Gå til innhold

Noen med erfaringer på kostliste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok. Jeg har en spiseforstyrrelse. Har fått en kostliste. De garanterer at jeg enten vil stå stille på vekta eller gå opp litt og litt på denne. Mest sannsynlig med tillegg av mellommåltider eller næringsdrikker f.eks.

Lurer egentlig på om noen, uavhengig av sykdom eller ei, har fått noen form for kostliste som har "virket" som den skulle? Hehe. Jeg tenker at den jeg har å forholde meg til egentlig ikke er helt uoverkommelig mye. Det ser mye ut. "Problemet" med slike kostlister er vel at for normale folk reguleres sult/metthet av seg selv, og det reguleres ut ifra at man av og til er på kafé og spiser et kakestykke, skeier ut litt i helga, trener litt av og på etc. men står stille. Fordi det jevner seg ut uansett. Denne kostlista er jo for å dekke alle næringsområder og tar ikke høyde for utskeielser.

Frokost:

3 brødskiver med smør (1 porsj.pkn.) og pålegg (gulost, brunost, skinke, makrell i tomat, cottage cheese, smøreost, nugatti +++ Ikke lettprodukter.)

eller 1 porsjon grøt

eller 1 porsjon frokostbl. med melk

1 glass melk/cultura evnt. juice i tillegg

(Noe av brødet kan erstattes med knekkebrød. 2 knekkebrød tilsvarer 1 brødskive)

Lunsj:

1 porsjon salat (med tunfisk, kylling eller bønner. Ost) + 1 rundstykke (dressing eller smør)

Eller 2 brødskiver og 1 knekkebrød med smør og pålegg

1 glass melk

grønnsak

Middag:

Normal middagsporsjon (eks. 2-3 middels poteter, 2-3 kjøttkaker, grønnsaker, 0,75dl saus og tilbehør.)

1 glass juice/melk/saft

Frukt

Kvelds:

3 brødskiver med smør og pålegg

eller 1 porsjon frokost.bl. med melk

eller 1 yoghurt, 1 knekkebrød og brødskive m/pålegg

1 glass melk/juice

Evnt. mellommåltider med yoghurt, 1 knekkebrød, 1 banan etc.

Det er jo mye, men om man kun spiser dette slavisk, og ikke noe utenom... vel. Jeg vet ikke.

Er det noen her inne som spiser omtrent tilsvarende dette og har et normalt liv hvor de ikke legger på seg eller går ned? Jeg skal først og fremst opp i vekt og de påstår at jeg vil gå opp av dette alene, men mest sannsynlig av dette alene + mer. Jeg har vanskeligheter med å tro det.

Skrev i "hva er din vekt- og høydetråden din" min vekt og høyde. 158 cm 30 kg. Jeg er redd, men skjønner at jeg må spise dette for ikke å dø.

Trenger ingen "beroligelser" i form av at folk holder igjen. Folk er forskjellig.

Noen som enten har fått kostlister for økning eller nedgang av vekt? Eller en normal person som spiser omtrent dette +/- hver dag og har et BRA liv uten masse fokus på denne dritten?

Wish me luck også, da. :) Hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser som regel mye mer enn det og har en stabil vekt. Men det ser ut som et helt normal kosthold synes jeg. Og naar du i ikke spiser mye fra foer vil du nok gaa litt opp i vekt av det. Jeg er veldig aktiv saa jeg maa naturlig nok spise mer. Vil helst ikke gaa ned i vekt. :) I tillegg saa blir jeg sur og gretten naar jeg er sulten, ikke bra! :ler:

Den som har gitt deg den listen vet nok hva de snakker om. :)

Haaper det gaar bra med deg. Jeg aner ikke hvordan det er aa ha en spiseforstyrrelse, men jeg kan tenke meg at det maa vaere et helvete. :klem:

Skrevet

Tror du ikke skal fokusere så mye på hva andre spiser men stole på at denne kostlisten er riktig for deg. Den er laget til deg. Andre kan ha andre behov fordi vi er forskjellige. Men dette ser ut som et veldig normalt og sunt kosthold.

Ikke bekymre deg for mye, men ta vare på deg selv og kroppen din! :)

Skrevet

jeg har hatt spiseforstyrrelse selv og ble helt sjokkert over hvor mye mat jeg skulle spise. det virket alt for mye og var livredd for at jeg skulle gå opp kjempemasse og alt det der (som de fleste andre med spiseforstyrrelser som ikke har hatt et normalt forhold til mat)

jeg vil tro at du vil holde en stabil vekt med den. antagelig vil du gå litt opp først hvis du ikke har spist mye før men det vil stoppe opp og stabiliseres! hvis du skal opp i vekt og får næringsdrikker i tillegg ville jeg anbefale deg å ta det!! jeg ville gjøre alt for å komme unna med de for jeg fikk 3 om dagen i tillegg til full kostholdsplan men når jeg kom opp til riktig vekt og sluttet å ta de så sluttet også vekten å gå opp. og det var veldig betryggende..

når du etterhvert får et avslappet og mer normalt forhold til mat så vil du jo kunne klare å regulere måltider etter egne behov UTEN at det går feil vei. håper det ordner seg og at svaret mitt var litt til hjelp :)

Gjest Gjest_Karoline_*
Skrevet
jeg har hatt spiseforstyrrelse selv og ble helt sjokkert over hvor mye mat jeg skulle spise. det virket alt for mye og var livredd for at jeg skulle gå opp kjempemasse og alt det der (som de fleste andre med spiseforstyrrelser som ikke har hatt et normalt forhold til mat)

jeg vil tro at du vil holde en stabil vekt med den. antagelig vil du gå litt opp først hvis du ikke har spist mye før men det vil stoppe opp og stabiliseres! hvis du skal opp i vekt og får næringsdrikker i tillegg ville jeg anbefale deg å ta det!! jeg ville gjøre alt for å komme unna med de for jeg fikk 3 om dagen i tillegg til full kostholdsplan men når jeg kom opp til riktig vekt og sluttet å ta de så sluttet også vekten å gå opp. og det var veldig betryggende..

når du etterhvert får et avslappet og mer normalt forhold til mat så vil du jo kunne klare å regulere måltider etter egne behov UTEN at det går feil vei. håper det ordner seg og at svaret mitt var litt til hjelp :)

Enig!

Har også hatt SF, og syntes også at jeg skulle spise j**** mye i starten. Men det som skjedde med meg da jeg begynte å spise igjen var at jeg først gikk litt NED (forbrenninga som kom i gang igjen), deretter la jeg på meg sakte. Og da spiste jeg det jeg skulle, til og med godteri, kaker som ble lagt inn i min spiseplan. Og til slutt stabiliserte det seg (etter lang tid, vel og merke, ikke som at jeg gikk fra undervekt til min normale vekt på en mnd akkurat ;) ).

Ikke godt å si hvordan din kropp vil reagere da, men jeg synes også du skal følge denne kostlisten. Den er jo tilpasset deg :)

Nå spiser jeg forøvrig normalt uten å tenke for mye på det, trener av og til og vekta mi er stabil!

Masse lykke til til deg :)

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet

Spiser vanligvis ca det dobbelte av det du lister opp, trener ca 15-30 min i snitt pr. dag. Er 185 og veier 80-85 kg, men er mann så kanskje ikke interessant?

Synes den listen er litt i overkant over hva jeg er vant til at "små damer" spiser, men svaret ligger nok som du er inne på i forlystelser.

Håper du får et mer normalt forhold til mat etterhvert :)

Skrevet
Spiser vanligvis ca det dobbelte av det du lister opp, trener ca 15-30 min i snitt pr. dag. Er 185 og veier 80-85 kg, men er mann så kanskje ikke interessant?

Synes den listen er litt i overkant over hva jeg er vant til at "små damer" spiser, men svaret ligger nok som du er inne på i forlystelser.

