Gjest Oppgitt Skrevet 24. september 2009 #1 Skrevet 24. september 2009 Vi bor i et borettslag hvor hvert hus består av fire enheter. Nå har det seg slik at èn av naboene er skikkelig late. De ha en liten unge som de naturligvis leker mye med ute, og det er koselig det...hadde de bare giddet å rydde sammen alle de lekene som alltid ligger strødd rundt omkring! Vi har felles uteareal så jeg skjønner rett og slett ikke at de tror at vi andre synes at alle disse fargerike lekene er pen "pynt". Jeg mener...det tar 5 minutter å rydde sammen bøttene,spadene og lekebilene som ligger omkring. Flere av oss har gjentatte ganger "ryddet" for dem, altså satt lekene bort til døra deres, men de tar tydeligvis ikke et hint. Vi blir dessverre snart nødt til å ta opp dette med dem, sammen med flere andre ting som de sluntrer unna med.. De kommer alltid med masse unnskyldninger for hvorfor ting ikke blir gjort. Jeg blir så oppgitt! Er det vanlig å slenge ting rundt seg på denne måten??
Gjest strykebrett Skrevet 24. september 2009 #2 Skrevet 24. september 2009 Hva som er vanlig når det gjelder leker vet jeg ikke, men det er veldig vanlig å ikke ta hint. Hvis dere vil at de skal forandre oppførselen sin må dere nok si til dem akkurat hva dere ønsker. Rydde sammen å sette utenfor døra kommer nok aldri til å funke. Etter 5 år i diverse studentkollektiv har jeg funnet ut at kombinasjoenen av å si ting rett ut og å fire litt på egne krav er den eneste måten å greie seg på når man lever tett sammen andre
Gjest Illiya Skrevet 24. september 2009 #3 Skrevet 24. september 2009 Der vi bodde før, var det helt vanlig å la leker ligge utover alle steder ja. Så og si alle som bodde i gata hadde unger under skolealder, og det lå leker her og der, til og med på veien, som ikke ble ryddet bort. Vi måtte ofte snirkle oss gjennom lekene når vi kom kjørende, og foreldrene satt ofte ute og bare så på.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Det nytter ikke å hinte til småbarnsforeldre om at ting som har med barna deres å gjøre er plagsomt for andre. For dem er barnas leker søte, punktum. Dere må si ifra, på en høflig måte. Og om det ikke virker, kjør over lekene med vilje, så ofte som mulig...
Eve Luna Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Du må nok si ifra i klar tekst til naboen din at det hadde vært fint om lekene ble ryddet bort når de var ferdig med å leke.
Gjest Gjest_evy_* Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 -Noen er bare helt blinde naar det gjelder sine egne barn og noen har ikke normalt ryddegen. Men jeg forstaar din frustrasjon. Hvis du kvir deg for aa si det rett ut, kan du sammen med de andre som bor der, diskutere dere fram til en losning? Feks at dere kan ha en felles samlekasse eller noe. Vanskelig aa foreslaa noe konkret naar man ikke har sett hvordan det ser ut. Slik at det eventuelt kommer noe positivt ut av dette. Dere skal jo fortsette aa bo der, mener jeg, og vil vel ha en grei omgangstone.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Hadde det ikke vært for at du beskriver en firemannsbolig, ville jeg trodd at det var jeg som var den skyldige! Ungene leker ute med alt mulig, så roper vi "middag!" og så blir alt bare liggende. Vi bør nok lære litt av barnehagen og innføre ryddetid før vi går inn, ja ... Forslaget om en samlekasse for leker er for øvrig veldig godt. Jeg vet nemlig godt hvor mye drass det er å få en toåring og en femåring opp to trapper og inn, om man ikke skal ha med seg et assortert utvalg plastspann og -spader i tillegg.
ibi Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Erfaringsmessig fra både kollektiv og sameie/borettslag, så funker ikke hint særlig godt. Andre synes det er bare behagelig at man rydder for de og håper man fortsetter med det... Man må si i fra direkte og rett ut. Be de om/forlange at de rydder etter seg når de har brukt fellesarealene. I sameiet vi bodde i for en tid tilbake, ble det etterhvert innført en regel som sa at rot (både leker og andre ting) som gjentatte ganger lå strødd på fellesarealene og ikke ble ryddet, ble ryddet vekk og kastet av vaktmester, for eiers regning (det det koster pr time å få vaktmester til å rydde å kjøre vekk). Det ble en markant bedring, men selv med trusselen om at ting faktisk vil bli fjernet og kastet, så er det noen som rett og slett ikke gidder å bry seg. Selvfølgelig kan det bli hektisk med små barn innimellom, det vet jeg selv, men om ryddingen blir vanskelig å få til der og da fordi middagen står klar, så rydder man i allefall så snart man er ferdig med middagen. Større barn har heller ikke vondt av å lære seg å rydde opp etter seg selv før de skal inn. Si i fra i god tid før middagen er ferdig at det må ryddes, og ingen middag før lekene er ryddet inn, f.eks... Det har jeg selv vært vant med som liten og vi hadde sjelden/aldri leker flytende rundt i hagen.
Gjest Oppgitt Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Ts her! Det plager meg ikke at det liger leker rundt omkring på dagen og det er helt normalt at ungene slenger ting fra seg når de skal inn til middag. Men det går vel an å ha en opprydningsøkt på kvelden? Det er jo ikke snakk om store mengder med leker, men når vi har felles plan og inngang nesten ved siden av hverandre så synes jeg ikke det er mye å be om å rydde litt rundt seg. Det tar jo ikke mange minuttene... og da kan vel far som uansett står ute og tar seg en kveldsrøyk bare rydde sammen litt i samme slengen? Jaja, jeg har det godt som har så lite å irritere meg over, men læll a gut!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå