Gå til innhold

Fikk ikke lån hos bank 2 til å betale inkassoene våre, hva nå? :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ikke til å anbefale, men hvis det er kortsiktig lån du er ute etter går det ann å søke forbrukslån i en vanlig bank. Yabank, Bank Norwegian har spesialisert seg, og de aller fleste banker tilbyr dette.

Så lenge du ikke har betalingsanmerkninger, er nok dette like greit som Bank 2. (De har spesialisert seg på folk i problemer, men som har en eller annen form for sikkerhet i bunn, enten hus eller foreldre)

Det du bør passe deg for hvis du ikke har dette, er å ta forbrukslån kan fort bli enormt dyrt... Og hvis 200' er for mye å klare, så er ikke 250' om ET år enklere. eller 300+ om 2...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Ikke til å anbefale, men hvis det er kortsiktig lån du er ute etter går det ann å søke forbrukslån i en vanlig bank. Yabank, Bank Norwegian har spesialisert seg, og de aller fleste banker tilbyr dette.

Så lenge du ikke har betalingsanmerkninger, er nok dette like greit som Bank 2. (De har spesialisert seg på folk i problemer, men som har en eller annen form for sikkerhet i bunn, enten hus eller foreldre)

Det du bør passe deg for hvis du ikke har dette, er å ta forbrukslån kan fort bli enormt dyrt... Og hvis 200' er for mye å klare, så er ikke 250' om ET år enklere. eller 300+ om 2...

Jeg vil bare fraråde dere å ta opp forbrukslån for å nedbetale inkassogjeld, for å være ærlig er det idioti.

(Om dere i det hele tatt får lån er en annen sak, dere har jo nok av gjeld og inkassosak(er). Når bank2 ikke vil hjelpe dere har dere vel få muligheter når det kommer til direkte lån)

Det beste er vel å komme til enighet om en nedbetalingsplan med inkassobyrådet.

Skrevet

Takker for mange bra tilbakemeldinger og jeg må si dere har gitt meg mange tips og muligheter.

Imidlertid er det jeg har vanskelig å forstå når det gjelder at Bank 2 ikke kan hjelpe oss er at på de ulike inkassosakene som vi betaler på hver mnd er på ca 11 000 i måneden.

Hadde vi fått lån i Bank 2 på 200 000 så hadde vi hatt en avdrag der på ca 4 000,-

De må da se at vi ikke vil ha problemer med å betale det til dem, når det per dags dato går ut 11 000 kr i mnd til dette.

Noen her som kan forklare meg hvordan de da tenker?

Vi har en inntekt på til sammen 45 000,- utbetalt i mnd og et hus med en salgsverdi på 2,7 mill og to biler.

De tar jo pant i eiendeler/hus, så om vi ikke klarer å betjene det har vi mye verdier.

Jeg minner igjen på at disse 200 000 ikke bare er inkassosaker, men blant annet to høye regninger på biler som ble solgt en god del under det vi hadde i lån på dem rett og slett for at de måtte selges.

Bare restlån på bilene er på ca 110 000 også har vi et privatlån som er på 25 000, der vi betaler 5000,- inn per mnd men så er det da to inkassosaker på ca 35 000 med skyhøy rente.

Det vil si at vi har ingen problemer med å kunne betale avdragene til Bank 2 om vi kan få gjennom dette lånet fordi vi betaler det tredoble nå.

Har forsøkt å forklare dette til saksbehandleren vår, men han står på sitt.

Vi spurte også om han da kunne gi oss en sum på hvor mye de evt kunne hjelpe oss med, men det ville han ikke si.

Jeg synes dette er veldig merkelig, hva mener dere?

Gjest Chiffon
Skrevet

Har dere betalingsanmerkninger? I såfall, kan jo det være årsaken.

Skrevet

Ja, vi har jo betalingsanmerkninger pga de inkassoene som også ligger i dette, men det skal være folk som har kommet i slik situasjon som oss Bank2 reklamerer med å hjelpe.

På forsiden til Bank2 står det:

Mange ting i livet kan skape økonomiske utfordringer. Man kan raskt gå fra å være en sikker betaler, til å få sine første betalingsanmerkninger. I stedet for å fokusere på historien ser vi på fremtidige muligheter.

