Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få få ut litt frustrasjon her :tristbla:

Jeg og kjæresten min leier hver vår hybel/leilighet. Tilsammen betaler vi ca 9000 i husleie (strøm etc er ikke inkludert her). Når vi nå skal flytte sammen vet vi jo at vi fint greier å oppdrive 9000 i mnd som er øremerket boutgifter, strøm blir heller ikke noe problem (har ca 1000 i mnd nå). Vi går faktisk i pluss hver mnd, og jeg har bil.

Begge er studenter, og jobber endel i tillegg. Det som da er så utrolig frustrerende er at jeg begynte å se på leiligheter som skal selges, og fant ut at vi fint greier å eie en passe stor leilighet! Jeg regnet ut med en lånekalkulator fra banken min at en av leilighetene jeg fant ville utgjøre ca. 6000,- i mnd i lån og renter, med 6% rente. Husleien kommer i tillegg på ca. 3000,-. Dette blir jo i realiteten de samme utgiftene som vi har nå..

Og det som da er så utrolig frustrerende er at vi ikke får lån! Blant annet på grunn av at halve inntekten min er studielån :-( Og når vi er ferdige med utdanningen vår om henholdsvis ett og to år kommer inntekten vår til å fordoble seg, kanskje til og med øke med 150%. Og begge utdanner seg innenfor ett felt der vi omtrent får jobbene kastet etter oss.

Det er så trist å leie, og "kaste" penger ut av vinduet, når man faktisk kan eie for den samme summen :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel, renta stiger vel, og da blir det 12000 istede for 9000? klarer dere det og?

Skrevet

Slik arbeidsmarkedet er i dag, er dere heller ikke skret jobber når dere er ferdige. Så dere er ikke sikre kunder for banken. Slik er det bare. Lei dere noe forholdsvis billig og spar alt ekstra slik at dere har egenkapital når dere er ferdige og i jobb.

Skrevet
vel, renta stiger vel, og da blir det 12000 istede for 9000? klarer dere det og?

Det klarer vi fint :-)

Skrevet
Slik arbeidsmarkedet er i dag, er dere heller ikke skret jobber når dere er ferdige. Så dere er ikke sikre kunder for banken. Slik er det bare. Lei dere noe forholdsvis billig og spar alt ekstra slik at dere har egenkapital når dere er ferdige og i jobb.

For ett svar. Der er faktisk en del utdannelser hvor jobbene blir kastet etter deg når du er ferdig.... Bare til orientering.

Til TS. Hva med kausjonist, kunne det ha hjulpet dere?

Skrevet
For ett svar. Der er faktisk en del utdannelser hvor jobbene blir kastet etter deg når du er ferdig.... Bare til orientering.

Vi har nok ingen til å kausjonere for oss, men jeg har litt oppspart i BSU (men ikke noe av betydning, det er bare 40000,- ca.), og dermed gunstig avtale i min lokalbank om 100% (førstehjemslån) finansiering med pant i boligen.

Og til orientering, vi er begge garantert jobb :-) Kanskje ikke 100%, men iallefall 80, og vikarer trengs over alt.

Men men, lån får vi nok ikke uansett. Vi må nok bare leie til iallefall en av oss er ferdige med utdanningen.

Skrevet
Vi har nok ingen til å kausjonere for oss, men jeg har litt oppspart i BSU (men ikke noe av betydning, det er bare 40000,- ca.), og dermed gunstig avtale i min lokalbank om 100% (førstehjemslån) finansiering med pant i boligen.

Og til orientering, vi er begge garantert jobb :-) Kanskje ikke 100%, men iallefall 80, og vikarer trengs over alt.

Men men, lån får vi nok ikke uansett. Vi må nok bare leie til iallefall en av oss er ferdige med utdanningen.

Hva slags bransje er det, hvor dere er garantert jobb?

Skrevet
Hva slags bransje er det, hvor dere er garantert jobb?

Kan ikke svare for TS; men både sykepleier, div ingeniører, div håndverkere.... hjelpepleiere....Får jobb på dagen

Skrevet
Kan ikke svare for TS; men både sykepleier, div ingeniører, div håndverkere.... hjelpepleiere....Får jobb på dagen

For de jeg har markert er dette bullshit. Arbeidsmarkedet både for ingeniører og håndverkere er sterkt avhengig av konjunkturene.

Skrevet
For de jeg har markert er dette bullshit. Arbeidsmarkedet både for ingeniører og håndverkere er sterkt avhengig av konjunkturene.

Jeg jobber innen byggfag. I enkelte deler av landet så ansetter de fortsatt folk. Men i andre deler av landet så sier de opp folk. Konjunkturene og finanskrisa påvirker forskjellig.

Er selv involvert i et firma hvor vi har ansatt 6 nye tømrere de siste månedene.

Men det er veldig stor forskjell i landet. Alle er ikke garantert jobb nei.

Skrevet

Det kommer nok ann på hvor du bor. Her hvor jeg bor, kjører firma rundt med annonse på bilene, at de trenger folk, det henger "annonnse" plakat på bygninger at de trenger folk osv..

I tillegg kan jeg neve at pedagogiske ledere i barnehage, barnehage personell og så får jobb på dagen (omtrent)

Skrevet

Vi havner begge innenfor helse/sosial sektoren, så ja, jobb på dagen omtrent :-)

Men altså, jeg var bare frustrert over å ikke få lån, jeg bryr meg egentlig ikke om om de innenfor byggebransjen får jobb eller ikke... :sjenert:

Skrevet
Vi havner begge innenfor helse/sosial sektoren, så ja, jobb på dagen omtrent :-)

Men altså, jeg var bare frustrert over å ikke få lån, jeg bryr meg egentlig ikke om om de innenfor byggebransjen får jobb eller ikke... :sjenert:

Og vi har begge en helgestilling nå, som blir økt etter at vi er ferdig utdannet. Det er ikke sånn at vi må på jobbjakt, fast stilling er i "boks".

Skrevet
Jeg må bare få få ut litt frustrasjon her :tristbla:

Jeg og kjæresten min leier hver vår hybel/leilighet. Tilsammen betaler vi ca 9000 i husleie (strøm etc er ikke inkludert her). Når vi nå skal flytte sammen vet vi jo at vi fint greier å oppdrive 9000 i mnd som er øremerket boutgifter, strøm blir heller ikke noe problem (har ca 1000 i mnd nå). Vi går faktisk i pluss hver mnd, og jeg har bil.

Begge er studenter, og jobber endel i tillegg. Det som da er så utrolig frustrerende er at jeg begynte å se på leiligheter som skal selges, og fant ut at vi fint greier å eie en passe stor leilighet! Jeg regnet ut med en lånekalkulator fra banken min at en av leilighetene jeg fant ville utgjøre ca. 6000,- i mnd i lån og renter, med 6% rente. Husleien kommer i tillegg på ca. 3000,-. Dette blir jo i realiteten de samme utgiftene som vi har nå..

Og det som da er så utrolig frustrerende er at vi ikke får lån! Blant annet på grunn av at halve inntekten min er studielån :-( Og når vi er ferdige med utdanningen vår om henholdsvis ett og to år kommer inntekten vår til å fordoble seg, kanskje til og med øke med 150%. Og begge utdanner seg innenfor ett felt der vi omtrent får jobbene kastet etter oss.

Det er så trist å leie, og "kaste" penger ut av vinduet, når man faktisk kan eie for den samme summen :sukk:

Det er maaange ekstra utgifter med å eie bolig som man ikke har når man leier...

Skrevet

Det er surt å måtte vente, men hold ut og spar så mye dere kan. Jeg og samboeren fikk glatt 2 mill i lån så fort han var ferdig utdannet. Midt under finanskrisen. Vi har helt gjennomsnittlig helsevesenlønn, og heller ingen egenkapital. Mens vi studerte kunne vi bare glemme å kjøpe bolig. (Da var vi ikke sammen heller, for den saks skyld, men i teorien :) )

Skrevet

Kausjonist hjelper kun på sikkerheten og ikke på betjeningsevnen. Du har ikke mer penger å betale lånet med om noen har stilt tilleggsikkerhet i boligen sin.

At dere har 80 % sjangs til å få jobb etter endt utdannelse er ikke sikkert nok for banken. Det betyr at det faktisk er en sjangs for at dere ikke får jobb. Hvordan skal dere klare å betale for lånet under en slik periode? Det er heller ikke sikkert at dere får jobb der dere bor nå. Hva om dere må flytte? Ikke sikkert dere får igjen nok egenkapital ved salg av boligen til å kjøpe ny (da må det stilles minst 20 % EK). Dere kan også risikere at dere går i tap etter kostnader til megler blir trukket fra. Når dere har fått kontrakt på jobb kan søke om lån.

Dere må ta høyde for at renten kan bli minst 8 %. Sjekk også med banken hvordan et førstehjemslån blir lagt opp. Hos noen banker blir det lagt opp som 2 lån der det som er innenfor 75 eller 80 % kan ha inntil 30 års nedbetalingstid, og det andre som går ut over 75 eller 80 % må betales ned i løpet av 10 år. Da blir plutselig regnestykket ditt et helt annet. Når det gjelder husleie må du også se på hva den dekker. Med en husleie på kr 3000,- er det nok noe fellesgjeld. Da må du også gjøre regning med at denne øker etter hvert som renten går oppover.

Som boligeiere får dere flere utgifter enn dere har når dere leier. Dere må tenke på forsikringer, vedlikehold, kommunale avgifter, mm. Du skriver også at dere har bil, noe som er dyrt. De fleste bankene følger satsene for Sifo-budsjettet og da regner de med kr 2000,- i ekstra kostnader pr bil i måneden. Er det lån på bilen kommer det i tillegg.

Bankene har en kredittpolicy de holder seg til. Der har de satt noen grenser for hvem de ønsker skal få lån, og hvor mye lånetagerne skal ha som minimum å leve for. Bankene låner ut penger for å tjene på det. Da vil de ha mest mulig sikkerhet for at lånetagerne klarer å betjene lånet.

Ts, du skriver også at det vil gå fint om dere hadde kostnader på kr 12.000,- i måneden. Da vil jeg anbefale at dere setter til side minst 3.000,- i måneden (differansen på det dere betaler i husleie og det du mener skal gå greit å betale). Da vil dere ha spart opp en del egenkapital innen dere har fått dere jobb.

Skrevet

Jeg mente ikke at vi hadde 100 eller 80% sjanse for å få jobb. Jeg mente at vi er garantert 100 % stilling, eller iallefall 80 :-)

Tipsene er notert ;-) Får bare holde ut med å leie noen år til :-)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Arbeidsmarkedet for ingeniører er faktiskt bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...