Gjest Skrevet 24. september 2009 #21 Skrevet 24. september 2009 Sier man det med tydelig R eller med rn-lyd som i ørn? Syns forøvrig det var et merkelig navn... På min dialekt med tydelig R, enig at det høres litt merkelig ut med "rn"-lyd
Fresi Skrevet 24. september 2009 #22 Skrevet 24. september 2009 (endret) Man sier Birr-na, med tydelig r, også på østlandsk Endret 24. september 2009 av Fresi
Gjest Glør Skrevet 24. september 2009 #23 Skrevet 24. september 2009 Jeg synes det er veldig pent, og har det min liste over potensielle navn. Mange fine norrøne navn.
Gjest gabriela Skrevet 24. september 2009 #24 Skrevet 24. september 2009 Jeg synes ikke det var noe pent.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #25 Skrevet 24. september 2009 Syntes det er veldig pent. Har en følelse av å ha hørt det før/ møtt noen som heter det, men husker ikke hvorfra...
juliane Skrevet 24. september 2009 #26 Skrevet 24. september 2009 Man sier Birr-na, med tydelig r, også på østlandsk Det er sikkert meningen at man skal uttale det sånn, men jeg vil tippe at 85% kommer til å svelge r-en allikevel. Akkurat som min venninne Maren, som blir Maarn okke som.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #27 Skrevet 24. september 2009 Akkurat som min venninne Maren, som blir Maarn okke som. På Østlandet er det jo Ma-arn som er uttalen av det navnet, på Vestlandet sier de Ma-ren (eventuelt Ma-ræn). Birna vil garantert bli uttalt med retrofleks nasal (altså sånn som østlendinger uttaler Arne). Man kan ikke bestemme hvordan folk skal uttale et navn, eller, man kan jo prøve, men det blir fort litt komisk (kfr. Munch-debatten for et par år siden, hvor Munch-familien ville tvinge folk til å uttale navnet med samme u-lyd som i "hus").
juliane Skrevet 24. september 2009 #28 Skrevet 24. september 2009 På Østlandet er det jo Ma-arn som er uttalen av det navnet, på Vestlandet sier de Ma-ren (eventuelt Ma-ræn). Birna vil garantert bli uttalt med retrofleks nasal (altså sånn som østlendinger uttaler Arne). Man kan ikke bestemme hvordan folk skal uttale et navn, eller, man kan jo prøve, men det blir fort litt komisk (kfr. Munch-debatten for et par år siden, hvor Munch-familien ville tvinge folk til å uttale navnet med samme u-lyd som i "hus"). My point exactly, jeg kan bare ikke sånne begrep som retrofleks nasal. Hvis man heter Birna med tydelig rulle-r kommer man til å måtte understreke det i enhver situasjon.
pantertante Skrevet 24. september 2009 #29 Skrevet 24. september 2009 Jeg er svak for norrøne navn og likte godt Birna.
Ella_Grey Skrevet 25. september 2009 #31 Skrevet 25. september 2009 Faktisk hvis jeg tenker det sagt på sterk kristiansand-dialekt, eller med veldig skarre-r, så syns jeg det er fint! Men det er ikke sånn jeg ville kommet til å si det i utgangspunktet. Og som flere sier man kan ikke kontrollere hvordan andre uttaler et navn.
estrella Skrevet 25. september 2009 #32 Skrevet 25. september 2009 Nei, uff, det var virkelig ikke et navn jeg ville valgt.
Anaconda Skrevet 25. september 2009 #34 Skrevet 25. september 2009 Jeg leste feil og trodde det var Birma, noe jeg synes var litt kult (muligens på grunn av måten navnet vil komme til å bli sagt på.) Synes også det blir finest med klar R! Synes forresten det er stilig å velge utradisjonelle navn, så bonuspoeng til deg
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #35 Skrevet 25. september 2009 Jeg synes det klinger samisk jeg. Vet ikke hvorfor. Er det noen som vet om dette navnet er brukt i samisk kultur?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #36 Skrevet 25. september 2009 Et kjapt søk på nett gir meg inntrykk av at det er et relativt vanlig navn på Island.
Gjest Spinell Skrevet 25. september 2009 #37 Skrevet 25. september 2009 Jeg har en svakhet for norrøne navn, men Birna hadde jeg ikke helt sansen for. Det klinger hardt og "ligger ikke godt" i munnen. Betydningen binne gjør ikke akkurat navnet bedre, etter min mening. Forbinder bjørner med tunge, klumpete, sky og tidvis angripende skapninger, og ville unngått å skape disse assosiasjonene til eventuelle barn.
Gjest Skrevet 25. september 2009 #38 Skrevet 25. september 2009 Kanskje jeg får bruke det som hundenavn en gang,hi hi
Kónguló Skrevet 25. september 2009 #39 Skrevet 25. september 2009 Jeg har bodd på Island ett år og kjenner flere som heter Birna Der blir det jo uttalt annerledes enn på norsk (Birtna, med "klikkelyd"), og da syns jeg det er pent. Det er et navn jeg ikke ville hatt i Norge men, fordi det blir uttalt "feil" for meg
Bellatrix Skrevet 25. september 2009 #40 Skrevet 25. september 2009 på en jente ? MIn første tanke var at dette var et kattenavn Kanskje jeg får bruke det som hundenavn en gang,hi hi Jeg ville heller kalt hunden det enn en datter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå