Gå til innhold

Hjelp! Hva skal vi gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er riktig sted å legge dette på, men siden dette har en god del med økonomi å gjøre, så velger jeg å legge det her istedenfor under Barn og familie.

Vi er en familie på to voksne og to barn (småskolealder) som sliter veldig for tiden, både med forholdet meg og min mann imellom og økonomisk.

I fjor sommer hadde min mann en OK jobb der han hadde utbetalt ca 22 000 i mnd, og jeg var ansatt i en deltidsstilling der jeg fikk utbetalt 6-7 000 kr, en samlet inntekt på ca 29 000 i mnd. Dette klarte vi oss fint på, og vi hadde enda litt penger tilbake etter at alle månedlige regninger var betalt, slik at vi kunne spare litt eller unne oss selv et resturantbesøk eller en kinokveld, eller gjøre noe gøy sammen med ungene.

Vi bor i et lite rekkehus, og betaler totalt ca 12 000 i mnd. (7500 på lånet og 4500 i husleie)

Vi har normale utgifter på strøm / bredbånd (2000 kr/mnd) og telefon/ mobil (hele familien) ca 2000 kr mnd. I tillegg kommer utgifter til SFO, ca 2000 kr, og andre utgifter (mat,klær, hygieniske produkter ol) for ca 6000 kr mnd. Forsikringer, alarm osv kommer utenom + studielånet mitt på 1000 kr i måneden. Vi har ikke bil, så de utgiftene slipper vi heldigvis.

Totalt blir dette utgifter på ca 26 000 i mnd, og det er utgifter en normal familie burde kunne leve med.

I fjor på denne tiden mistet min mann jobben, eller rettere sagt var han "dum" nok til å si opp sin stilling fordi han var utbrent og lei, istedenfor å sykemelde seg og uten å ha noe annet å gå til. Jeg vet ikke helt hva han tenkte på, men han trodde iallefall at det var "peace of cake" å få seg ny jobb, noe det ikke var. Min mann er heller ikke en type som "rir den dagen han saler", så det ble mye pushing fra min side om at han måtte registrere seg arbeidsledig, noe han ikke gjorde, eller få ham til å lete gjennom jobbannonsene etter et passende arbeid.

Han gikk vel hjemme en måneds tid, før en bekjent fikset jobb til ham- noe helt annet enn det han hadde gjort før.

Dette hadde han forøvrig godt av, jeg fikk igjen en mann som var i litt bedre humør, iallefall helt til lønningen ble utbetalt.

Vi lå allerede en måned på etterskudd med betalingene, og måtte ta av våre sparepenger for å få dekket dette.

Utbetalingen hans var på 11 000 kroner, og det dekket ikke engang husleie og lån.

Vi måtte ta enda mer av våre sparepenger, og slik fortsatte det til det var tomt nå i vår.

Lønningen hans lå på et sted mellom 12 og 14000 kr, og jeg tenkte at iogmed at ungene var såpass store nå, så måtte jeg få meg en fulltidsjobb jeg også.

Jeg sa dermed opp en jobb jeg trivdes meget godt i for å gå til en jobb som butikkmedarbeider med ei ussel timelønn på 120 kr i timen, der stillingsprosenten min skulle være en 70-100% stilling og med en reisevei på 1 1/2 time hver vei.

En måned etter ansettelse forandret i tilllegg arbeidsgiver arbeidstidene mine, slik at jeg var nødt til å jobbe en god del ukurante skift, noe som skapte problemer med hensyn til hans vakter, og med pass av barna mens vi var på jobb begge to.

(Vi har ikke særlig stort nettverk, hverken av familie eller venner der vi bor)

Forrige måned fikk jeg endelig utbetalt den lønna som skal være min faste lønn fremover, og jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Utbetalingen var på usle 9800 kr. Ikke klarer vi å betale regningene våre, og ikke klarer vi å leve lengre.

Vi har lånt det vi kan av familie og venner, vi er raka fant, og jeg vet ikke min arme råd.

