Gå til innhold

W32.Blaster.Worm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pc'en min begynte å trøble i kveld. Fikk beskjed om feil ved systemet, og den slo seg av hele tiden. Gikk inn på loggen i Norton og fant dette:

Date: 12.08.2003, Time: 20:09:12, SYSTEM on COMPUTERNAME

The file

C:WINDOWSsystem32TFTP3728

is infected with the W32.Blaster.Worm virus.

Unable to repair this file.

Date: 12.08.2003, Time: 20:09:12, SYSTEM on COMPUTERNAME

The file

C:WINDOWSsystem32TFTP3728

is infected with the W32.Blaster.Worm virus.

Access to the file was denied.

Oppdaterte da Norton og prøvde å kjøre ny full sjekk, men maskinen slo seg av før jeg fikk gjennomført scannet (prøvde flere ganger). Lasta ned removal tool for viruset på Symantec og kjørte dette, og fikk beskjed om at den ikke fant viruset på maskinen. Restartet, kjørte removal tool en gang til med samme resultat. Har nå kjørt fullt scan med Norton uten at den finner noe, og maskinen har sluttet å oppføre seg rart.

Kan jeg føle meg sikker på at jeg ikke har viruset på maskinen min nå? Synes det er rart at den først registrerer det jeg fant i loggen (se sitat over), men at den nå ikke finner viruset...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror kanskje at Norton fikk tak i viruset før/når PC-en slo seg av jeg.

Men du kan jo ta en online-scan HER

Skrevet

Du bør òg laste ned sikkerhetsoppdatering for Windows! Fort! Det er det nye viruset (eller ormen) som det har stått ein del om i det siste (i går(?) i avisene) - det treng ikkje email for å spre seg, men brukar eit sikkerhetshol i windows. Det vart tetta i juli, så du kan laste det ned og unngå å bli angrepe av det fleire gongar.

Akkurat denne ormen gjer ikkje skade på PC-en; berre sprer seg overalt den kan, og den 16. i kvar månad startar DOS-attack mot microsoft... (Men det kjem nok sikkert dei som gjer verre skade, så det er like geitt å lukke døra.)

Skrevet

jeg har fått den meldinga jeg også

Skal si fra hvordan virusjegeren liv klarer kampen.

Skrevet
jeg har fått den meldinga jeg også

Skal si fra hvordan virusjegeren liv klarer kampen.

Liv er flink til å fjerne virus.. til stadighet.

Ser forresten at VG har en artikkel om dette viruset.

Skrevet

*hmmbpfgh*

Får ikke oppdatert Windows. Kjører update og får beskjed om to pakker jeg bør oppdatere, men når jeg prøver å installere dem får jeg beskjed pm at det er en feil på siden til Windows update... :-? Har prøvd via flere linker, men det stopper opp hele tiden. Kan det være at det sitter "noen" flere enn meg og strever med dette akkurat nå, sånn at serveren til Microsoft svetter litt i overkant?

For øvrig slo pc'en seg av uten å spørre om lov igjen mens jeg var ute og tok oppvasken. Tror/håper den var ferdig med online virussjekken til Lea (takker!), men kan jo ikke vite det sikkert... Fikk ikke med meg om det var noen feilmelding, og finner ingen i loggen på Norton heller.

Begynner å bli frustrert! :grine:

Skrevet

Avg 7 fant det ikke.. Driver å scanner mad housecall nuh..

Skrevet

Målet til viruset: Å gå løs på Microsoft ved hjelp av et såkalt «Denial of Service»-angrep.

- Hvis datoen på en smittet PC er den 16. eller senere i en måned, begynner PC'en å sende masse, masse data mot Windowsupdate.com. I praksis ville ikke dette vært et problem dersom det bare var snakk om én bruker, men når det blir mange samtidig gjør det saken mer vanskelig for Microsoft, sier Fagerland til VG Nett.

så microsoft har nok mer enn nok å henge fingrene i.

Skrevet

housecall fant heller ikke noe på pc'n min. Fikk bare beskjeden om at pc'n skulle slå seg av en gang. Kanskje avg7 har tatt det uten at jeg har fått det med meg. Ingen "røde" tester er tatt den siste uka da.

Skrevet

Tror nok at det er litt trafikk hos Windows Update ja..

Men jeg lastet ned masse updates i dag tidlig på jobben. Det gikk helt fint.

Håper at dere får kvittet dere med virus-spetakkelet. Og at det ikke kommer til meg :-? . Men som regel tar jeg slike ting som en utfordring. Da kan jeg gjøre raske og effektive jobber senere.

Ikke så vondt at det ikke er godt for noe :wink:

Skrevet

PS: kan hende ormen gjør det umulig å update for din pc... husk at virus gir kommando som ikke windows klarer å se på som fremmed;)

lykke til da!!!!

PS: se på svaret jeg ga til Mysan... der kan det hende oppskriften på å fjerne ormen er der:) jeg greide det ihvertfall:)

Skrevet

Jeg fikk store problemer med å installere Service Pack via nettet. Som flere her nevner, så gjør ormen alt den kan for å forhindre denne oppgraderingen.

Dette løste jeg ved rett og slett å laste ned nettverksutgaven av Service Pack, dvs hele fila (som var på over 100 MB!). Det er samme oppgraderingen, men beregnet for dem som skal oppgradere mer enn en PC.

På denne måten slapp jeg å oppgradere direkte via nettet, og installasjonen gikk fint. Bare husk å disable antivirusprogrammer før installasjonen settes i gang.

Forhåpentligvis er PC'n min nå fri for krypdyr! :)

Skrevet

Jeg har også hatt problemer med at maskinen restartet seg. Har lastet ned masse updater - det gikk greit , så du får bare prøve flere ganger.

Kjør en av sjekkene referert til bla. hos Symantec - her er det fix tool.

Hvis ikke du har brannmur på PC'n din bør du få de det. Jeg har ikke hatt det men skal skaffe meg det nå !! :evil:

Skrevet
Jeg fikk store problemer med å installere Service Pack via nettet. Som flere her nevner, så gjør ormen alt den kan for å forhindre denne oppgraderingen.

Dette løste jeg ved rett og slett å laste ned nettverksutgaven av Service Pack, dvs hele fila (som var på over 100 MB!). Det er samme oppgraderingen, men beregnet for dem som skal oppgradere mer enn en PC.

På denne måten slapp jeg å oppgradere direkte via nettet, og installasjonen gikk fint. Bare husk å disable antivirusprogrammer før installasjonen settes i gang.

Forhåpentligvis er PC'n min nå fri for krypdyr! :)

slett service pack når du er sikker på at ormen/viruset er borte!!! den bare rører til andre ting du har på pc`n fra før... enda en tulleting fra microsoft:) men husk update windows og antivirus hverdag;) :sjarmor:

men hent orm/virusdreperen også.. fra symantec, så er du sikker:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...