Skrevet

Hvilke utgifter har dere da? Det er sikkert noe der som kan kuttes. Og om det kanskje kan se ut som småting i det daglige, blir det ganske mye til sammen når de månedlige utgiftene regnes ut. Røyker dere? Hvis dere gjør det er det sikkert ikke et så populært forslag at dere slutter :fnise: men dere kommer langt om dere gjør det. Kjøp billigere mat; handle inn masse om det er tilbud.

Gjest Gjest_Frode_*
Skrevet

Det er ikke sikkert at kommunen din har gjeldsrådgivere som kan hjelpe deg. Foreningen FattigNorge har et støtteapparat som kan bistå dere - de gjør i mange tilfeller de oppgavene som kommunen burde ha gjort.

For noen år siden hjalp jeg brodern som hadde fått problemer og det er en del ting du kan ta tak i nå - hvis du vil:

- Få oversikt over din gjeld - og da mener jeg all gjeld: sett opp ei prioritert liste

- Sett opp et mnd budsjett basert på dine inntekter

- Si opp alle medlemskap i bokklubber, avisabonnement mv - selv om dette er småbeløp, blir summen stor

- Kvitt deg med ALLE kredittkort. Du kan selv be om å bli svartelistet slik at du ikke faller for fristelsen til å skaffe deg nye.

- Planlegg dine innkjøp i butikken - kjøp mat for en lengre periode - gjerne på tilbud.

- kontakt dine kreditorer og be om å få en avtale om nedbetaling av gjelden. I mange tilfeller vi de også være villige til å redusere gebyrer m.m. Husk at det er viktig at du har full oversikt over all gjelden slik at nedbetalingsplanen din kan følges. Listen du har satt opp bruker du også som grunnlag når du ber banken om lån - for å vise dem at du virkelig har en plan.

- Selg unødvendige gjennstander du har i boden, på loftet

- Kan du øke dine inntekter?

Når du har lagt en betalingsplan/handlingsplan ber du om et møte med banken og viser dem hvordan du/dere har tenkt å håndtere lånene.

Skrevet

Ikke en lett sak dette. Det høres i det minste IKKE ut som flere forbrukslån er løsningen for dere.

Jeg er helt enig med at det var i slike saker som dette jeg trodde bank2 ville være nyttige å ha med seg. Men det kommer jo litt an på hvor mye sikkerhet dere har igjen i huset? Dere har jo for å være ærlig vist dere som litt uvørne lånetagere, og da er det jo naturlig at Bank2 ønsker litt ekstra sikkerhet.

Hvis dere har klart å betale på det boliglånet dere har hatt, og dermed ikke er uvenner med banken deres, ville jeg gjort følgende.

1. Sett opp en ferdig regnestykke på hvordan dere vil klare betalingen med nye renten. (og hva som vil skje hvis dere fremdeles må betale inkasso)

2. Snakke med banken om dette, og eventuelt gå med på litt høyere rente på hele boliglånet hvis dette lønner seg for dere.

3. Vær flinke med å betale, og bare innse at livet dere hadde før ikke var holdbart i lengden (Spesielt nå med flere fast utgifter på renter)

4. Går ikke banken med på dette, så er faktisk gjeldsmegling en løsning som kan slå ut til lånetagers fordel... (Men det er en engangs "ut-av-fengsel" kort.

Skrevet

En ting jeg lurer på kjære trådstarter. Du sier at bank 2 kan ta pant i hus som sikkerhet for lånet. Dersom det finnes verdier i huset som kan taes pant i, hvorfor kan du da ikke bare legge inkassogjelden inn under boliglånet ?

Sagt på en annen måte. Hvorfor vil du ta et rådyrt usikret lån når du kan få et billig sikret et i stedet ?

Skrevet
En ting jeg lurer på kjære trådstarter. Du sier at bank 2 kan ta pant i hus som sikkerhet for lånet. Dersom det finnes verdier i huset som kan taes pant i, hvorfor kan du da ikke bare legge inkassogjelden inn under boliglånet ?

Sagt på en annen måte. Hvorfor vil du ta et rådyrt usikret lån når du kan få et billig sikret et i stedet ?

TS får nok ikke lån i vanlig bank. Når selv bank 2 sier nei til å refinansiere, er det nok liten sjangs for at andre banker vil hjelpe. Det skal mer til enn bare sikkerhet for å få lån. Det blir sett på betalingsevne, betalingsvilje (inkassosaker viser liten vilje til å gjøre opp for seg), kundeforhold og sikkerhet.

