Gå til innhold

Hvor mye mer er en hybel som har furupanel verd om man maler den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hybel som skal leies ut på Geilo. I hovedsak tipper jeg det blir ungdom på Gymnasnivå (idrettsgymnas) som skal leie.

Hybelen har uteplass, stor gang og åpent kjøkken/stue. Godt med lys, alt er i furu også kjøkkeninnredning og tak. Stort soverom med glassfiberstrie og stort bad med baderoms plater. Gangavstand til skisenter og sentrum.

Har ikke lyst til å male, men kan jeg regne med å tjene mye mer pr mnd om jeg maler alt lyst? Jeg må beregne om det er verd det, med tanke på arbeidet med det/ utgifter til kvistlakk og maling samt kjøring til stedet (fra Oslo til Geilo).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du satser på leie ut til NTG-elever sier det seg jo selv at de fleste har trangt med penger og ikke gidder å legge i noe særlig mer i måneden for å få malt hybel. Unntaket er selvfølgelig de som får masse penger av pappa, men da kjøper som regel pappa leilighet til poden for de tre årene.

Skrevet

Mulig, føler meg litt usikker på utleie potensialet for fastboende der oppe. Vet ikke. Holder til i Oslo området og tipper jeg ville tjent mer på en hybel som var malt her enn en som var i furupanel, men kanskje ikke der oppe?

Hadde vært deilig å slippe å bruke en uke på oppussing, men har nå denne høstferien fri og skal den males, så må det skje nå.

Ville dere malt eller ikke.

Skrevet

La hele sulamitten være umalt; hybelen høres fin (og dyr) nok ut som en er.

Da jeg var student kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvordan veggene så ut; det viktigste var pris og beliggenhet.

Skrevet

Jeg ser for meg at det vil være enklere å leie ut hybelen hvis du maler den lys, men det spørs om du får så mye høyere leieinntekter ved å gjøre det. Har du sjekket hva andre hybler blir leid ut for i samme område?

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at du får 4500 kr av en enkelt 16-åring, det er rett og slett altfor dyrt for ungdom i den alderen. Da ville jeg heller satset på å pusse den opp og leie den ut til en ung voksen med jobb.

Skrevet

Øh, det ble litt mye treff ja. Hvis dere går på eiendom, utleie og skriver Geilo, får dere ca 8 treff i dag.

Skrevet
Jeg tviler sterkt på at du får 4500 kr av en enkelt 16-åring, det er rett og slett altfor dyrt for ungdom i den alderen. Da ville jeg heller satset på å pusse den opp og leie den ut til en ung voksen med jobb.

Mulig du har rett og da bør jeg male kanskje?

Skrevet

Da ville jeg absolutt tatt meg bryet med å male ja. Jeg vet selv (jente på 25 år) at jeg hadde hoppet glatt over leiligheter med furupanel hvis jeg skulle ut på leiemarkedet.

Jeg tror forresten det er mange fordeler med å leie ut til noen som er ferdig på vgs; du får kanskje i stand et mer langvarig leieforhold, en person i begynnelsen av tjueårene tar mye bedre vare på en leilighet enn en vgs-elev, og min erfaring tilsier at fine NTG-leiligheter ender opp som skikkelige festbuler.

Skrevet

Du har sikkert rett. Er bare så utrolig stor jobb å male, vinduskarmer, lister, vegg og tak...Når alt er i furupanel. Jeg bør tjene mer enn 100 kr ekstra i mnd for å gidde å gjøre det.

Jeg tror også som deg at det er bedre med en voksen leietaker, men føler meg litt usikker på markedet for det. De går kanskje for større leiligheter/hus?

Hmm, må ta avgjørelsen til helgen når jeg kommer opp. Ikke lett dette her.

Soverom og bad, skal jeg gjøre noe med. Nytt parkettgulv skal det også bli. Det er all furuen jeg hadde bestemt meg for å male, men har fått så masse tilbakemeldinger fra venner og familie om at det er unødvendig å male, så nå er jeg i tvil..

Skrevet

Hva med å beise? Når du bruker beis så slipper du kvistlakk, du kan få det nesten helt hvitt men likevell se strukturen i treet gjennom...

Skrevet

Jeg ville helt klart malt! Og når jeg har leid ville jeg gitt mer for en malt leilighet enn en med panel. Det gjør innmari stor forskjell. Ja, det er kjipt å male, men du får vel grunning med kvistlakk i, så da sparer du arbeidet med kvistlakken hvertfall :) Tror ikke jeg hadde tatt taket, men definitivt veggene.

Skrevet

Jeg ville også malt hybelen (i hvitt eller en annen lys farge), hybelen kommer til å virke større og mer innbydende. Vet om noen som har gjort det samme med en utleieleilighet, med stor "suksess". :)

Skrevet (endret)

Håper ikke denne kommer for sent.

Jeg kjøpte en leilighet med mye furuvegger og tak for noen år siden.

Kjøpte panellakk og fikk de i butikken til å tilsette et stoff som gjorde den tettere. Dette var da gul farge. Tettere vil si at den blir tykkere og mer pigmentert. Spør om de kan gjøre det med hvitt eller en annen helt lys farge.

Du får ikke det samme resultatet som å male, men du slipper kvistlakk og får betraktelig lysere vegger. Kanskje dette er bra nok for utleie.

Snakk med noen som kan jobben sin i malerforretning om dette.