Jeg er for tiden sykemeldt, pga stress, og jeg kjenner at jeg er deperimert. Jeg har bare lyst til å grave meg ned langt nedi jorda. Går bare og gruer meg til den dagen de ringer fra banken og lurer på hvorfor vi ikke har betalt lånet vårt, eller ringer fra borettslaget og lurer på hvorfor husleia ikke er kommet inn på flere måneder.

Jeg får aldri pratet ordentlig med min mann om dette, for når jeg er hjemme, er han på jobb og omvendt, og jeg føler nesten at jeg står alene med alle problemene. Min mann har aldri betalt en eneste regning, og jeg regner med at han ikke vet hvordan nettbanken fungerer engang, så jeg føler på en måte at det er jeg som er skyld i alt dette her med økonomien, siden det er jeg som har styrt kontiene våre.

Han bidrar heller ikke særlig mye på hjemmefronten med husarbeid og matlaging, så dette hoper seg også opp siden jeg er så trøtt og sliten når jeg kommer hjem fra jobb at jeg ikke orker å ta tak i ting, annet enn å få i oss litt mat før lekser og fritidsaktiviteter skal gjøres.

Jeg er dritt lei, og har lyst å gå fra min mann. Vi har aldri tid lengre sammen, og vi prater aldri sammen. Vi har heller aldri sex, og alt dette går utover ungene.

Jeg vet ikke min arme råd!!!

Men noe er NØDT til å gjøres!

Jeg vil gjerne selge huset, og få betalt ned all gjeld, men orker ikke å ta tak i dette alene. Ikke vet jeg hva og hvordan heller. Ikke har vi noe av særlig verdi i huset som vi kan selge, og ikke kan jeg flytte, for jeg har ikke råd til å kjøpe min mann ut fra leiligheten heller.

Siden jeg nå er sykemeldt har jeg hatt litt tid og overskudd til å lete etter andre jobber, og kommer til å si opp min nåværende stilling så snart jeg får meg noe annet, men regner ikke å ha så mye mer enn ca 270 000 i året i en fulltidsstilling i ny jobb.

Jeg regner ikke med at dette er noe jeg kan klare meg alene på, men det er iallefall litt bedre enn det jeg har nå.

Jeg må bare få med at vi ikke har sløst med penger tidligere, og jeg har heller ikke kjøpt noe nytt til meg selv eller huset på nesten ett år.

(Jo...forresten...jeg fikk 1000 kr til bursdagen min, kontant, og de kjøpte jeg meg ei ny bukse og noen t-skjorter for, fordi jeg kun har ei bukse å gå med)

Ei ukes ferie fikk vi sammen i sommer, og da var vi bare hjemme, for vi hadde ikke råd til å dra noe sted:( Deprimerende? JA!

Jeg ønsker råd fra andre som står i en lignende situasjon, og fra andre som har måttet starte på ny igjen, på bar bakke. Er det noen som kan fortelle litt om seg og sin situasjon?

Jeg vil bare ha et normalt liv, der ungene får det de trenger, slik at de slipper å gå med for små klær, og en mor og far, som slipper å kjefte for den minste lille ting fordi de er så slitne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff lei situasjon. Du har mine sympatier. Har ikke noen særlig gode råd, men kommunen har vel ofte et apperat for å håndtere slikt eller? Jeg vet ikke helt hvordan dette vil føles på kroppen, men har forståelse for at det ikke kan være lett.

Storebror har slitt litt med økonomien det siste året, da kona hans mistet jobben og ikke får ny. Har hjulpet dem med 10.000 i måneden i et år nå, skulle ha hjulpet deg også om du var søsteren min. Håper det løsner seg for dere

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Kunne det være en idé for dere å undersøke med Husbanken og/eller kommunen om dere kan komme inn under reglene for bostøtte ?

Det er bl.a. regler for maximal inntekt, men uten at jeg kjenner disse detaljert så kan det høres ut som dere kan ha en mulighet.

Ring Husbanken i dag du, og hør om dere kan komme inn under reglene for bostøtte :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Tusen takk for svar og støtte begge to!