Skrevet

Regner med dere ikke har bil ? Ville i så fall kvittet meg med den, ellers ville jeg kanskje også sett på matbudsjett. Vi gjorde dette, og ved å lage store middagsprosjoner av billige stormiddager (lasagne, lapskaus, m.m) - lage dette hver søndag. Varierer så mellom hva man lager om søndagen.. slik at men etterhvert har fiks ferdige middager klar for tining i frysen, og kan variere hver dag :) Faller da heller ikke for fristelsen til å handle inn dyr ferdigmat.. vi reduserte matbudsjettet vårt med vel 3-4000 kroner i måneden på å gå igjennom innkjøpene våre i dagligbutikken. Handle én gang i uken til hele uken - utrolig mye å spare her på årsbasis!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det endte i denne saken, men kan likevel komme med ett tips her som hadde gjort ting ganske enkelt for dere, tror jeg da...

Dere sier at dere har 35 000 i inkassogjeld, og dette er grunnen til at dere har betalingsanmerkninger og ikke får lån.

Snakk med de andre lånene deres og få de avdragsfri i en periode på 4 mnd slik at dere kun betaler renter og avgifter på disse. Da har dere MYE mer pr mnd, og på disse 4 mnd vil dere da få betalt ned inkassogjelden og dere blir kvitt betalingsanmerkningene dagen etter regningen er registrert betalt.

Når dere så har bra inntekt og ingen anmerkninger kan dere fint refinansiere lånet på huset og eventuelt få smelt inn gjelden på bilene og dette andre i samme slengen.

Hvertfall hva jeg ville gjort fremfor å ta opp ett nytt lån ett annet sted.

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

¨¨æ

Endret av Emma42
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Hei Emma42:)

Lurer på å bruke inkassorådgiverne.no, men er veldig skeptisk, er redd for at det ikke skal vere seriøst.. Men det har altså ordnet seg for dere? Har googlet inkassorådgiverne og har ikke funnet noe negativt til nå....men syns det er litt nyttig å snakke med folk som har brukt dem...

Noen andre her som har brukt dem? Jeg tar i mot alle råd og tips med takk :D

Skrevet

Ayler, denne tråden er fra ifjor.. sjekk dato før du drar opp gamle tråder?

Skrevet

Ayler, denne tråden er fra ifjor.. sjekk dato før du drar opp gamle tråder?

Hva er problemet med å dra opp en så almenngyldig tråd som dette?

• Liker 1
Skrevet

Ja for jeg prøver egentlig å finne noen som har erfaring med inkassorådgiverne, og jeg så de var nevnt her....har googlet de og finner ingenting negativt..men er livredd for å bli lurt, har jo lest om flere som har blitt det av andre gjeldsrådgivere :/ Har lyst å få orden på ting, og det virket som de hadde et veldig bra opplegg :) Så derfor..viss noen har erfaring med de hadde jeg satt stor pris på svar...er sikker på at det er andre der ute som lurer på det samme som meg, så er nok nyttig for mange :)

Skrevet

Ja for jeg prøver egentlig å finne noen som har erfaring med inkassorådgiverne, og jeg så de var nevnt her....har googlet de og finner ingenting negativt..men er livredd for å bli lurt, har jo lest om flere som har blitt det av andre gjeldsrådgivere :/ Har lyst å få orden på ting, og det virket som de hadde et veldig bra opplegg :) Så derfor..viss noen har erfaring med de hadde jeg satt stor pris på svar...er sikker på at det er andre der ute som lurer på det samme som meg, så er nok nyttig for mange :)

Det skulle ikke tilfeldigvis ha seg slik at du arbeider for inkassorådgiverne.no Ayler?

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Men jeg vurderer å bruke de. Er vel det som er poenget med et diskusjonsforum..at man kan dele erfaringer?

• 3 år senere...
Skrevet

Hei TS,

Jeg jobber i en bank selv og er ofte borti folk som ønsker refinansiering av inkassogjeld ol.

Nå skal jeg være helt ærlig med deg og si at vi gir avslag så fort vi ser at kunden har gjeld i Bank2. Dette tyder jo på at kunden har vært i trøbbel og bankene ønsker ikke den type kunder.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med BlueStep og de om ikke de kan tilby deg lån med pant i bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...