Gå til innhold

Kan vi leve et godt liv på disse inntektene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes alle rundt oss er så etablerte med store boliger med masse egenkapital i. Selv er vi ganske på bar bakke. Bor i Oslo, har to greie inntekter. Den eneste egenkapitalen vi har er cirka 250 000 i BSU tilsammen, pluss en liten buffer på vanlig konto. Studielån på cirka 550 000 tilsammen. En nedbetalt 3 år gammel Golf. Ingen barn. Leier bolig.

Vi er cirka 30 år, og har hhv 450 000 og 500 000 i årslønn. Er klart over at dette er over snittet i Norge, men kan vi egentlig leve et godt liv på det i Oslo? Vi eier ikke bolig, men ønsker å kjøpe noe fint. Men får vel nesten ikke lån til mer enn en 3-roms langt utenfor byen med vår økonomiske situasjon?

Argh, angrer på at jeg ikke kjøpte for ti år siden og spinket og sparte i bolig under studietiden. Hadde hatt en fin prisøkning der nå i så fall.

Tar gjerne noen innspill her, er litt frustrert...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det kommer jo an på hvordan man ser det. Ut ifra den situasjonen man er i kunne man alltid hatt det både bedre og verre. Selv ville jeg vært kjempeglad om vi hadde det dere har, men skjønner jo at dere også ser oppover. Vi er like gamle som dere, og tjener til sammen 540000 i året. Har lite utdanning, men kan heller ikke få andre jobber på grunn av at vi trenger den fleksibiliteten som er i jobbene vi har nå med to barn. Men vi har i alle fall ingen gjeld, og vi leier ganske billig. Så klarer oss egentlig fint, men hadde vi hatt nesten en million i årslønn som dere kunne vi hatt det veldig veldig bra økonomisk. Men med fem millioner kunne vi jo hatt det enda bedre enn det igjen da.

Skrevet
Synes alle rundt oss er så etablerte med store boliger med masse egenkapital i. Selv er vi ganske på bar bakke. Bor i Oslo, har to greie inntekter. Den eneste egenkapitalen vi har er cirka 250 000 i BSU tilsammen, pluss en liten buffer på vanlig konto. Studielån på cirka 550 000 tilsammen. En nedbetalt 3 år gammel Golf. Ingen barn. Leier bolig.

Vi er cirka 30 år, og har hhv 450 000 og 500 000 i årslønn. Er klart over at dette er over snittet i Norge, men kan vi egentlig leve et godt liv på det i Oslo? Vi eier ikke bolig, men ønsker å kjøpe noe fint. Men får vel nesten ikke lån til mer enn en 3-roms langt utenfor byen med vår økonomiske situasjon?

Argh, angrer på at jeg ikke kjøpte for ti år siden og spinket og sparte i bolig under studietiden. Hadde hatt en fin prisøkning der nå i så fall.

Da vi var 33 år gamle, hadde jeg en årsinntekt på 400 000 og mannen på 350 000. Vi bodde i Oslo. Vi hadde ca 300 000 i BSU og sparekonto tilsammen. Vi eide ingen leilighet, men en 10år gammel nedbetalt bil. Ingen barn, leide leilighet. Studielån på ca 350 000 tilsammen.

Vi fikk lån i banken og kjøpte vår første leilighet. Pris 2.6, lån 2,4 mill. Da vi var 35 år gamle kom det første barnet og vi kjøpte ny bruktbil, som var 2 år gammel. Vi brukte alle penger vi hadde på å betale fort ned på lånet. Vi dro ikke på ferie, men koste oss på hytta o.l

Da vi var 38 år, ventet vi vårt andre barn. Vi solgte leiligheten vår for 3.4 mill og kjøpte stor enebolig med deilig hage i Asker området + at vi kjøpte en "konebil" fra 1999. Pris på hus 5 mill, lån 3 mill.

lønna vår har steget litt, men ikke mye. Dere har omtrent samme utgangspunkt som oss, og ja jeg vil si dere kan leve ett godt liv på det dere har, men dere må nok invistere i litt eiendom. Start med noe lite og bygg dere opp =)

Skrevet

Jeg synes dere har god råd og bra egenkapital... Men jeg vet at forskjellene er ganske store i den alderen. Selv er jeg 29, leier og tjener 380 000+ i året, med totalt 150 000 i BSU og buffer og nesten 400 000 i studielån - og singel. Men har venner i rundt 30-årsklassen som har alt fra 70 000 i året og bor nærmest på studenthybel, til de som har kjøpt hus til 7 milloner på Kjelsås eller Slemdal, så det er store variasjoner i den aldersgruppen...