Jeg aner ikke hvilke støtteordninger som finnes, og jeg vet ikke hvem jeg skal ta kontakt med for å få vite hvilke muligheter vi har, så husbanken og bostøtte var et godt råd. Det skader iallefall ikke å prøve.

Skrevet

Kan du kontakte banken og spørre om dere kan få avdragsfrihet på lånet en stund?

Dere bør vel kanskje uansett selge før dere graver dere enda dypere ned i gjeld...

Skrevet

Huff, dette var ikke noe kjekt å høre, all min sympati til deg/dere.

Jeg får støtte fra husbanken, pga jeg har får lav inntekt til å dekke husleie mens min samboer betaler den selv, han har høy inntekt i mnd men jeg har ikke:(

Men snakk med husbanken, de er veldig flinke til å hjelpe:)

Ønsker deg masse lykke til:)

Gjest Gjest_Hei_*
Skrevet

Hei. Kjip situasjon

Fikk selv et års utsettelse på lånet i banken. Betaler bare rente. På grunn av harde investeringer å oppbygging av firma. Er selvstendig næringsdrivende.

Vis dere legger frem problemene med jobbytter og at det er bare middlertidig periode? For planen må være å komme opp i en akseptabel årslønn igjen?

Videre så høres det ut som mannen din kansje lider av en depresjon?

Så kansje en tur til legen for å få en sykemelding.

Andre nevner komunale tilskudd i en periode til dere kommer dere ovenpå igjen.

Ønsker dere lykke til i alle fall

Skrevet

Du kan også søke om betalingsutsettelse på studielånet ditt.

Du tror ikke at du og mannen din klarer å finne tilbake til hverandre hvis dere får økonomien på fote igjen, da?

Skrevet
Videre så høres det ut som mannen din kansje lider av en depresjon?

Så kansje en tur til legen for å få en sykemelding.

En sykemelding hjelper da ikke på den økonomiske situasjonen, så hva med en tur til legen for å henvisning til hjelp i stedenfor sykemelding....

Skrevet (endret)

Endrer hele innlegget mitt, ser det var endel som ikke var relevant...

Endret av Xtra_lilje
Skrevet

2000 i måneden på telefon? Det er i alle fall et sted å spare inn. Dersom ungene har telefon - slutt med det. Det er ikke behov for så små barn. Dersom de absolutt skal ha det, sett et tak på kontantkort til 100 kroner i måneden. Dere to voksne burde klare dere fint på 2-300 hver. Dropp fasttelefon om dere har det.

Skrevet

Dere burde greie dere med 159kr/mnd i telefonutgifter, noe over det er bare sløsing.

http://ludomobil.no/abonnement/ludo.rod.aspx

2000-(159*2) = 1682kr spart i måneden!

Kanskje kan dere spare enda mer på telefon(?). Sjekk telepriser.no

Strøm kan det også være mye å spare på: http://www.konkurransetilsynet.no/no/Kraft...m-leverandorer/

Bytt til billigste bredbåndabonnement hos din leverandør umiddelbart hvis dette ikke medløper gebyr. Hvis ikke, sjekk telepriser.no for billigste abonnement.

Be også om å få stoppet avdragene på studielånet ditt en stund.

Mulig dere også bruker litt mye strøm, se om dere ikke kan få kuttet ned litt. Bruk ved istedet for strøm osv...

På disse tiltakene så sparer dere 2-3 kroner uten at dere går ned i levestandard. Så må du få mannen din til å se seg rundt etter ny jobb og bedre betalt jobb!

Skrevet

Sjekk at dere har riktig skattetrekk. Juster det hvis det viser seg å være for høyt. Det vil i tilfelle gi litt mer utbetalt hver måned.

Støtter de som sier dere bør få avdragsfrihet på lånet. Øk gjerne løpetiden også hvis det er mulighet for det.

Kutt ned på faste kostnader. Dere har veldig høye telefonutgifter hver måned, noe dere kan spare inn en god del på. Skru ned varmen for å spare strøm. Ta heller på dere en ekstra genser. Gå ned i hastighet på bredbåndet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...