Gå til innhold

Alger i akvarium!

Dina

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir "alt" grønt hele tiden i akvariet mitt! :o Har hatt det i snart 2 måneder nå, og trodde liksom at det skulle stabilisere seg litt, men...

70 liters akvarium, noen som har peiling på hva jeg bør gjøre?? :-? Bortsett fra å bruke sinnsykt mye tid å på å skrape og rense akvariet da.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har litt planter, men det ser ikke ut til at de trives noe særlig.... :-?

Hadde en algespisende fisk, men den forsvant, så jeg tror jeg må ha støvsugd den opp da jeg gjorde rent akvariet! :hoho: Må vel kjøpe et par nye da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på at akvariumet ditt ikke står i direkte dagslys. F.eks. ved et vindu o.l.

IKKE bruk algeskrape! Det forverrer problemet. Det fins som kreps sier, algemiddel beregnet på dette. Gå også til innkjøp av algespisere. Mer kan du vel ikke gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at de små algespiserne ofte var mer effektive enn de store, og kjøpte derfor små algespisere (av typen som henger seg fast på glasset og som jeg ikke husker navnet på). Da de stadig ble borte og jeg følte jeg kjøpte ny annen hver uke, oppdaget jeg at et par av de største fiskene brukte de små algespiserne som tilleggskost. Kjøpte et halvstort eksemplar - og den levde leeeenge, og gjorde rent! Har også hatt en liten hvit snodig albinosak som støvsuger rundt i grusen. Fungerte bra den også.

Husker det tok litt tid før jeg klarte å finne den perfekte balansen mellom antall fisker, algespisere og planter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, jeg har slitt med det samme som deg. så jeg tok med meg vannprøve fra akvariumet til zoobutikken og så kjøpte jeg et par maller. Nåer alt bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk høre at de små algespiserne ofte var mer effektive enn de store, og kjøpte derfor små algespisere (av typen som henger seg fast på glasset og som jeg ikke husker navnet på). Da de stadig ble borte og jeg følte jeg kjøpte ny annen hver uke, oppdaget jeg at et par av de største fiskene brukte de små algespiserne som tilleggskost. Kjøpte et halvstort eksemplar - og den levde leeeenge, og gjorde rent! Har også hatt en liten hvit snodig albinosak som støvsuger rundt i grusen. Fungerte bra den også.  

Husker det tok litt tid før jeg klarte å finne den perfekte balansen mellom antall fisker, algespisere og planter....

Det stemmer det, kjøp de små algespisere, de er ofte ikke så late.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se ...det er noen få ting å huske på :

Akvariet må ikke plasseres i sollys - da blomster algene ....

I et akvarium hvor plantene er godt stelt og trives - finner fiskene seg bedre til rette,. Dermed har man også gjort mye for å hindre sterk algevekst. Litt algevekst på rutene betyr bare at forholdene i vannet er sunde, og belegget kan man ta bort ukentlig med en skrape - eller rett og slett et gammelt plastkort ! det riper heller ikke i ruten.

Fisker som Black Molly og enkelte maller og algespisere holder algene i sjakk.

Snegler spiser alger - men også planter .... :wink:

passe stor fiskebestand, riktig lys ( 12 timer på og 12 timer av), riktig mengde for, regelmessige vannskift og plantegjødning for å få planteveksten tettere er også med på å holde algene under kontroll

Det er forskjellige typer alger ...noen er ikke bra - andre er bare lite fine å se på ...men litt må man nok godta ..

Giftstoffer mot alger bruker jeg ikke - for alger er jo også en slags plante - og det ble ikke anbefalt å bruke i min butikk ....

Jeg aner ikke hva slags fisker du har eller hva du mener med mye alger *ler*.......

har du nok planter?? masse planter er bra i et akvarium ! ...de store bak - de små forran og på sidene ......

Dersom du finner blader med mye alger så kan du likegodt plukke de bort .....

ikke rens for ofte i alvariet .....plantene liker å få gro fast og fiskene blir stresset .....en gang i månden kan du tappe ut 2/3 av vannet og da bruker du en slamsuger ...støvsug forsiktig i bunnen .....særlig der du forer og under steiner for der kommer mye gørr i grusen ... bruk vannforbedringsmiddel i det nye vannet .......før du slamsuger så skraper du rutene ......

<jeg har gitt opp de antennemalle algespiserene ..for de bare suger seg fast ett sted og der henger de ....*ler*.....nå har jeg ikke algespisere i det helettatt ....sulteforer fiskene litt så de går og napper alger ....men har faktisk ikke mye ..før hadde jeg kjempemasse - men da stod det mye i solen ....

og når det gjelder mating av fisker så ikke gi for mye ...for lite er faktisk bedre ! for mye mat gir mye avfall i vannet - og fiskene forgiftes !

hehe du verden som jeg babler når jeg først er begynt !!! Men håper noe var til hjelp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hm... Jeg har hørt at man skal skifte ut 1/3 av vannet hver uke, og skifte alt en gang i mnd/hver 6. uke.

