Gå til innhold

Feminisme og likestilling

Anbefalte innlegg

Gjest Underende mann
Skrevet

Nå har jeg nettopp lest en tråd om ei søster som ikke får se mye til den nyfødte nevøen sin, fordi familien på morsiden prioriteres over farsiden.

Jeg er mann,men ikke snakk om at min framtidige kone skal få ta vekk våre framtidige barn fra mine foreldre. Her skal det prioriteres 50/50, og hvertfall ikke mer enn 60/40. Er din nevø gutt eller jente? Forhåpentligvis gutt, så hun vet hva hun har i vente når hun selv skal bli farmor.

Jeg har flere kamerater som er gift, og det er stort sett det samme der. Besteforeldrene på morsiden blir prioritert.

Til jenter: Syns dere dette er en grei utvikling egentlig? Jeg er klar over at mennesker ikke bryr seg om den urett de selv ikke lider under, men hva om dere får en sønn i stedet for en datter da? Da blir dere jo den nedprioriterte part, så da blir det jo ikke noe hyggelig likevel.

Man blir så lei av hele feministkampen. Ikke fordi jeg ikke støtter at kvinner skal tjene likt som menn for likt arbeid, men fordi feminsimen kun tar opp kampen for likestilling der kvinner er tapere, og ikke gjør en dritt der de selv haar fordelene. Det blir på en måte som om man kjemper på å suge til seg mest mye, men ikke er villig til å gi avkall på de fordelene de har. Jeg tenker spesielt på disse fordelene som gjelder barn og familie, der vi menn blir overkjørt dag etter dag, men da er det ingen som skriker om likestilling!

Hva mener dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tråden du siktet til, var det jo faktisk mannen som ikke gadd inkludere sin egen familie. Det er ikke slik at kvinnen nekter ham å ha noe med sin egen familie å gjøre, det er han som er sløv og likegyldig.

Jeg mener at faren til barnet faktisk må sørge for at farmor og farfar kommer på banen. Det er ikke slik at det er mor til barnet som skal måtte stå for all kontakt med besteforeldre på begge sider. Om far melder seg ut av familiebesøkorganisering og barnepasserfinning, så må han ta konsekvensene av det. Det er for mor mest naturlig å be sine egne foreldre om barnepass, og kommunisere med sine egne foreldre.

Det er ihvertfall slik de fleste steder jeg har observert en skjevfordeling. Når barnet skal passes, ser mannen på det som mor sin oppgave å omplassere ungen for kvelden. Om far hadde vært flinkere til å delta i organisering av familieliv, og ikke bare lagt alt over på mor, så hadde problemet vært unngått.

Jeg opplever imidlertid ikke så mye av dette. De fleste jeg kjenner har en fin balanse mellom mors og fars familie, og far er like mye involvert som mor.

Skrevet

Har dette noko med likestilling å gjere?

Dersom desse mannfolka syns foreldra deira ser for lite til barna, så må dei kreve det? Mora kan ikkje nekte det, er ikkje noko lovverk som hindrar faren i å ta med barna til besteforeldra på besøk.

Gjest Gjest_Lin_*
Skrevet

Her er det omvendt. Mannens familie er mer inkludert og involvert i våre barn enn min.

Skjønner ikke helt hva dette har med likestilling å gjøre?

Skrevet

Fordi kona ofte nekter å bruke like mye tid på hennes svigerfamilie enn hennes egen. I den tråden står det ingenting om at mannen nedprioriterer familien sin. Antegeligvis er det kona hans som står i veien.

Men bare drit i tråden da sjø. Det nytter jo ikke å snakke saklig med jenter om slike ting, fordi dere blir deffensive med en gang.

Dette har alt med likestilling å gjøre. Rettsvesnet prioriterer kvinner i familiesaker, og samfunnsnormer sier det er helt greit at kvinner for velge å vrake, bestemme og få det avgjørende ordet i et parforhold. Det er ikke obligatorisk værneplikt for jenter.

Dette er bare noen få av mange saker der kvinner har fordelene. Hvorfor er det ingen som jobber for total likestilling?