Håper du får et mer normalt forhold til mat etterhvert :)

I overkant?? Det var jo ikke akkurat mye da!

Skrevet
I overkant?? Det var jo ikke akkurat mye da!

ENIG!! :jepp:

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg vet ikke hva som er normalt eller ei lenger. Uansett alder, vekt og høyde. Men jeg vet at folk spiser alt mulig, i varierende mengde, type og noen dager mer eller mindre enn gjennomsnittet.

Den kostlisten over skal være på ca. 2000 kcal forresten. Hva jeg trenger aner jeg ikke. Er ikke normalt sett en veldig aktiv person, men er ikke av typen som tidligere gikk opp bare av å se på en sjokolade heller. Har tenkt til å gjøre noe med inaktiviteten når jeg blir bedre. Alle har godt av trening i moderat mengde.

Kommer til å slite med alt dette skjønner jeg. Både å spise så "mye" i forhold til hva jeg er vant til. Gå opp i vekt, godta forandringer. Samtidig er det greit å ha en kropp som fungerer og gjør at det er mulig å ha et liv. Det er betryggende å høre, både fra dere her inne og andre jeg har snakket med, at vekta ikke fyker i været. Noen går opp endel de første ukene. Pga. vannansamling, avfallsvekt i seg selv og andre ting. Ikke reelt å gå opp 3 kg på en uke liksom. Noen går ned fordi forbrenninga økes. De er redde for at det skal skje i mitt tilfelle... for da vil vekta gjøre meg mer død enn levende sier de. Hva vet jeg.

Og på en måte prøver jeg å ha denne tanken i hodet: "Du veier 30 kg, du må legge på deg ca. 15 kg for å ha en bmi på 18. Du vil ikke være feit da heller". I tillegg til: "Om jeg spiser dette i dag kan jeg bare spise litt mindre i morgen." For deretter å tenke det samme dagen etter, men fremdeles spise det samme. Og den siste: "Jeg kan alltids slanke meg når jeg blir skrevet ut igjen." Kanskje ikke konstruktive tanker i og for seg, men jeg prøver å bare være her og nå fordi jeg får panikk av tanken på noe mer langsiktig.

Det er ikke annet å gjøre enn å... bare gjøre det... Holde ut og se hvordan det går. Ingen er like. Lurte bare på om kostlista kan ligne noe en vanlig person spiser +/-.

Takk igjen!

Skrevet
Og på en måte prøver jeg å ha denne tanken i hodet: "Du veier 30 kg, du må legge på deg ca. 15 kg for å ha en bmi på 18. Du vil ikke være feit da heller". I tillegg til: "Om jeg spiser dette i dag kan jeg bare spise litt mindre i morgen." For deretter å tenke det samme dagen etter, men fremdeles spise det samme. Og den siste: "Jeg kan alltids slanke meg når jeg blir skrevet ut igjen." Kanskje ikke konstruktive tanker i og for seg, men jeg prøver å bare være her og nå fordi jeg får panikk av tanken på noe mer langsiktig.

ja, de tankene er kanskje ikke så smarte men jeg tenkte det samme. selv om jeg visste at jeg vil ikke ned i vekt senere uansett, men hvis alt skulle bli så jævlig så kan man alltids gå tilbake til spiseforstyrrelsen. det hjalp meg, selv om det høres feil ut :P

en annen ting som jeg har funnet ut av også er at når du får i deg nok mat så blir alle mat tankene og slanketankene og all den negative fokusen svakere! jo lavere bmi man har (når man er spiseforstyrret og på slankern ihvertfall) så tenker man mer på mat, kalorier, slanking osv..

Skrevet

Synes ikke den kostlisten der så kraftig ut.

Målet ditt er jo å øke i vekt sakte men sikkert. Så stol på h*n som har lagt kostlista til deg. Det er tross alt for ditt eget beste.

Skrevet

Du kommer nok til aa foele deg bedre etterhvert. Det er jeg helt sikker paa. :) Det er vanskelig aa vaere positiv naar kroppen er utsultet.

Masse lykke til. :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...