Skrevet

Jeg synes dere har lav egenkapital til å være 30 år. Selv om dere har studielån burde det vært mulig å spare unna noe mer enn BSU. Jeg er student på 23 år uten god økonomi og med fullt studielån, men har fått satt unna 120.000 på BSU allerede.

Derimot har dere en veldig grei lønn, og jeg tror dere kommer til å klare dere fint, men ville brukt et par år til å skaffe høyere egenkapital. Når dere allerede har over en halv million i lån kan det bli vanskelig å få lån til en bolig 'sentralt' i Oslo i den størrelsen dere sikkert kan tenke dere. Siden dere leier og ikke har barn og har en grei utbetaling burde det ikke være noe problem å få spart opp litt, bare ha det som fokus.

Skrevet

Eg synest det verkar som at dykk har god økonomi eg!! Men no veit ikkje eg korleis det er å bu i Oslo då. Men ting som barnehage, mat, reiser, kle osv. kostar jo det samme der som alle andre plassar.

Vi er rundt dykkar alder også. Har "berre" 160000,- i studielån då, men vi har også null egenkapital, bur i hus med lån langt over 2 mill, og har 3 ungar i barnehagen ;)

Vi greier oss fint! Lønningane våre er 350 000 og 450 000 i året. Altså er det ikkje rart eg synest at de bør greie dykk bra med den inntekta og egenkapitalen de har;)

Skrevet

Tror dere er i overkant pessimistiske vedr hvor dyrt det er å bo i Oslo. Jeg er alenemor med 350000 i året + 40000 fra NAV og jeg eier en 3-roms på Etterstad, som ikke er veldig langt fra sentrum. Jeg kjøpte den rett nok på det laveste nivået under finanskrisen og hadde 500000 i EK fra et tidligere salg, men klarer jeg 1,1 mill i lån klarer dere 2,2, og for 2,5 mill får du en grei leilighet selv i Oslo (om du ikke skal bo på på 100kvm på Frogner selvsagt). Sats på å bygge dere opp ved å kjøpe noe litt midre enn dere kunne tenkt først gang, gjerne noe dere kan øke verdien på ved litt egenhendig oppussing, og legg dere opp mer EK til neste gang.

Skrevet

Eller dere får gjøre som resten av oss.. Flytte på utsiden av byen. Det er stort sett grei offentlig kommunikasjon inn fra de fleste store innfartsårene.

Boligene er billigere - og oppvekstmiljøet for barna er kanskje også bedre?

Skrevet

synes du er heldig, jeg :) er selv 30, alene, 190 000 i gjeld, 350 000 i inntekt, 50 000 i EK og kan få maks 1,4 mill i lån og for det får man som kjent bare en skoeske, med hems, tekjøkken, stue som såvidt har plass til en sofa og et bord og ingen bodplass

Skrevet
synes du er heldig, jeg :) er selv 30, alene, 190 000 i gjeld, 350 000 i inntekt, 50 000 i EK og kan få maks 1,4 mill i lån og for det får man som kjent bare en skoeske, med hems, tekjøkken, stue som såvidt har plass til en sofa og et bord og ingen bodplass

Sånn litt på siden - er ikke 1,4 mye i lån for deg? Det tilsvarer jo lån på 4,5 ganger inntekt om en tar med resten av gjelden din.

Skrevet

Dere får jo et greit lån på deres inntekter da. Det er jo bare å hoppe i det, og så får dere gjøre som alle oss andre som bor i Oslo: Begynne med liten bolig, så selge og kjøpe en litt større en, og så en litt større en. Andre steder i landet kjøper man enebolig med en gang man flytter hjemmefra; det er sjeldenhet for folk i Oslo!

Ang. hva alle andre "har", så vet man ikke alltid hva det er. Naboen har f.eks. hatt en dødsfin bil, og vi har tenkt, ja, ja, han har men ikke oss... Så ble huset begjært tvangssolgt fordi han ikke kunne betjene lån... Det er ikke alltid ting er som de ser ut på utsiden. Og så må man også ta høyde for at folk kommer i forskjellig situasjon av ulik årsak. F.eks. klarte jeg, med min fars hjelp, å få tak i en god OBOS-bolig (med ansiennitet fra 10 år før jeg ble født) som økte veldig i pris, så vi tjente penger på det. Jeg har hatt en bra lønnsutvikling, bedre enn andre. Jeg har også venninner som har "giftet seg til" penger; dvs de har en partner som har god råd, har arvet, tjener godt osv.