Skrevet

Ja,kom igjen nå ts og alle andre menn. Bli med å jobb for TOTAL likestilling. :)

Gjest tja, konemor
Skrevet
Nå har jeg nettopp lest en tråd om ei søster som ikke får se mye til den nyfødte nevøen sin, fordi familien på morsiden prioriteres over farsiden.

Jeg er mann,men ikke snakk om at min framtidige kone skal få ta vekk våre framtidige barn fra mine foreldre. Her skal det prioriteres 50/50, og hvertfall ikke mer enn 60/40. Er din nevø gutt eller jente? Forhåpentligvis gutt, så hun vet hva hun har i vente når hun selv skal bli farmor.

Jeg har flere kamerater som er gift, og det er stort sett det samme der. Besteforeldrene på morsiden blir prioritert.

Til jenter: Syns dere dette er en grei utvikling egentlig? Jeg er klar over at mennesker ikke bryr seg om den urett de selv ikke lider under, men hva om dere får en sønn i stedet for en datter da? Da blir dere jo den nedprioriterte part, så da blir det jo ikke noe hyggelig likevel.

Man blir så lei av hele feministkampen. Ikke fordi jeg ikke støtter at kvinner skal tjene likt som menn for likt arbeid, men fordi feminsimen kun tar opp kampen for likestilling der kvinner er tapere, og ikke gjør en dritt der de selv haar fordelene. Det blir på en måte som om man kjemper på å suge til seg mest mye, men ikke er villig til å gi avkall på de fordelene de har. Jeg tenker spesielt på disse fordelene som gjelder barn og familie, der vi menn blir overkjørt dag etter dag, men da er det ingen som skriker om likestilling!

Hva mener dere om dette?

Her er det mannens familie som blir prioritert, og det er jo også naturlig siden vi bor nærmere dem og 55 mil unna mine foreldre. Men likevel er det jeg som ber svigers til middag, det er jeg som tar initiativ til å besøke dem eller ber dem på middag eller ordner med bursdags- og julegaver både til dem og mine foreldre. Skal vi ha barnevakt så er det jeg som ringer svigermor, ikke sønnen hennes.

Jeg føler ikke at jeg overkjører mannen min, han får delta så mye han ønsker. Han har vært hjemme med barna i et år, hatt delt permisjon da de var babyer. Og gulvvask og annet får han gjøre på egne premisser, ingen som står over han og krever at det blir gjort på min måte, hans måte er bra nok så lenge det blir gjort. Jeg skifter dekk og han vasker gulv, og noen ganger motsatt. Jeg kommer kanskje fra en uvanlig familie for det var like selvfølgelig at min brors barn ble boende hos han som hos ekskona etter skilsmissen.

Men så klart mye kan sikkert bli bedre.

Skrevet

Det er vanligvis ikke tvil om hvorvidt en nevø er gutt eller jente...

Hvis bestemor og tante føler seg forfordelt, får de ta det opp med sin tafatte og egosentriske sønn/bror, som heller jatter med kontakten med partners familie enn å løfte en finger for å inkludere sine egne.

Han er neppe så kuet at han ikke får lov til å invitere og slippe inn sine egne foreldre i eget hjem. Men han gidder ikke. Hvis det er viktig for ham at barnet kjenner farmor og farfar, så kan han ta med ungen dit på besøk, uten moren hvis hun ikke vil være med. Verre er det ikke.

Kameratene dine er dotter.

Skrevet

Og nok en gang kommer misogynisten frem etter et mislykket forsøk på å skape debatt rundt noe som er tuftet på egne løse tolkninger, egne hatske meninger og egen bitterhet. Det er jo et forskningsprosjekt i seg selv det her.

Skrevet
Fordi kona ofte nekter å bruke like mye tid på hennes svigerfamilie enn hennes egen. I den tråden står det ingenting om at mannen nedprioriterer familien sin. Antegeligvis er det kona hans som står i veien.

Det forklarar ikkje kva det har med likestilling å gjere. Konfliktar i privatlivet er ikkje feministane sin sak sånn utan vidare. Det handlar heller ikkje om likestilling dersom det hadde vore mannen's familie som vart prioritert.