Pumpen bør skylles en gang i uken...

Det er dette jeg har fått av insormasjon da jeg kjøpte akvarium. Og det funker fint her. Fiskene trives som fisken i vannet... :lol: plantene vokser, men det er ikke så mye alger... Har ikke mistet en eneste fisk siden jeg skaffet akvariet for over et år siden.

Hadde litt alger i sommerferien da jeg ikke var hjemme og stelte det i noen uker, men det ble vasket bort.

Og så har jeg hørt at det ikke skal være FOR rent der. Når jeg skifter ut "hele akvariet" så tar jeg ut litt vann, og skyller pumpen med det slik at den viktige bakteriekulturen i vannet ikke blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... Jeg har hørt at man skal skifte ut 1/3 av vannet hver uke, og skifte alt en gang i mnd/hver 6. uke.

Pumpen bør skylles en gang i uken...

Det er dette jeg har fått av insormasjon da jeg kjøpte akvarium. Og det funker fint her. Fiskene trives som fisken i vannet... :lol: plantene vokser, men det er ikke så mye alger... Har ikke mistet en eneste fisk siden jeg skaffet akvariet for over et år siden.

Hadde litt alger i sommerferien da jeg ikke var hjemme og stelte det i noen uker, men det ble vasket bort.

Og så har jeg hørt at det ikke skal være FOR rent der. Når jeg skifter ut "hele akvariet" så tar jeg ut litt vann, og skyller pumpen med det slik at den viktige bakteriekulturen i vannet ikke blir ødelagt.

Det er ikke nødvendlig å gjøre det så ofte- for det bare forstyrrer fiskene - og de kalarer seg helt fint om man tar det en gang i måneden ..ikke alltid jeg har gjort det en gang ! bare renset pumpen .

når det gjelder rensing av punpen så gjør man dette i akvarievannet - dvs : man tar ut litt vann - og så renser man oppi det - ikke som jeg gjorde før i rennende varmt vann - da dreper man nemlig bakteriekulturen og den bør være stabil.

eh ser nå at det skrev jo du også *rødme* ..sånn er det når man lager midag OG skriver på en gang :wink:

Men det er altså ikke bra å røske opp planter og steiner og skylle grus og sånn så ofte ....om man slamsuger ..mater lite ....skifter vann ( salmsuger når man skifter vann) ....så er det ikke nødvendig mener nå jeg ...deter liksom det jeg har holdt meg til i de snart 12 årene med fisker ....*ler*..dvs ..i begynelsen kokte jeg grus ....skylte planter ..skrubbet steiner - og med det resultat at akvariet alltid var nyoppstartet og ikke kom igang ...det fikk ikke fred liksom ...

klart det er mange meninger - og mulig det kommer an på fiskesorter og størrelse på akvariet og slik ....små akvarier blir fortere skitne enn store ....

og gullfiskboller er et annet kapittel ...eh ..nå sporer jeg enda mer av her *rødme*

jeg har flyttet mye - en gang i året i en periode. Da ble jo akvariet startet opp hver gang ...Men da tok jeg vare på vannet - iallefall halvparen av det ...hadde det på dunker ......det er litt viktig ..og så spylte jeg bare grusen litt .....

skal vi se ..hva var det jeg skulle si ..............jo ....at det er fint om det fungerer greit hos deg :) .....sier ikek det ikke fungerer nemlig .......men jeg er nok litt for lat ..og det fungerer også fint å ta det en gang i månden ....og ro og fred i akvariet er viktig ......

Når jeg er inne på ro ..så kan jeg også legge til at prikkesyken ofte oppstår som følge av stress .....altså når der kommer nye fisker. .om man masker mye i akvariet ...om de flyttes på ........så skal dere kjøpe fisk så ikke kjøp nye ! de bør ha stått noen uker i butikken så fiskene er ferdige med dette (veldig vanlig når de kommer til butikken) ...ellers er faren stor for å smitte eget akvarium ...........

:oops: nei NU skal jeg slutte :oops: ...jeg er vit ustoppelig når jeg først kommer igang ! *løpe og røre i middagen *......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmora

Jeg plagdes også veldig med alger, det vokste så mye alger på plantene at de ikke klarte å komme skikkelig opp :-? men så kjøpte jeg Eplesnegler (det er noen arter av den som ikke spiser planter, bare døde blader) og de har gjort en kjempejobb i akvariet mitt. Plantene stortrives nå (og det er det ikke mange planter hos meg som gjør :wink: ) og algene er det ikke mange av. Jeg har akvarium på 250 liter og kjøpte 4 eplesnegler. Har også to ancistruser (algespisere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...