Si at du skal ikke vil male veggene, men lakke di med panellakk som de må lage tettere og hvitere for deg. Hva som blir satt til vet jeg ikke det bør de kunne, men resultatet blir bra og du får en forholdsvis enkel jobb.

Kanskje det er kommet noe nytere på markedet nå enn panellakk, men det er verd å prøve å finne ut av dette.

Si i fra hvordan du løste dette til slutt da!

Endret av Belima
Skrevet

Hadde aldri leid en hybel med furpanel!

Hva med å evt leie den ut slik den er, men skriv i teksten at leitaker har anledning til å male hybelen mot en liten kompensasjon. Materiell og 1000avslag på husleie f.eks? da kan dere avtale noen farger/nyanser som er lov å bruke.

Noe jeg har savnet mens jeg har leid har vært lite muligheter til å sette eget preg utenom interiør. En 16-åring som nettopp har flyttet hjemmefra vil sikkert synes det er kjempegøy:)

Skrevet
Hadde aldri leid en hybel med furpanel!

Hva med å evt leie den ut slik den er, men skriv i teksten at leitaker har anledning til å male hybelen mot en liten kompensasjon. Materiell og 1000avslag på husleie f.eks? da kan dere avtale noen farger/nyanser som er lov å bruke.

Noe jeg har savnet mens jeg har leid har vært lite muligheter til å sette eget preg utenom interiør. En 16-åring som nettopp har flyttet hjemmefra vil sikkert synes det er kjempegøy:)

Resultatet kan bli deretter, om du lar en 16 åring male.

Skrevet

Heisan!

Takker for alle forslag her. Tror ikke jeg ønsker å få leietaker til å male, har lite kontroll på hvordan det blir gjort da og folk slurver kanskje litt fort når de maler noe de bare skal leie og ikke eie selv.

Panellakk med mere pigmenter, kan være ett bra forslag, men lurer på om jeg ikke kommer til å velge maling, når jeg først gjør det. Skal sjekke opp grunning med kvistlakk nøyere, men har hørt litt ymse om resultatet av det over år. Allikevel kan det kanskje være bra nok. En utleie leilighet blir jo mere slitt, så hybelen må nok uansett males omigjen litt oftere enn det man trenger i ett sted man bor selv.

Vedr taket, så vil jeg tro det blir veldig tungt og dystert om vegger og lister er lyse og hvite, mens taket har nesten 20 års gulnet furupanel? Kanskje ideen om panellakk i taket er noe å gå for? Det vil jo bli betraktelig lysere enn det er nå og mindre arbeid enn med å male det? Male tak er tungt!

Kjøkkeninnredningen er også i furu, men den er fin og ser nesten ubrukt ut. Den tror jeg lar bli slik den er. Det er åpen løsning mellom stue og kjøkken, men kjøkkenet er inne i en L form, så man ser den ikke fra der det er naturlig å sette sofa.

Vedr. fargevalg. Jeg tenker fargen Skygge på vegger (varm hvitfarge) og eggehvitt på dører og lister. Ville dere valgt det samme på soverommet? Der er det glassfiberstrie. Rommet har god størrelse med plass til dobbeltseng og skaper, men det kommer ikke så mye lys inn dit, da vinduet er under en verada som er over. Kom gjerne med forslag.

Bad. Der er det stygge baderomsplater. Vurderer å male disse med våtromsmaling evt bytte platene med noe mer moderne. Har dere forslag her? Jeg ønsker ikke å bruke for mye penger på dette. Hvis jeg maler, har dere forslag til farge? Badet er stort. Ingen vinduer her. hvor mye koster egentlig slike baderomsplater?

Gulv. Jeg skal bytte gulv. Hadde tenkt parkett, men vurderer laminat el.l. Ønsker å holde kostnadene nede. Dette er jo en sokkel leilighet, så vet ikke hvor gulvkaldt det er der, men det er en god peisovn i stua + elektrisk oppvarming.

Innredning. Jeg tenker å leie ut umøblert, men hva med komfyr, vaskemaskin og kjøleskap, bør jeg skaffe det?

Takker for alle innspill, jeg drar nok oppover i 14 tiden i dag og etter det får jeg ikke lest innlegg før jeg er tilbake i neste uke. Så hiv dere rundt med forslag og synspunkter =)

Skrevet

Å male det lyst er kjempesmart. Da blir leiligheten mer attraktiv, og du vil ha større sjans til å få en eldre leietaker som vil bo der over en lengre periode. Mindre slitasje også med en 23-åring enn en 16-åring. ;)

Jeg kan ekstremt lite om oppussing og ulike typer maling og slikt, men jeg vil anbefale deg laminat framfor parkett. Laminaten man får tak i nå er av veldig god kvalitet og er mer slitesterkt enn parkett.

Gjest Gjest_evy_*
Skrevet

Jeg ville glatt hoppet over en bolig/hybel med umalt furu, bare saa det er sagt. Naa er jeg ikke i den situasjonen at jeg skal leie men jeg er slik at jeg vil trives der jeg bor. Og ikke irritere meg over ting som betyr sapass mye. Og umalt furu overalt er ikke bra for min psyke hvertfall.

Men det er meg. Ville heller betalt bittelitt mer og faatt et sted som er lyst og trivelig. Vet at ikke alle tenker slik, saa du kan jo vaere heldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...