 Skrevet 24. september 2009 Jeg er 23 år, veier 48 kilo, 155 cm høy.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #6 Skrevet 24. september 2009 Jeg er av den oppfatning at de fleste spiser litt etter behov, og at når man er liten og lett og har lavt kaloribehov trenger man jo ikke spise så store porsjoner av maten som en stor, voksen mann gjør. Så "egentlig" skal det ikke være vanskeligere for deg enn for andre å holde seg til dagsbehovet. Problemet ditt er kanskje heller at du har så lavt aktivitetsnivå. Nå har jeg selv vært lite aktiv en periode uten å legge på meg, men det skyldtes mest at jeg fikk mindre matlyst av det, og kanskje at endel av det jeg spiste var kalorifattige ting som suppe, grønnsaker osv - det er jo ikke noen spesielt gjennomtenkt måte å "holde vekta" på (det var ikke intensjonen min heller, det bare ble sånn). Det er jo ikke sunt å være så passiv, og om du fortsetter i den duren kommer du definitivt til å merke det på kroppen når du blir 30, 40 osv, når forbrenningen gjerne går ned og faren for livsstilsykdommer og slitasje etter hvert øker. Du vil ha mye igjen for å øke aktivitetsnivået - gå turer, gjerne en time eller mer om dagen, gå til og fra jobb, og/eller begynn å tren, så trenger du tenke enda mindre på hvor mye du kan spise, samtidig som du får mer energi og overskudd.
Gjest Gjest_jente23_* Skrevet 24. september 2009 #7 Skrevet 24. september 2009 Jeg er av den oppfatning at de fleste spiser litt etter behov, og at når man er liten og lett og har lavt kaloribehov trenger man jo ikke spise så store porsjoner av maten som en stor, voksen mann gjør. Så "egentlig" skal det ikke være vanskeligere for deg enn for andre å holde seg til dagsbehovet. Problemet ditt er kanskje heller at du har så lavt aktivitetsnivå. Nå har jeg selv vært lite aktiv en periode uten å legge på meg, men det skyldtes mest at jeg fikk mindre matlyst av det, og kanskje at endel av det jeg spiste var kalorifattige ting som suppe, grønnsaker osv - det er jo ikke noen spesielt gjennomtenkt måte å "holde vekta" på (det var ikke intensjonen min heller, det bare ble sånn). Det er jo ikke sunt å være så passiv, og om du fortsetter i den duren kommer du definitivt til å merke det på kroppen når du blir 30, 40 osv, når forbrenningen gjerne går ned og faren for livsstilsykdommer og slitasje etter hvert øker. Du vil ha mye igjen for å øke aktivitetsnivået - gå turer, gjerne en time eller mer om dagen, gå til og fra jobb, og/eller begynn å tren, så trenger du tenke enda mindre på hvor mye du kan spise, samtidig som du får mer energi og overskudd. Takk for svar! Nei, det er kanskje ikke vanskeligere for meg å spise etter behov enn andre, men når man forbruker 1500 kalorier om dagen så vil det å spise en sjokolade tilsi at man må begynne å kutte i måltid for å få plass til det i budsjettet hvis man ikke vil legge på seg. 1500 er knapt for tre ordentlige måltider i løpet av en dag, og det gir ikke rom for noe ekstra. Jeg er ikke passiv, jeg beveger meg jo litt, men vil ikke si at jeg har en aktiv livsstil heller, og derfor regner jeg med at jeg ikke havner så langt ifra de numrene som kommer opp ved mye stillesittende arbeid.
Gjest elinrenate Skrevet 24. september 2009 #8 Skrevet 24. september 2009 bare husk på de små tingene.. som at det er 120 kalorier i en spise skje olje å sånn.. mye å spare bare på det.. velg fullkorn så blir du mett lenger. Ikke sitt å snakk i telefonen, gå i ring på kontoret om du må:-) alle monner drar.. det er bare å være litt kreativ:-)
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #9 Skrevet 24. september 2009 Det er klart du er passiv hvis du knapt kommer over basalbehovet når du regner ut kaloriforbruket ditt - hvis ikke regner du feil, og det kan forsåvidt også hende Mange som spiser for lite som har lett for å legge på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå