Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Jeg skjønner ikke hva faen vitsen er med ex.phil. Det er et mongo-fag som totalt har utspilt sin rolle. Det er ikke filosofer som driver verdensforståelsen framover, det er matematikere, fysikere og kjemikere. Filosofer driver kun med pjatt om selvfølgeligheter, og kødder litt her og der med ord og betydningen av de, mens de føler seg jævlig viktige. Provoserer meg så forjævlig, alle disse horungene som studerer orkidefag, og breker om sine bragder, og senere ender kanskje disse nekene opp som ex.phil sensorer. *sukk. Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt? Det fins ikke noen holdepunkter for å hevde at det fins en høyere mening med livet, og det fins ingen mulighet til å si at verden ikke kun er innbilt. Mer er det da faen ikke noen vits å si, om en ikke skal brife med alle de fete orda en har lært seg. For noe dritt.
Gjest *Mim* Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Dannelse, min venn. Det trenger du.
Fresi Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Dannelse, min venn. Det trenger du. Akkurat hva jeg skulle si.
Pingting Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Det er ment å skulle forberede deg på videre studier og å, sammen med ex.fac, gi en innføring i akademisk tenkning og historie. Forståelse og slikt, men jeg stopper der jeg - regner med at jeg ikke når frem med noe som helst her.
Gjest Nadia i Paris Skrevet 24. september 2009 #5 Skrevet 24. september 2009 Alle nordmenn har godt av et helt år med intensivt Ex.Phil og filosofi. Nordmenn er et folkeslag som sårt og inderlig behøver dannelse.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #6 Skrevet 24. september 2009 Dannelse, min venn. Det trenger du. Well put Du skjønner gjerne ikke hva du skal med ex.phil. nå, men tro meg, det vil du skjønne etter hvert. Om du går videre til å skulle ta en doktorgrad, vil du måtte ta et obligatorisk kurs i vitenskapsteori og etikk. Ikke for moro skyld. Men fordi det faktisk er viktig å tenke over etiske spørsmål når man forsker. Jeg har doktorgrad i fysikk (som er et av fagene du mener driver verden fremover ), og det er faktisk viktig at man tenker over etikken i det man gjør. Mine forskningsresultater kan hjelpe andre til å lage potensielt svært farlige våpen. Hva med dyreforsøk? Kan man forsvare å utsette dyr for lidelser når målet med forskningen er å finne en ny medisin som kan redde millioner av dyr fra en farlig sykdom? Filosofi er faktisk noe absolutt alle bør kunne litt om. Det mener jeg, som hardbarket realist. Selv som fysiker har man bruk for å tenke over filosofiske spørsmål. Og om du har ex.phil med logikk-del, kan jeg forsikre deg om at dette er gull verdt om du skal programmere
Gjest SmallTalk Skrevet 24. september 2009 #7 Skrevet 24. september 2009 (endret) Jeg for min del er sinnsykt glad for at jeg som ingeniørstudent har sluppet unna alt som heter ex.phil og ex.fac. Og at jeg heller ikke vil måtte ta disse dersom jeg går videre på master senere. Ikke hadde jeg hatt bruk for noen av de fagene, heller. Endret 24. september 2009 av SmallTalk
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #8 Skrevet 24. september 2009 Jeg for min del er sinnsykt glad for at jeg som ingeniørstudent har sluppet unna alt som heter ex.phil og ex.fac. Og at jeg heller ikke vil måtte ta disse dersom jeg går videre på master senere. Ikke hadde jeg hatt bruk for noen av de fagene, heller. Nei, for det er jo ikke som om ingeniører blir stilt overfor moralske dilemmaer i jobben sin...
feuerstein Skrevet 24. september 2009 #9 Skrevet 24. september 2009 Nei, for det er jo ikke som om ingeniører blir stilt overfor moralske dilemmaer i jobben sin... Jeg hadde nå et etikkfag likevel, selv om det ikke het ex.phil. Veldig konkret om moralske dilemma for ingeniører, og siden det faktisk engasjerte oss vil jeg tro det var langt mer verdifullt enn å sove gjennom et generelt ex.phil som i håp om være almenngyldig ender med å være like lite relevant for økonomer, sykepleiere og idrettsstudenter.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #10 Skrevet 24. september 2009 Jeg hadde nå et etikkfag likevel, selv om det ikke het ex.phil. Veldig konkret om moralske dilemma for ingeniører, og siden det faktisk engasjerte oss vil jeg tro det var langt mer verdifullt enn å sove gjennom et generelt ex.phil som i håp om være almenngyldig ender med å være like lite relevant for økonomer, sykepleiere og idrettsstudenter. Ex.phil. er ikke det samme uansett hvilket fag du studerer. Det er forskjellige varianter, ment for forskjellige fagområder. Ex.phil. for realister har annet pensum enn ex.phil. for jurister, osv. Jeg hadde ex.phil. for matematikere og naturvitere, og det var faktisk nyttig. Og så er det jo også et poeng at folk med universitetsgrad bør ha en viss mengde allmennkunnskap. Synes nå jeg, da. Jeg tror folk kan ha godt av å vite litt om hvor vitenskapen kommer fra.
feuerstein Skrevet 24. september 2009 #11 Skrevet 24. september 2009 Ok, hvor jeg tok masteren vet jeg at ex.phil var det samme på tvers av fagområde, kun ex.fac varierte mellom fakultet/linje Når det gjelder vitenskapsteori mener jeg det burde komme senest på videregående, jeg hadde det da jeg var 16-17, jeg skjønner ikke hvorfor man i Norge venter til etter at man er ferdig med allmennfagene med å presentere grunnlaget for dem. For å erverve allmennkunnskap ville jeg tro det var hensiktsmessig å ta dette på skolen før man linjedeler, det slår meg som litt bakvendt å tvinge inn allmennkunnskap når man skal spesialisere seg gjennom et studie.
Zealuu Skrevet 24. september 2009 #12 Skrevet 24. september 2009 Det fins ikke noen holdepunkter for å hevde at det fins en høyere mening med livet, og det fins ingen mulighet til å si at verden ikke kun er innbilt. Mer er det da faen ikke noen vits å si, om en ikke skal brife med alle de fete orda en har lært seg. For noe dritt. Noen fikk en dårlig karakter på den første ex.phil.-oppgaven sin.
Gjest O'hara Skrevet 24. september 2009 #13 Skrevet 24. september 2009 Ok, hvor jeg tok masteren vet jeg at ex.phil var det samme på tvers av fagområde, kun ex.fac varierte mellom fakultet/linje Sånn er det på UiO hvertfall, ex.phil akkurat det samme for alle, ex.fac varierer alt etter hvilket fakultet/fag du studerer.
Gjest Hilde K S Skrevet 24. september 2009 #14 Skrevet 24. september 2009 Jeg syntes ex.phil var drepende kjedelig.
Gjest Linnea Skrevet 24. september 2009 #15 Skrevet 24. september 2009 Synes det var tungt, men noe også interessant. Logikk var ganske spennende. Det tungste av alt synes jeg var Kant og Hume. Sovna omtrent hver gang jeg la meg ned for å lese. Skulle kanskje ha utøvd sittende stilling. Er enig at det kan virke som det ikke har noe relevans, men det hjelper en til å automatisk tenke litt kritisk og i andre sammenhenger uten at man tenker over det.
Glynis Skrevet 24. september 2009 #16 Skrevet 24. september 2009 Jeg synes ex.fac isolert sett var mer nyttig enn ex.phil i forhold til å forberede oss på videre studier, men det virker som veldig få førsteårsstudenter er klar over hvor mye filosofi det er i enkelte fag. Både økonomistudenter, statsvitenskapstudenter og litteraturstudenter kommer til å måtte ha et visst begrep om sentrale filosofiske tilnærminger.
Hoppeslott Skrevet 24. september 2009 #17 Skrevet 24. september 2009 Jeg var prinsipielt imot exphil når jeg måtte ha det, og syntes det var noe akademisk og pretensiøst vissvass. Men som den flinke jenta jeg er, klarte jeg selvsagt ikke gi fullstendig blaffen i det likevel, og det er jeg veldig glad for i dag! Møter på det stadig vekk, enten det er fordi jeg ler litt av dagbladet-fredag journalister som tydeligvis nettopp har tatt exphil og briefer med basic filosofiskills, eller i diskusjoner med kjæresten der han argumenterer for ting som "størst mulig lykke for flest mulig mennesker" og jeg kan fortelle han hvorfor den teorien ikke alltid funker i praksis. Lenge leve exphil Og forresten, letteste 10 studiepoeng ever. 500 sider pensum - på norsk.
Gjest Førsteårsstudent Skrevet 24. september 2009 #18 Skrevet 24. september 2009 Heisann! Om man absolutt ikke vil ha ex.fil og ex.fac, kan man jo studere ved en høyskole, de har ikke disse kursene, er bare universitetene som har dem. Ex.fil er vel det som er likt for alle, men så er ex.fac forskjellig, er det ikke det da? Er sånn på skolen min iallefall. I tillegg har psykologistudentene et helt eget opplegg for ex.fac. Er litt forskjell fra skole til skole også, jeg studerer tromsøvarianten, den er mer oppfattende, med obligatoriske seminar to ganger i uken, i tillegg til forelesning (ex.fil). Med omfattende mener jeg hvor mye man fysisk må være på skolen for å få gå opp til eksamen. Og grunnen til at man har ex.fil, er at all utdannelse (i mangel av bedre uttrykk) startet med filosofene. Man har disse kursene for å forstå hvordan hele systemet kom igang. Det heter jo tross alt "filosofihistorie". Jeg vet ikke hvor langt du har kommet i bøkene dine, eller om du har lest i det hele tatt, men tror det vil gi deg litt mer mening etterhvert. Og man blir jo ikke undervist i "det er en høyere mening med livet, denne skal dere finne!" da. Jeg må spørre, har du egentlig lest bøkene?? Virker ikke helt som du vet hva du snakker om.... hvilke bøker brukere dere, forresten?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #19 Skrevet 24. september 2009 Om man absolutt ikke vil ha ex.fil og ex.fac, kan man jo studere ved en høyskole, de har ikke disse kursene, er bare universitetene som har dem. Jo høgskolene har også disse fagene.
Gjest Coarvi Skrevet 24. september 2009 #20 Skrevet 24. september 2009 Jo høgskolene har også disse fagene. Eh, hvilke da? Jeg går t.o.m. på et ferskt universitet der jeg ikke har dette faget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå