Gå til innhold

Er det lurt å ha fjernundervisning online?

LadyBug

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg å ta fjernundervisning. Er det noen som har gjort dette før? Er det sikkert? Vanskelig? Problemfritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg gjør det... ingen problemer bortsett fra disiplinen.... tving deg selv til å lese!! :o er mitt eneste problem med det... gidder faen ikke... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er forskjell på hvor krevende nettstudier er. De jeg har tatt, har jeg vært nødt til å jobbe med, for det skulle leveres en oppgave hver uke, og man måtte bestå et visst antall for å få eksamen eller diplom. Derfor løste det med motivasjon seg selv, ingen vits å betale for et studium hvis man ikke får noe igjen for det.

Jeg jobbet faktisk mer og jevnere med nettstudiene enn med vanlige studier, hvor jeg tok skippertakmetoden når eksamen nærmet seg faretruende.

Derfor anbefaler jeg det, men som nevnt er det stor forskjell på hvor krevende de forskjellige kursene er. Noen av fagene jeg har tatt krevde arbeide hver dag for å få oppgaven ferdig, mens andre gikk mye greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever mye selvdisiplin, og det er dyrt. Men hadde det ikke kostet så mye, så hadde jeg trolig ikke stått på like mye for å bestå studiene... Men det er deilig at det er fleksibelt, og du kan innrette studiene etter din egen timeplan, og velge selv når på døgnet du vil jobbe...

(Men mindre sosialt enn når du møter dine studiekamerater in rl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt nettstudie og trivdes godt med det. Men det var mye jobbing og krevde disiplin og en målretta holdning.

Det tyngste var at det var ganske ensomt. Min oppfordring er å forsøke være aktiv på selve student nettet; ta initiativ og legg inn spørsmål, svar og nye tråder.

Det er også smart å benytte studiveilederen din aktivt - still spørsmål og ta opp ting som du er usikker på. Still krav! Kanksje særlig på innsendingsoppgavene - jegf ikk mye igjen for å be om feedback på skrivestil, resonnering osv.

Det er også smart å benytte venner eller nettverk som eventuelt har erfaring eller kunnskap i det studie du tar. Jeg diskuterte mye med kontakter på jobb og fikk mye igjen for det! Det er først under dette nettstudiet at jeg skjønte verdien av studiekamerater og kollekviegrupper. Men jeg klarte meg fint - men måtte selv ta initiativ til å sparre med noen og teste ut tanken mine omkring fagene og de ulike emnene.

Er motivasjonen tilstede og du har evne til å være selvstendig og selv ta initiativ - så er nettstudier kjempebra! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...