Vær glade for at dere har det så bra økonomisk, og uansett hvor mye penger dere har, så er det alltid noen som har mer. Se heller nedover; prøv å legg merke til hvor mange du kjenner som faktisk er dårligere stilt enn dere? Sikkert mange!

Gjest Gjest_skeptisk_*
Skrevet
Jeg synes dere har god råd og bra egenkapital... Men jeg vet at forskjellene er ganske store i den alderen. Selv er jeg 29, leier og tjener 380 000+ i året, med totalt 150 000 i BSU og buffer og nesten 400 000 i studielån - og singel. Men har venner i rundt 30-årsklassen som har alt fra 70 000 i året og bor nærmest på studenthybel, til de som har kjøpt hus til 7 milloner på Kjelsås eller Slemdal, så det er store variasjoner i den aldersgruppen...

Hvordan har du klart å få 150 000 i BSU??? Maksgrensen der var 100 000 kroner frem til årskiftet i år. Ikke engang med renter ville du ha klart det. Grensen kom på 150 000 først nå i år.

Skrevet

Jeg forstår det sånn når jeg leser teksten at BSU + buffer utgjør 150 000 kr totalt.

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Jeg og min mann er begge 32 år. Jeg jobber som revisor, har ca. 500 000 i året, han som sivilingeniør, har ca. 590 000 i året. Vi flyttet fra Oslo til Sandefjord, og hadde ca 700 000 i egenkapital etter salg av leilighet, som vi bodde i 6 år (2 roms).

Hadde ikke bil i Oslo, men her må vi ha to (billige, brukte) biler. Vi betalte begge ned studielånene våre så raskt vi kunne, og har derfor ikke studielån.

Vi kjøpte en enebolig til 3,5 mill. I tillegg har vi kjøpt oss hytte til ca. 600 000 kr på Veggli. Vi har total gjeld på 3,5 mill, noe som går greit med dagens rentenivå (vi har bundet halve lånet for 5 år).

Ingen av oss har arvet noe, eller fått noe fra forelsdrene, men vi var ferdige med studiene raskt og kjøpte leilighet med en gang.

Skrevet

Det blir jo selvfølgelig verre i et samfunn hvor alle utgifter øker raskere enn lønnsøkninga, samt jo mer en tjener jo mer må en skatte. Legger man godviljen til skal det jo gå an å leve ganske greit på 950.000, selv om man aldri vil ha et liv i luksus

Gjest Gjest_Hildegunn_*
Skrevet

Litt i samme situasjon. Om dere er villig til å ta til takke med en tre, maks fire roms leilighet øst for akerselven er ikke dette et problem i det hele tatt.

Vi vil ikke ha barn på skoler med 50%++ minoritetsspråklige og vil gjerne bo i hus med hage. Det koster omtrent det samme som tre-fire roms leilighet i Oslo i en grei del av byen, vi har derfor forlat Oslo til fordel for et sted hvor vi har råd til dette.

Skrevet

Kommer vel en del ann på hvordan man prioriterer pengene i hverdagen.

Jeg får ca 120k i året pga at jeg ikke er arbeidsför.

Han får 350k i sin faste stilling + 50 - 100k ekstra i sin ekstra jobb.

Vi lever veldig godt. Har valgt å ikke kjöpe noe enda fordi vi ikke har funnet noe vi VIL ha, men vi kan fint kjöpe noe som er stort nok for oss. Vi lever godt i hverdagen, kunne fint kjöpe en ny bil på sparket (noe vi gjorde for en uke siden).

Skrevet

Med den årslønnen dere skisserer kan dere kanskje se etter noe til ca 2 millioner. Synes kanskje studiegjelden deres er litt høy. Kanskje dere burde leve litt billig et år og bruke alle inntekter på å betale den ned så mye som mulig.

Man får ofte litt bedre betingelser hos bankene hvis man stiller med positiv egenkapital ved huskjøp. Strengt tatt har dere ikke egenkapital nå fordi gjelden er høyere.

Skrevet
Med den årslønnen dere skisserer kan dere kanskje se etter noe til ca 2 millioner. Synes kanskje studiegjelden deres er litt høy. Kanskje dere burde leve litt billig et år og bruke alle inntekter på å betale den ned så mye som mulig.

Man får ofte litt bedre betingelser hos bankene hvis man stiller med positiv egenkapital ved huskjøp. Strengt tatt har dere ikke egenkapital nå fordi gjelden er høyere.

Dere tjener jo kjempebra - er det gjennomsnittsinntekt i Norge nå plutselig?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...