Dette har alt med likestilling å gjøre. Rettsvesnet prioriterer kvinner i familiesaker, og samfunnsnormer sier det er helt greit at kvinner for velge å vrake, bestemme og få det avgjørende ordet i et parforhold. Det er ikke obligatorisk værneplikt for jenter.

Dei som er merka har med likestilling å gjere. Ikkje dei andre. Det du skriver i startinnlegget har ingenting med likestilling å gjere.

Likestilling er å ha like rettar og moglegheiter. Så lenge det ikkje står i loven at jenter kan få bestemme som dei vil i eit forhold, så er det heller ikkje brot på likestillinga. Enkelt forklart. Då har ein faktisk moglegheit til å seie frå, og kan endre situasjonen sjølv.

Skrevet
:skratte::skratte::skratte:

Dagens residert artigste tråd!!

Drit faen i det. Jeg vil lukke denne tråden

Skrevet

Tråden er ryddet

Mrs Shorty, mod

Skrevet
Er din nevø gutt eller jente? Forhåpentligvis gutt, så hun vet hva hun har i vente når hun selv skal bli farmor.

wtf? :sprettoy: Dette gir jo ingen mening overhodet!!

Gjest dumskalle
Skrevet

Har du noe dokumentasjon på disse synsningene dine? Om at kvinner nekter å bruke tilsvarende tid på svigerfamilien som hennes egen familie?

Jeg tror det er ganske mye dokumentasjon rundt omkring på at menn generelt er mindre interessert i å følge opp barna sine enn hva kvinner er. Da er det nærliggende at det heller er menn som ikke følger opp kontakten mellom sine egne barn og sine egne foreldre. Jeg tror det er ganske naturlig for oss mennesker å være mer glad i våre egne foreldre enn våre svigerforeldre. Kvinner gjør sitt for å holde båndet mellom sine barn og sine foreldre. Har ikke inntrykk av at menn bryr seg om dette i like stor grad. Hvorfor dytte ansvaret over på kvinner? Har ikke likestillingskampen lært deg noe som helst? Som f.eks at også menn må kjempe litt for å få til ting, hvis de absolutt vil ha ting på en annen måte (noe lite tyder på)?

Gjest Gjest_tjihi_*
Skrevet

I den tråden står det heller ingenting om at kona nekter mannen å prioritere familien sin. Antagelig er det mannen som ikke bryr seg. Det er sånn menn er: de bryr seg fint lite om andre enn seg selv.

Skrevet (endret)

I vårt tilfelle er et min manns foreldre som er desidert mest involvert. Det er særlig fordi de bor nærmest, men også fordi de er absolutt de flinkeste til å hjelpe oss med barn og hus, samt også dem som er de flinkeste til å tilby seg å hjelpe. Mamma er flink når hun er her, men det er ikke så ofte, da hun bor 2000 km unna.... Mamma er heller ikke sååååå interessert i å passe barn, hun liker best å være sammen med oss voksne i familien, mens svigermor elsker babyer og småbarn....

Det har litt med engasjement hos besteforeldrene å gjøre også, tror nå jeg:-)

Endret av Caramba
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg tror det handler mest om at de fleste mødre tar seg mer av barna enn det, fedre gjør. Det blir jo ganske naturlig at man tar meg seg ungen sin og besøker sine egne foreldre oftere enn man besøker svigerforeldrene sine. Jeg har oppvokst med god kontakt med alle mine besteforeldre, men de på farssiden bodde nærmest, så naturlignok så jeg de mest. (hver dag) Søstern min har barn, og svigerforeldrene bor langt unna. Hun besøker svigerforeldrene oftere enn samboeren besøker dem selv, ike fordi det er så fryktelig gøy å reise, men fordi barna skal å god kontakt med alle besteforeldrene sine.

Hvis man er pappa selv er det ingenting i veien for at ma kan ta med seg barna og besøke sine egne forelde, svært få mødre vil sette jeg i mot dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...